zondag 6 maart 2016

Mijmering 27 Voorzaaien of niet en loge zitten als de lente komt....

Beste mensen,

Hoop is ergens voor werken,
omdat het goed voelt
niet alleen omdat het hoge kans van slagen heeft....

Annemiek.
 
27 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Mijn gevoel dat er nog een fiks winterstaartje zou komen kwam uit. De zachte dagen die we in februari kregen hebben velen op het verkeerde been gezet. Te vroeg zaaien in de volle grond van o.a. erwtjes en peultjes brengt zwak gewas dat niet groeien kan door de kou en door tunnels te zetten het wel redden kan... ondanks hier en daar zeven graden vorst afgelopen nachten. Als je geen tunnels hebt is de kans groot dat de plantjes het loodje leggen...
 
Tuinbonenplantjes kunnen dit winterstaartje zonder tunnels wel aan als ze ergens beschut staan achter schuttingen en uit de wind. Ze staan stil in de ijzigheid geduldig dapper wachtend op betere tijden. De mijne staan in de koude kas ( nou jaaaa, in bakjes onder het afdak) waar in de nacht een dekje overheen gaat. De planten zijn mooi donkergroen, kort en krachtig zoals het moet en groeien nog steeds in het beetje beschutting. Binnenshuis gezaaid zou de plant lange iele stengels hebben gekregen en verwende blagen zijn geworden die niets verdragen kunnen....als ze uiteindelijk buiten mogen.
 
Voor/zaaien of niet is een keuze die de moestuinier maakt. De wetenschap hoe grillig februari/maart kan zijn en misschien soms te voorzichtig, ben ik vaak uitgelachen als mijn voor/zaaien niet nodig bleek. Sommige winters gaan geleidelijk over in zacht voorjaar en waren de peulen/erwten in de volle grond gezaaid in februari even hoog als de mijne in de voor/zaai bakjes binnenshuis. Het kan dus verkeren bleek alweer zoals afgelopen week leerde. Nachtvorst tot 7 graden hier en daar....
 
Tip 2
Peterselie voor gezaaid in een doorgesneden flacon op de vensterbank ziet er stralend uit. Het vierde blad zit er al in en dit jaar werd mijn voor/zaaien beloond. In de volle grond gezaaid zou het zaad liggen te rotten en niet eens zijn opgekomen...tijdens dit vinnige winterstaartje.
 
Ook in mijn woonkamer is het niet altijd warm en de plantjes werden aan de ramen op de zonzijde gezet zodat elk sprankje warmte meegenomen kon worden. De tomatenplantjes krijgen eindelijk het derde en vierde blad en ziedaar.... de paprikaplantjes die tegelijk met de tomaten werden gezaaid komen op naast wat tomatenplantjes. Paprikazaad ligt lang te kiemen....
 
In het consuminderhuis aan de zonzijde staan de vele bakjes met opkomende erwtjesplanten. De glasplaten zijn eraf gehaald, net een dag te laat zag ik. ( ik had er even mijn hoofd niet bij) Bij het zaaien heb ik weinig water gebruikt maar de warmte ( stoken) tijdens openingstijden van het huis zorgde voor te warme vochtigheid onder het glas en het resultaat is iets te lange stengels maar dat kan ik corrigeren. De plantjes krijgen de eerste drie dagen zonder glas geen vocht van sproeien. De aarde droogt wat uit en de dreigende schimmel op de aarde verdwijnt. Afharden heet dat... De bakjes worden verschoven en gekeerd want de plantjes groeien naar het licht. De kleintjes mogen nu voor aan het raam en de bakjes met grotere plantjes die voor aan de rij stonden komen achter....De plantjes met de gebogen kopjes van nog gevouwen blad op de stengels doen denken aan figuurtjes van biddende nonnetjes tijdens de vespers.... ( Annemieks rijke fantasie)
 
Tip 3
Wachtende op warme dagen is er altijd wel iets te doen al is het maar een schaal “restaureren.” Er waren vele stukjes uit de rand en dat zal de reden wel zijn geweest dat de schaal weg werd gedaan. Met een permanent marker heb ik de witte plekjes aan de beschadigde rand zwart gemaakt. Laten drogen en meerdere malen overdoen aan de orde want de inkt trekt diep in het aardewerk. Het resultaat mag er zijn.... De schaal maar nooit meer afwassen maar met een vochtige doek afnemen en daar is niets mis mee.
 
Tip 4
Bonenzaad kan heel decoratief zijn en mijn verzameling mooi glaswerk gevuld met bijzondere zaden is me zeer dierbaar. Er is nu tijd om het glaswerk eens af te wassen en van stof te ontdoen. Er is yin yang zaad in zwart/wit en bruin/wit en heilige boontjes waar met wat fantasie bekeken engeltjes op staan of monstransen. In de grote bokaal zit kieviet bonen zaad gemengd met klim sperziebonen zaad en pickwick bonen zaad. De geel/bruine bonen zijn Friese woudbonen gekregen van Jantsje. Ze wachten op april om voor/gezaaid te worden om een vroege oogst te garanderen of de maand mei direct in de volle grond....
 
Tip 5
Iets heeeeeel anders. Een oud geworden stukje cake pimp je op met een beetje eigen gemaakte confituur en er hoeft niet eens slagroom bij....
 
Mijn leventje....
Een koude gure zondag in het zuiden en probeer ik uit te leggen waarom de ene moestuinier wel voor/zaait en de andere niet. Het is feeling ervaring samen met een gokje durven wagen met de kans te winnen of verliezen. Wat de mens ook wil en kan sturen... bij het weer lukt dat nog steeds niet. Soms lijkt het erop of we terug gefloten worden om weer even te voelen wie de baas is....
 
Simpel tuinieren zonder duur gereedschap en zonder kosten van tunnels en kassen is naar mijn mening het leukste wat er is. Doen met wat er is en handelen naar je gevoel brengt je dichtbij de aarde en lijkt het erop alsof je loge zit bij de uitvoering van wisseling der seizoenen. Je voelt de wind en de regen en het wonder van nieuw leven heel intens als de zon aan kracht wint en de dagen lengen......Ik kan er diep ontroert door raken.  
 
Annemiek