dinsdag 16 februari 2016

Mijmering 20 Schoonmaak tipjes in woord en beeld....om blij van te worden.

Beste mensen,

Enthousiasme heeft iets magisch
Het betekend het verschil tussen middelmatigheid en succes....

Annemiek
20 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Koffiedrap door de afvoer haalt vet aanslag van de binnenkant leidingen. Op mijn aanrecht staat altijd wel een kan regenwater al kan je er ook sneeuw in doen. Drap naspoelen hoeft immers niet met gezuiverd drinkwater uit de kraan. Het open gescheurd filterzakje hang ik te drogen aan de kraan. Droge filterzakjes worden bewaard voor op afwateringsgaten in bloempotten als de lente komt............Daardoor spoelt de potgrond niet weg door de gaatjes.
 
Met een oude dweil werd het waterslot in de plee droog gemaakt. Eenmaal per twee maanden een kleine klus en zo gedaan. Onderin zit iets kalk en gaat er een scheutje azijn in. Dat zou zomaar de hergebruik azijn kunnen zijn van koffiezetapparaat ontkalken ( heb geen koffiezet apparaat)  of de douchekop. De azijn niet langer in de plee laten dan nodig want te hoog en te laag PH-waarde tast je goeie pleetje maar aan en een verweerd pleetje wordt nog sneller vuil. Na 5 minuut was de kalk weg en even kort doorspoelen.
Als je een WC borstel bekijkt en een afwasborstel is het logisch dat de afwasborstel goed onder de rand kan en een plee borstel niet. Daarna kan je eventueel nog met een schuursponsje nagaan. Als je met een spiegeltje zou kijken zie je geen vuil meer........ Zo deden we dat bij kwaliteitscontrole in de professionele schoonmaak. 
 
Met een oude tandenborstel is het goed moeilijke hoekjes reinigen. De plee afwasborstel en de oude tandenborstel gaan samen met het schuursponsje in het speciale emmertje in de bergruimte en de vaatdoek op de lijn om te drogen en daarna in de was. Op het aanrecht ligt dan alweer een schone vaatdoek voor morgen. Het sopje om te plee te reinigen is hergebruik afwaswater.
 
Tip 2
Heerlijk geurtje in het kleine kamertje als je oude parfum of eu de toilet op de laatste rol spuit van de voorraadrollen. Gedroogde lavendel hoe verkleurd ook, geeft steeds geur af als je er even in rommelt met je vingers. Op de spiegel gooi je even een paar druppels water en opwrijven maar met de oude theedoek waar je ook het wasbakje mee opblinkt. Het kost meer tijd dit te beschrijven dan je het hebt gedaan..... Morgen zal ik het vloertje inzetten met wat sunsoda en water als mijn hulp Monique komt. Met de wc borstel rond de potrand op de vloer. Monique helpt me te dweilen in hoekjes en achter de pot waar ik niet bij kan. Heeeeeeeerlijk samenwerkend team en doe ik wat ik WEL kan al is het al een dag vooruit........
 
Tip 3
Wat je allemaal niet kan met closetpapier. De koelkast werd met het laatste afwaswater uitgenomen en de flessenbak grondig in de week gezet. Er was iets omgekieperd en dat gebeurd nog al eens bij huize van Deursen. Ingedroogde koffiemelk. Alles is weer schoon en gaan we weer over op een oud truukje... Een velletje closetpapier onderin het flessenbakje van de koelkast. Kost geen kneup en veel gemak bij morsen en.......minder poetsen.
Closetpapier als keukenrol kan prima en wordt er steevast minder gebruikt dan met keukenrol het geval zou zijn geweest. Als Floor heeft gespuugd of een ongelukje....
 
Tja en de opberg kaftan is voor mij al jaaaaren een groot gemak in de bergruimte. Je ziet op de foto wel hoe hij is vermaakt tot zakken voor poetsdoeken schuursponsjes en plastic zakken. De schuursponsjes worden trouwens gewassen bij de theedoeken en gaan eeuwen mee zonder stinkende bacteriën haarden te zijn. Elke dag een schoon sponsje bij de schone vaatdoek.
 
De WC rolletjes bewaren he.....om plantjes in te zaaien...Over zaaien gesproken.....
 
Mijn leventje....
Ik ben wat rond gefietst in de vrieskou naar o.a. de opticien omdat mijn brilletje het heeft begeven. Meneer moet een onderdeel bestellen en als dat er niet meer is zal er een nieuw brilletje komen. Ik heb een leven lang al strijd met die dingen. Op mijn derde jaar had ik mijn eerste ziekenfonds brilletje met van die veren om mijn oren. Omdat ik van de nonnen op de kleuterschool ( vanaf mijn vierde) zo vaak een draai om mijn oren kreeg vloog dat brilletje regelmatig in het rond en moeder kwam dan naar school om met de nonnen “af te rekenen.” De “afrekening” werd in geuren en kleuren aan Jans de Ruyter verteld ( de buurvrouw) en de achter buurvrouw en het verhaal werd steeds meer drama. Als vader thuiskwam en zijn stamppot begon binnen te werken werd het gedramatiseerde verhaal wederom vertelt en toen moet het samenhorigheidsgevoel tussen hem en mij zijn ontstaan. Hij heeft het vermaak op mijn gezicht beslist gelezen want hij knipoogde stiekem naar mij. Mijn gezicht is nog steeds een open boek voor ieder die dat lezen wil.
 
Terug naar mijn fietstocht. De ouwe wanten aan en de hoge bergschoenen op de fiets in mijn veel te grote jas die zo heerlijk ruim floddert. De mouwen te lang vallen ruim over mijn polsen en wie doet je wat. Ik wordt zo blij in die jas die eens van een meneer is geweest. Wel oppassen als ik afstap want de jas blijft achter het zadel hangen. Er was een stuk uit de voering van die jas en een stuk uit de zoom toen ik hem kreeg. Dat heb ik vakkundig gerepareerd door het telefoonzakje van de binnenkant te halen en als “lapje” te gebruiken. Geen mens die het ziet. Afgelopen maand viel me in dat de gaten indertijd wel eens door muizen kunnen zijn gemaakt want de fleecevoering is mooi nestmateriaal. Meneer had de jas in een achteraf hoekje hangen en vandaar mijn gedachte.
 
Op naar de AVEVE om te kijken of er al pootaardappeltjes zijn. Ze komen deze week binnen en haal ik ze volgende week dan kunnen ze al kiemen op een bedje van hooi. Zalig rommelen tussen het zaad bij aveve en alles was met 15% korting. Ik heb wat tuinbonenzaad gekocht voor de tweede zaai in de volle grond. ( Oogstspreiding) en raapsteel wat erg weinig is van eigen zaadoogst.
Die grappige gele knolletjes heb ik met een zucht van verlangen gekocht en nieuw pastinaakzaad omdat ik al jaren hergebruik en er een ongelukje is gebeurd met het oude zaad van eigen zaadteelt. Zaad kopen is mijn valkuil en door de korting bleef de schade beperkt tot acht euro. Daar heeft een echte vrouw net een lipstick voor. Ik gebruik het ouwetje wel op tot onderin de huls met een wattenstokje. Onderweg naar huis bedacht ik dat de aankoop gecompenseerd moest worden en heb ik wat boerenkool uit de moestuin gehaald. Boerenkoolstamppot met een vegaburger......
Het zaad ligt nu even mooi te wezen op de eetkamertafel........Hoe blij kan een mens met zaad zijn.........
 
Annemiek