maandag 23 november 2015

Mijmering 141 Adventstuk voor nog geen euro....

Beste mensen,

Liefde is alles wat je nodig hebt
van en voor hem, voor haar, voor de medemens.....

Annemiek.
 
141 Consumindermijmering 23 2015.
 
Tip.
Maak je eigen advent stuk van spul dat je uit de tuin haalt of de tuin van vrienden familie of kennissen. Vragen staat vrij... Mijn advent stuk kostte 80 cent aan oaseblokken.
Werkwijze:
Neem een platte schaal of bak en dat mag best een hoge bak zijn want je kan hem voor 80% vullen met oude plastic potten en zeker met water dus neem een pot die waterdicht is. Waarom dat water? Tot driekoningen wil je immers het stuk mooi houden en dat is zes weken verder. De oase vochtig houden en het komt goed.......Zoals je ziet plaatste ik mijn pot op een groot bord omdat de pot wel eens poreus kan zijn en wordt daarmee vocht op tafel voorkomen..
Zet onderin de pot plastic potjes. Het is maatwerk want de oase moet half in en half boven de pot uitsteken. Half in de pot is om de oase van water te voorzien en half boven de pot is om horizontaal takken in te kunnen steken. De oase heeft 24 uur in een emmer water gelegen en is goed verzadigd...
Zoals je ziet op de foto hoeft niet de hele pot oppervlakte bedekt te zijn met oase....... Giet water in de pot tot de rand en blijft de oase nat...
 
Steek vier mooie takken bijvoorbeeld blauwspar in de oase en maak daarmee vier hoeken in het stuk. Vul tussen de mooie hoektakken iets korter geknipt conifeergroen dat lang goed blijft en meestal gemakkelijk aan te komen. Het kleine knipsel conifeer gewoon midden op de oase strooien dan is het hart van het stuk ook al bedekt. Vier theelichtjeshouders of stekers insteken. Ze zijn hergebruik en worden al vele jaren elke keer weer opgeduikeld. Evenwijdig van elkaar werden groepjes van drie dennenappels ingestoken. Door een stuk spandraad er om te wikkelen kan je ze zo in het stuk steken. Kijk nu waar nog openingen zijn en de oase nog zichtbaar. Vul dat op met kort geknipte stukjes groen. Van wat ik droogde vanuit mijn tuin kwamen kaardenbol, gedroogde iris zaaddozen en papaver zaaddozen in het stuk. Wat skimmia die nu in bloei staat in dezelfde tint als de theelichtjeshouders. Wat besjes van de hulst uit het gemeenteplantsoen om de rode kleur ton sur ton steeds weer terug te halen. Er zou een strik in kunnen maar ik was tevreden met mijn natuurstuk zonder strik.
 
Mijn leventje.....
Het eerste kaarsje gaat altijd aan als ik mijn eerste Kerstverhaal lanceer. Ik blijf dat kaarsje dagelijks aansteken en volgende zondag komt het tweede erbij tot er vier kaarsjes branden en het Kerstmis is. Ik maak hooguit nog een krans en meer komt er niet aan kerstversiering in mijn huis. Ik vier geen Kerst....Ik vier de terugkeer van het licht na 22 december. Dat is de kortste dag en het begin van de winter. Daarna lengen de dagen alweer. Mijn “Kerst” is al die gezinnen het nieuwe jaar in dragen samen met de mensen die me daarbij steunen met giften en praktische hulp. Even geen zorgen en de jaarwisseling blij en dankbaar ervaren.......
 
Vandaag en gisteren kookten Zena Daisy en ik de laatste maaltijd voor serious request. Voor 40 mensen pompoensoep verschillende broodsoorten pompoenmarmelade kruidenkaas en twee soorten nagerecht. We hebben ons best gedaan en het doel van het glazen huis voor dit jaar is:

The next generation

In de week voor kerst vragen 3FM en het Rode Kruis aandacht voor jongeren die moeten overleven onder de meest extreme omstandigheden in landen zoals Syrië, Zuid-Soedan, de Centraal Afrikaanse Republiek en de Democratische Republiek Congo. The next generation verdient toekomstperspectief, maar daarvoor is wel opleiding en persoonlijke ontwikkeling nodig. Voor deze stille ramp, deze miljoenen kinderen en jongeren, zamelen de DJ's van 3FM samen met de rest van Nederland geld in. Consuminderhuis Parkstad heeft daarbij ook haar steentje bijgedragen door dagenlang maaltijden te koken..... Het is met liefde gedaan...

Annemiek