dinsdag 5 januari 2016

Mijmering 3 Pasta met champignons en rucola en administratie op orde...


Beste mensen,

De plichten van het gewone leven op zich nemen,
kan ook een heldendaad zijn....

Annemiek
3 Consumindermijmering 5 januari 2016.
 
Tip.
Pasta met champignons en rucola voor 4 personen.
 
Ingrediënten:
400 gram champignons of  gemengde paddenstoelen bijvoorbeeld kastanje champignons en/of oesterzwammen.
4 bekertjes pasta ( per persoon een bekertje.)
eetlepel olijfolie
1 gesnipperde ui.
2 gesnipperde tenen knoflook
scheut witte wijn
had ik niet dus rode wijn
scheut koksroom of slagroom

scheut koffiemelk kan ook
75 gram rocula of wat je hebt.
rest andijvie kan ook
geraspte kaas.
 
Werkwijze:
Zet water voor de pasta op en kook de pasta volgens gebruiksaanwijzing..
Borstel ondertussen de champignons en spoel zeer kort af in een vergiet onder de kraan. Verhit de olie en fruit de uien in 2-3 minuut. Halverwege de knoflook toevoegen. Voeg de champignons toe en bak ze 5 minuten. Blus af met een scheut wijn en roer de room erdoor. Verwarm zonder te koken. Zet het gas uit en schep de rucola ( grof gesneden) erdoor. Pasta op het bord en de groenten erop. Strooi wat geraspte kaas op de hete groenten. Dit gerecht zet je binnen 20 minuten op tafel.
 
Tip 2
Start met tijdmanagement om vervelende klussen te klaren. Elke dag twee uur flink doorwerken aan zaken die nu eenmaal gedaan
moeten worden en daarna lekker pauzeren en genieten.  Je hoeft het maar achter je te hebben.
Een van die mindere zaken is de werkmap administratie bijwerken en weg wat weg kan.......Kijk je even mee?
Mijn werkmap is een hergebruik map met plastic insteekhoesjes en helemaal voldoende voor al mijn administratie. Een mens bewaard vaak veel teveel en zie je door de bomen het bos niet meer.
Alles bij elkaar in een map werkt overzichtelijk..........Wat zit er in volgorde in de map?
 
1. De meest recente huurgegevens en huurcontract
2.Gegevens inkomen (WAO) ( van 5 jaar in de map bewaren.)
3. Inkomen partnerpensioen ( van 5 jaar in de map)
4. Polis zorgverzekering ( alleen van 2016 bewaren)
5. Gegevens toeslagen ( komt niet meer per post maar digitaal, van laatste 5 jaar bewaren)
6. WA brandverzekering ( laatste jaar betalingsgegevens en de polis bewaren)
7. BSGW ( gemeentelijke belasting en waterschapheffingen ( van een jaar terug bewaren)
8. Polis uitvaartvereniging.
9. Gegevens verzekering fiets ( kon weg was verlopen)
10. Belasting gegevens ( van de laatste 5 jaar bewaren in de map)
11. garantie bewijzen grote aankopen.( bewaren zolang de garantie rijkt)
 
Verder WML en energiebedrijf ( stroom/gas). Belasting en inkomensgegevens ouder dan 5 jaar liggen in een map onderin de kast. De werkmap ligt steeds onder handbereik in een kast lade. Komt er een nieuw document wat erin hoort dan wordt dit op data bovenaan in de betreffende
insteekhoes gedaan. De huurverhoging bijvoorbeeld.
Wat weg kan werd direct afgevoerd naar de papierbak. Alle administratie met onbedrukte achterkant werd bij de computer gelegd voor kladpapier.
 
Mijn leventje....
Door tijdmanagement in te zetten houdt ik grip op mijn leven. Op maandag dinsdag en woensdag wordt steevast twee uur aan mindere klussen gewerkt. Morgen is dat de gordijnen wassen op de bovenverdieping. Terwijl de gordijnen in de wasmachine zitten was ik de ramen. De gordijnen worden klam zo uit de wasmachine weer opgehangen.Volgende week op woensdag wast mijn hulp beneden de ramen. Het is de bekende januariklus.... Uitstellen en er tegenop kijken brengt veel te lang minder gevoel. Direct de klus klaren brengt voldaan gevoel en ruimte om weer leuke zaken te doen waar je blij van wordt.....
 
Annemiek