dinsdag 15 september 2015

Mijmering 113 Zorgen voor de winter en pastasaus in pot.

Beste mensen,

Ruggengraat heb je nodig
om rechtop en rechtdoor te gaan
je eigen vrij gekozen weg....
en ik moedig je aan vanuit de berm.

Annemiek.
113 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
De jerrycans stookolie voor de zibro kachel wordt gecontroleerd. Er is nog maar weinig voorraad en ik wil voor de winter twee jerrycans vol hebben staan. Daar kom ik een winter lang mee uit.
De tank van het kacheltje wordt bijgevuld...het hoeft maar klaar te staan. Het kacheltje gebruik ik om de woonkamer even snel warm te krijgen als ik later op de avond thuis kom en nog even wil werken aan de PC of zo.... Binnen vijf minuut warmt het kacheltje mijn woonkamer naar 19 graden. Het kacheltje werd even uitgeprobeerd en alles is nog prima........ Mijn maandvoorschot energie is niet voor niets maar 76 euro. Snel plaatselijk verwarmen is veel goedkoper dan de thermostaat van de verwarming hoger zetten.... http://www.zibrowebshop.com/
 
Tip 2
In de schuur wordt mijn verplaatsbaar oppottafeltje weer opgezet....jawel de oude strijkplank. De appeltjes werden erop gezet en er komen nog aardappels bij het beetje wat er al staat. Er komt zuurkool bij en misschien snipperbonen in de pekel.... Stoofpeertjes als ze betaalbaar zijn en heb ik in de winter altijd voorraad......
 
Tip 3
De stekgeraniums staan nog steeds buiten en zijn aan. Er is jong blad opgekomen en de bruine blaadjes heb ik eraf geknipt. Als de nachten nog kouder worden krijgen ze een plekje boven op de vensterbank van de logeer en rommelkamer........Zaak is ze droog te houden want de aarde is al wat groenig, dus als het regent wordt het hemelwater uit de onder bakjes verwijderd.
 
Tip 4
Het zaad van de melde kan nu beter binnenshuis drogen en werden de stengels afgeknipt bijeen gebonden en opgehangen aan de klok in de woonkamer. Mijn melde oogst voor volgend jaar.........
 
Tip 5
De gewatteerde deken is gewassen en ligt weer klaar voor de koude avonden op de bank. Floor kan lekker op schoot zitten zonder mijn kleding met haar scherpe nagels kapot te maken als ze gaat “pompen.” De dunne woonmantel onder handbereik in een mandje is zelfs decoratief en heerlijk om aan te hebben als ik werk op mijn PC.
 
Tip 6
De puntjes weer op de i werd reclame brood ingekocht...twee halen een betalen. Lekker donker brood en in halve broden ingevroren. Ik eet een half brood per week dat is 2,45 euro voor vier weken. Dat is te geef......Deze week bij de PLUS dus inslaan.
 
Tip 7
De bleekselderij was ook in de reclame bij PLUS voor 99 cent en heb ik de zwaarste genomen. Meer voor minder. Wat wortels erbij enz....en een flinke pan pastasaus gemaakt want vrienden kwamen eten. Dan kan je nog eens opdienen voor een habbekrats. Je moet goed zijn voor jezelf dus heb ik voor het opdienen een pot met kokend hete pastasaus gevuld, deksel erop en op de kop gezet. Een dagdeel zo laten afkoelen en in de voorraadkast. Blijft wel zes weken goed. Je eigen kant-en-klaar voorraadje voor als er geen tijd is om te koken.
 
Het recept van de bolognese saus?
Ingrediënten:
enkele stengels bleekselderij
enkele wortels
2 uien
3 teentjes knoflook
enkele paprika’s
pakje tomatensaus
ik heb er nog een potje zelfgemaakte
tomatensaus bijgedaan.
1 groente bouillontablet.
kruiden uit de tuin
zakje witte bonen uit de vriezer ( hoeft niet)
peper/zout
eventueel spaans pepertje.
Handje rozijnen.
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten en even later de gesnipperde knoflook toevoegen. Bleekselderij in schijfjes wortels in schijfjes en de tomatensaus toevoegen. Even later de paprika peper ( met een peperzaadje) bouillonblok kruiden rozijnen en peper/zout naar smaak toevoegen. Op hoog gas flink verwarmen en op laag gas gaar stoven. De laatste vijf minuut de bonen mee verwarmen.....dat is het “vlees” dus het plantaardig eiwit. Serveer er pasta bij........De hoeveelheden kunnen natuurlijk
gehalveerd maar dan heb je geen potjes voorraad........
Het pakje tomatensaus werd open geknipt want door dat dopje krijg je echt niet alles eruit. Een eetlepel water erin en tot de bodem toe leeg want je betaalde voor alles........
 
Mijn leventje....
Ik heb nog wat harten gegraveerd in bol courgetjes. Hopelijk droogt het nog in aan de plant. Met pompoenen hoef je dat niet meer te proberen want de rot komt erin en dat zou jammer zijn van zoveel voedsel wat dan weg kwijnt. Elke twee dagen even de gedroogde bonen van de planten halen en bij de voorraad in een mand onder het afdak.  Af en toe dop ik wat bonen....
Die gaan dan naar binnen om nog verder na te drogen. Zaad en droogbonen........
 
Nog een stukje uit Zeeland?
 
Vele fietstochten heb ik ondernomen van wel zes tot acht uur per dag. Uitgerust op vele bankjes meestal aan het water op “kiezel” plekjes wat schelpen bleken te zijn. De zee neemt en geeft....
Via Haamstede Burgsluis de stompe toren door het natuur reservaat naar Heerenkeet en Zierikzee langs het water. De oude stad leek me te verwelkomen en aan de haven heb ik lang gezeten
De zon op mijn gezicht kwam de ontspanning de vredigheid die wel altijd door zou kunnen gaan. Je weet dat die vredigheid maar voor even is maar het was diep genot.... Oude steden waar honderden jaren geleden al mensen leefden in voor en tegenspoed. Oud en wijs werden en beslissingen namen als het nog kon. Maar ook werden geleefd en dat toe hebben gelaten omdat het er maar niet van kwam. Verspilde levens en levens van mensen die vooruit wilden. Al die levens in die oude huizen generatie op generatie.... Als die stenen konden vertellen over al die levens.... Later op de middag heb ik het fietspad langs het water weer opgezocht pal tegen de wind was het pompen en heb ik halverwege
ondersteuning twee aan moeten zetten. Een regenbui die kwam opzetten en weer over waaide. Zonder pauze naar het huisje gefietst en een warme douche genomen. Naar bed met een boek zomaar om negen uur in de avond met een kopje koffie en geen oog dicht gedaan die nacht van de spierpijn. Toen was van die vredigheid niet veel meer te merken en dat hoort zo.... Je zal de dalen moeten doorvoelen om de top te waarderen. Al die spierpijn heeft wel bijgedragen dat ik mijn linkerbeen meer onder controle heb en dat is een zegening.......die vast gehouden moet worden.
 
Annemiek