maandag 12 oktober 2015

Mijmering 124 Snijbietomelet, herfstklus en leven als een eekhoorn....

Beste mensen,

Vrienden leven niet in harmony met je
maar in melodie.

Annemiek
124 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Er is nog voldoende voedsel in de moestuin. De regenboog snijbiet heeft prachtige dikke stengels en die zijn op verschillende manieren te verwerken. Deze keer als snijbiet omelet om hamburgers van te maken.....
 
Het blad is te hard en er is zoveel stengel dus gebruiken we het blad niet.  De stengels werden gewassen in het geheel en in reepjes gesneden. In de wok een gesnipperd uitje gefruit met iets later een gesnipperde teen knoflook. De snijbiet erbij en even op hoog vuur wokken. Op laag gas garen met de deksel op de pan. Vier eieren geklutst met wat peper/zout en over de inmiddels beetgare snijbiet verdelen en laten stollen. De omelet werd op een plaat geschoven en met een bord erop gekeerd. Weer in de wok en weer bruinen en garen. De omelet werd in vieren verdeeld. Vier tarwebollen werden besmeerd en belegd met rucola ( had ik in de tuin) maar een blad gewone sla doet het ook en de omelet. Voor twee personen twee hamburgers per persoon... Een pracht zaterdag menu..........
 
Tip 2
Vorst aan de grond betekende dat de pompoenen moesten verhuizen naar binnen. Met mankracht werden ze in het consuminderhuis gelegd waar maar plaats was. Op de hoge kant tegen een wand leunend of een schoteltje eronder zodat er rondom lucht aan kan. Elke week worden ze gekeerd en ze liggen daar koel... er wordt immers niet gestookt in het consuminderhuis ....nou ja tijdens openingstijden naar 15 graden en dat is de reden dat iedereen maar een dagdeel werkt in wisseldienst. Inmiddels is al een derde van de pompoenen verwerkt en wordt komende week weer een derde gebruikt en uitgedeeld. Bewaar pompoenen kunnen tot maart bewaard worden als je ze steeds keert en controleert. Een klein beurs plekje betekend direct verwerken......en daar zorgt dit mens wel voor........
 
Tip 3
Vorst aan de grond betekende dat de chioggia werd geoogst en in de inkuil een plekje kreeg....... Er zijn vele kleine knolletjes maar dat is niet erg. Ik heb om de een of andere reden deze groente laat gezaaid en de dikkere al eerder gebruikt. Het loof werd een stukje boven de wortelhals van de knolletjes gedraaid ( nee niet gesneden) en dat voorkomt snel uitlopen van het blad. Met aanhangende aarde kregen de knolletjes een plekje in de inkuil. De grotere links en de kleintjes rechts die ik het eerst zal gebruiken in ovenschotels. Op de knolletjes kwam een laagje aarde. Als het kouder wordt dan 5 graden onder nul komt er een laagje hooi als afdeklaag. Dat is voldoende om mijn inkuil opslag vorstvrij te houden........
Ik kan er heel blij van worden......en ergens moet er iets van een eekhoorn in me zitten bedenk ik zo..........Er komen nog winterwortels bij en knolselderij.......
 
Tip 4
Vorst aan de grond betekende dat de topinamboer tien cm boven de aarde werd afgeknipt. De stengels bleven liggen op het land. Over een weekje zal ik het blad van de stengels rissen en worden de stengels opgeslagen. Hoog onder het afdak opgehangen mogen ze drogen de winter door om houterig te worden en wordt het rijshout voor de erwtenplanten of zo.... in 2016. Zolang de vorst de aarde niet op slot zet kan ik topinamboer oogsten. Elke keer wat nodig is want ze zijn het lekkerste als ze pas geoogst zijn. Wel kan ik de benodigde hoeveelheid voor een week in de inkuil leggen tussen aarde met wat hooi erop. Bij gemelde matige vorst als de aarde op slot dreigt te gaan ( rond 5 graden onder nul) zal ik dat beslist doen.....Mijn doel is door de inkuil de vriezer uit te kunnen laten en toch altijd iets in huis ( of in de kuil) te hebben ......en in bokaaltjes oftewel potten.
 
Mijn leventje........
Samir mijn zoon zag een eekhoorn in de hazelaar naast mijn huis. Vanuit het zijraam van de woonkamer is de eekhoorn af en toe te volgen. Dat verklaart waarom er veel minder hazelnoten geraapt werden. Meneer ( of mevrouw) eekhoorn was me voor en dat is helemaal goed. Ik zal wat doppinda’s klaarleggen en help haar of hem daarmee de winter door........Toch goed gekozen om als eekhoorn in een hazelaar te gaan wonen.......Ik herken mezelf daar wel in, zelf wonende in een huis in een moestuintje. Al is de moestuin rond het huis ontstaan door de tijd......Toch dezelfde gedachte nietwaar......alle benodigdheden bij de hand.
 
Ik merk aan mezelf dat ik zenuwachtig wordt als er teveel voedsel in huis is. De zorg van opmaken en niets verspillen wordt groter als er meer in huis is. Brood en kaas moet er zijn en boter voor een week en droge zaken zoals rijst bloem en pasta. Olie enz.... . Meer soorten kaas begin ik niet aan en als er een dag geen kaas is dan is er confituur maar wel de goede eigengemaakte. Een potje tegelijk open en geen twee verschillende soorten. Verkwisting van goed spul daar kan ik steeds minder tegen.......Of dat altijd zo gaat als je ouder wordt? Als mijn ogen eens even groter waren dan wat op kan krijg ik een schuldig gevoel en daar leer ik weer van. Dit komt steeds minder voor. Het is heerlijk het te doen met wat er is.........Dat betekend deze week nog een keer regenboogsnijbiet op het menu deze keer in pastasaus en daar is niets mis mee. Je leest het al... de boerenkool en andere wintergroenten schuiven we nog even door zolang de vorstgevoelige groenten in de tuin nog voorhanden zijn........De tuin is een goede bewaarplek voor die wintergroenten tot maart 2016.  Goede rentmeester zijn voor de aarde hoog in het vaandel laat je de juiste beslissingen nemen... Dat gaat als vanzelf........
 
Annemiek