woensdag 30 september 2015

Mijmering 119 Inwecken, zuurkool met appeltjes en de winterbeurt.




Beste mensen,

Een moederhart begrijpt
wat haar verstand niet kan bevatten.......

Annemiek
119 Consumindermijmering 2015.

Tip.
De stekgeraniums gaan naar binnen. De nachten zijn te koud voor de arme wichtjes. Ze krijgen een heerlijk plekje op de vensterbank voor het raam van een onverwarmde kamer op de 1e etage en kunnen de winter achter glas voorbij zien gaan. Elke week een eierdopje water per potje is voldoende. In het plastic onder bakje waar drie op een rij plantjes instaan. Beperkt water zorgt voor korte sterke planten. Elke week dezelfde dag water geven is aan te raden en de bloemknopjes gelijk eruit knijpen want ze mogen niet gaan bloeien in overwintertijd. In de maand maart 2016 mogen de bloemknoppen blijven en tot bloei komen..........

Tip 2
Cactusjes en andere kamerplanten die de zomer buiten doorbrachten kunnen ook naar binnen..........De belleboompjes oftewel fuchsia en de oleander kan naar binnen om te overwinteren. Vorstvrij koel opslaan en eenmaal per week karig water geven........Komende week meer over fuchsia snoeien en stekken.

Tip 3
Voor de winter de kunststof raamkozijnen nog eens een winterbeurt geven is aan te raden. Dat betekend eerst grondig het vuil verwijderen vooral bij ramen die veelvuldig op kiep staan is dat soms wel nodig ( zoals je ziet.) Met SUNSODA die PH acht heeft is dat een fluitje van een cent. SUNSODA in een leeg afwasmiddel flaconnetje werkt handig voor schoonmaakwerk. Met het fijne dopje kan goed puur gedoseerd worden in hoekjes en gleufjes. Wat water erop met de spons en even weken laten terwijl je de ramen wast. Met een oude tandenborstel kom je in hoekjes en met de vaatdoek om een mes kom je in
de smalste gleufjes om het vuil te verwijderen zonder beschadigingen. Nee geen schuursponsjes gebruiken, ook niet voor de zwarte strepen( zie foto) Als de strepen er niet met SUNSODA afgaan dan wel met auto/was zoals je ziet. De schone kozijnen werden van boven tot beneden met auto/was ingewreven. Met een zachte doek of oude panty opwrijven kan. De kozijnen kunnen nu beschermd de winter in en vuil valt er zo vanaf en daardoor ramen wassen peanuts is geworden.

Tip 4
Zuurkool stamppot met witte bonen en gebakken appeltjes.
Zuurkoolstamppot koken voor twee dagen kan best. In het kader van diepvries leeg eten werd bij de aardappels wat glaskoolraapjes
mee gekookt en bij de zuurkool witte bonen als vleesvervanger ( plantaardig eiwit)

Ingrediƫnten:
Pond zuurkool
enkele aardappels
er kan een rest koolraap of aardpeer bij de aardappels.
handvol gekookte witte bonen
(eventueel eerder gekookt en ingevroren)
scheut melk nootmuskaat en klontje boter voor de puree.
enkele appeltjes.

Werkwijze:
De aardappels schillen en klein gesneden met weinig water en zout opzetten. Vanaf kookpunt op laag gas garen. De zuurkool eventueel afspoelen als je niet van te zuur houdt en opzetten in een tweede pannetje met weinig water. Na tien minuut de bevroren witte bonen bij de zuurkool en de bevroren koolraap bij de aardappels en alles weer op hoog gas tot kookpunt. Op laag gas verder garen. Ondertussen de gewassen appels in parten snijden en van klokhuis ontdoen. De appel in
schijfjes bakken in iets olie in de koekenpan. Als de aardappels/koolraap gaar zijn afgieten en met de mixer of stamper verwerken tot puree met wat nootmuskaat boter en de melk. De zuurkool afgieten en door de puree scheppen met een houten lepel. Op deze manier zuurkool stamppot maken brengt een heerlijk resultaat.........Serveer de stamppot met mosterd en de gebakken appelpartjes.

Tip 5
Ik heb nog wat pastasaus gemaakt die langer in de voorraadkast zal staan en werden de potten in geweckt. Ik heb geen weckketel en wil er ook geen. In de grote soeppan kan het ook. Een oude theedoek op de bodem leggen waar de potten op werden gezet. Koud water erin tot de halsjes van de potten en het water aan de kook brengen. Net aan de kook het gas zeer laag zetten of op een klein gaspitje. Eventueel op zo’n warmhoudplaatje net tegen de kook aanhouden. Dertig minuut is genoeg....De potten direct uit het water op een theedoek of handdoek zetten en afdekken. Het hete water werd voor de afwas gebruikt........ Tomatensoep in potten inmaken kan op dezelfde manier of minestronesoep of.......witte bonen in tomatensaus.

Tip 6
Monique mijn hulp is weer geweest en de keukenvloer werd grondig in de week gezet met SUNSODA een op twee. Ongeveer een beker SUNSODA op twee bekers water dus behoorlijk geconcentreerd. De tijd deed tijdens de koffiepauze het werk en je ziet hoeveel smurrie er van de vloer afkomt. De volgende keer over twee weken de gang.........Ik zag gisteren een mevrouw in de super met een duur agressief schoonmaakmiddel bij de kassa. Dat maken we dus zelf en wel SUNSODA dat 36 cent voor 5 liter kost............

Mijn leventje.....
Monique mijn hulp komt nu om de twee weken drie uur schoonmaken. Dat kan nu mijn huis half leeg is geruimd. We werken hand in hand en alles wat ik zelf kan doen wordt door mij gedaan. Ik doe graag de grote beurten zelf.... het prutswerk zoals de gleufjes van de kozijnen en de kozijnen in de was zetten en dat lukt op stahoogte want ik ben groot. Bukken gaat moeilijk en dan altijd met gespreide benen en mijn linkse been zijwaarts gestrekt en daar is niet altijd plaats voor.  Me vasthoudend aan een stok of bezem tuingereedschap of zo helpt ook wel. Soms ga ik over grenzen en dat gebeurde nadat ik de douche had gesopt afgelopen week. Dat doe ik dan in mijn blootje als ik toch onder de douche wil gaan. De tegels staande insoppen en de douchebak op de knietjes met de emmer naast me en dat op de knietjes was te ver gegaan. Ik laat me dan gewoon op een dikke handdoek vallen voor de douche want normaal knielen lukt niet. Ik vergeet in mijn enthousiasme dat ik nooit meer overeind kom zonder hulp. Het vloertje van de badkamer werd meteen maar mee gesopt en de SUNSODA deed zijn werk. Met het oud tandenborsteltje in de hoekjes en alles droog gedweild begonnen mijn knieĆ«n op te spelen en moest ik recht zien te komen.... Daar lag ze dan in haar blootje die Annemiek en het werd wat frisjes opeens. Toen ben ik achterwaarts maar naar de trap gekropen en dat was me toch een uitvinding.......Gewoon achterwaarts de trap af en sta je opeens recht. Zo kan het dus ook....Nu nog op begane grond een kelder uit laten graven met een trapje en hoef ik niet helemaal de keukendeur uit het hofje over te kruipen naar de drie treetjes en de leuning bij de schuur in de achtertuin. ( grapje)

Annemiek