woensdag 27 januari 2016

Mijmering 13 Vegetarische/pasta/ovenschotel....

Beste mensen,

We kunnen de woestijn niet ineens veranderen
maar laten we beginnen met een kleine oase

Annemiek
 
13 Consumindermijmering 2015.
 
Vandaag maakte ik een vegetarisch pasta ovenschotel en het recept wil ik graag delen.
 
Ingrediënten:

Voor twee personen:
2 bekers penne pasta of andere soort
1 ui
2 teentjes knoflook
klein stronkje broccoli
1 paprika
250 gram champignons
beetje tomatensaus uit een pakje
geraspte kaas
zout/peper
oregano en/of tijm
basilicum mag ook wat je maar hebt
 
Werkwijze:
De broccoli in roosjes snijden en de stronk schillen en in stukjes snijden. Opzetten met ruim water want de pasta komt er ook nog bij. Als het water kookt de pasta toevoegen, weer aan de kook brengen en volgens kooktijd op pak koken op laag gas.
Ondertussen de gesnipperde ui in iets olie smoren en even later de gesnipperde knoflook toevoegen. Roerbak de in stukken gesneden paprika mee en de geborstelde in vieren gesneden champignons. Peper/zout naar smaak toevoegen, de kruiden en na vijf minuut een scheut koksroom of slagroom en de scheut tomatensaus en omscheppen. Ondertussen is de pasta/broccoli gaar en door het vergiet kieperen. De broccoli/pasta in de wok bij de overige groenten en omscheppen. In een met olie ingevette vuurvaste schaal verdelen en afdekken met geraspte kaas. Maakt niet uit welke kaas.....wat je maar hebt en/of lekker vindt. In de oven op 200 graden de kaas laten
smelten......... Heerlijk voor twee dagen en dag twee het gerecht even opwarmen in de oven of magnetron al hou ik niet van magnetron dus wordt het oven........Wil je de schotel in de ochtend maken en in de avond in de oven zetten zet de temperatuur dan op 180 graden en dek 20 minuut af met alu folie. Daarna tien minuut op 200 graden zonder folie. Als je een vuurvaste schotel met deksel neemt hoef je geen alu folie te gebruiken maar de deksel....
 
Mijn leventje....
Alweer drie dozen en tassen naar het consuminderhuis. Klappers van administratie en overbodige dekbedden. Een kapotte wollen woondeken die als vulling gebruikt kan worden voor een tochthond. Lijkt me leuk die te maken in de handwerk workshop. Een van restjes wol gestreepte teckel met zo’n eigenwijs staartje. Ik zie hem zo al voor me.... Gisterenavond is kring 38 gestart door Jacqueline en heb ik een deel van de presentatie gedaan. Komende vrijdag start ikzelf kring 39 en er komen vanuit die kringen direct al mensen bij de naailes en de handwerk workshops en de kookworkshops. Komende vrijdag gaan we vegaburgers maken en de week erop hartig gevuld brood dus wie mee wil doen en in een consuminderkring zit is welkom....Natuurlijk vallen er altijd mensen af en die gaan later naar de voedselbank waar je geen tegenprestatie hoeft te doen voor voedsel. Alleen je hand ophouden verder niets en zo werken wij niet. Het is VOOR WAT HOORT WAT bij ons. Werken en leren....Toen ik zag dat alle deelnemers van kring 37 in no time een spaarpot hadden en iets “op de hoge kant” kan ik daar om janken van geluk. Vooral de leerstof beheersen van MEER DOEN MET MINDER is al goud waard en nemen ze de rest van hun leven mee. Ze leven het voor aan hun kinderen en dat is de beste opvoeding die je maar kan geven....
Goed voor de aarde het milieu en je portemonnee........ Ik zit weer op mijn praatstoel merk ik.......Nou ja.......het consuminderhuis is ook een gouden formule nietwaar.
 
Annemiek