zondag 30 augustus 2015

Mijmering 108 Zelf pizza maken binnen een uur en aardbei bedjes verjongen.......

Beste mensen,

Zolang een mens nog huilt en lacht
en iemand ergens op je wacht....is er hoop!

Annemiek.
108 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
De lusjes van de droogmolen zijn versleten na tien jaar. Met stukjes synthetisch touw werden er nieuwe lusjes gehangen aan de waslijnen. Zie foto.... Kliedernat opgehangen bloesjes en shirtjes kunnen geen kant uit en hoeven niet gestreken......
 
Tip 2
De klimbonen die zaad moeten worden zijn al geel/bruin. De bonenstaken werden uit de potten getrokken en de bonenplanten eraf gerist. Bijeen gebonden werden de planten onder het afdak opgehangen om na te drogen....tot zaad boon. De potten waar de bonen stonden wordt kraamkamer voor de jonge aardbeistekjes.......
 
Tip 3
De wasteil waar tweejarige aardbeiplanten stonden werd verjongd. De oude planten naar de compost en aangevuld met nieuwe aarde kregen de stekjes van de oude aardbeiplanten ook hier een plek........Er kwam een rijtje aardbeiplanten in de border en in een derde betonnen bak........Oogst voor 2016.
 
Tip 4
Binnen een uurtje een zelfgemaakte pizza en nee niet zo’n diepvriesding van de super maar van zelfgemaakt deeg.....
 
Ingrediënten:
1 gesnipperde ui
1 paprika
enkele champignons
geraspte kaas
tijm of basilicum
vers of gedroogd wat je maar hebt
beetje tomatenpuree of schijfjes tomaat.
 
Voor het deegje:
2 eetlepels kwark of yoghurt
4 eetlepels zonnebloemolie
2 eetlepels melk
1 klein eitje of een extra eetlepel melk
snuf zout
2 theelepels bakpoeder
bloem ( ongeveer 300 gram)
 
Maak eerst de groente schoon, wassen en in stukjes snijden.....Rasp een beetje kaas van een groot stuk. Alles staat nu klaar en kan aan het deegje gewerkt worden....Voorverwarmen oven op 180 graden.....
 
Meng in een deeg/kom met een lepel de ingrediënten voor het deeg m.u.v. de bloem.
Voeg wat bloem toe en kneed kort en snel, al knedende bloem blijven toevoegen  tot het deeg loslaat van je handen. Deeg uitrollen tot een dunne plak en een ingevette pizza of vlaaivorm ermee bekleden. Duurzame folie of bakpapier gebruiken kan ook. Met een vork op verschillende plaatsen in het deeg prikken.
 
Tomatenpuree op het deeg smeren of beleggen met plakjes tomaten. Dan het grootste deel van de gesnipperde ui en de champignons in plakjes gesneden. Paprikastukjes en peper/zout en wat geraspte kaas. Weer wat ui en kaas en kan de pizza in de oven........30 minuut is bij een goede oven al voldoende. Het deegrandje moet lichtbruin zijn.....
 
Mijn leventje.....
Mijn zus heeft na 50 jaar een nieuw WMF bestek gekocht voor zes personen. Haar oude 12 personen bestek is nog als nieuw omdat ze heel zuinig is en alles goed verzorgt. Het bestek is nog helemaal compleet en ik heb het bestek van haar gekregen en heb het opgedeeld. Voor zes personen naar een vriendin en voor zes personen voor mij.......Alleen de messen zijn een beetje bot maar ik hoef er geen vlees mee te snijden dus helemaal goed. 50 jaar geleden waren mijn zus en ik voor de uitzet aan het sparen en mijn zus ging voor duurzaam dus moest het WMF zijn. Ik was in die tijd voor zoveel mogelijk spul voor weinig geld dan kon ik eerder het huis uit dus mijn bestek was van AMEFA en ik heb er nog een mes/lepel/vork van over. De rest ben ik kwijt geraakt tijdens mijn turbulente leven dus WMF was niet eens besteed aan mij.
 
Mijn zus was maar eenmaal getrouwd dus nog steeds met dezelfde meneer (in groot geluk) die eveneens zuinig is.......Ze kennen elkaar al 50 jaar........ ( zie foto)
Mijn zus werd als kind opgeleid tot huisvrouw kinderverzorgster en werkster en is in de verzorging terecht gekomen in ziekenhuizen en bejaardencentra waar ze een leven lang werkte en de huishouding ernaast deed. Ze is een vrouwelijke vrouw zeer betrokken bij ieder die maar hulp nodig heeft.
 
Ondergetekende werd als kind opgeleid tot tuinman dierenverzorgster wasvrouw sjouwer tegelzetter bomenkapper enz.......Na een identiteit crisis waarin ik probeerde erachter te komen of ik man of vrouw was werd ik een soort oermoeder met leiderscapaciteiten. We hebben wat oude herinneringen opgehaald mijn zus en ikke over onze jeugd waarin ik de leidersrol van het gezin naar me toe trok terwijl mijn zus de oudste was maar te braaf. Ik had overal schijt aan. Ik kwam net als mijn zus wel eens te laat thuis en kon dan niet binnen want de deur werd afgesloten om tien uur in de avond. Ik zocht dan wel een slaapplek ergens want aan de bel trekken en een pak slaag krijgen omdat ik te laat was deed ik niet. Zoiets deed mijn zus maar ik paste daar voor en kroop wel ergens in het hooi bij een boer. In de vroege morgen kwam ik dan gewoon naar huis en ze waren blij dat ik er weer was ( ze hadden de hele nacht wakker gelegen van ongerust zijn) dus werd er gezwegen....stel je voor dat ik weer verdween. Mijn zus is een gemakkelijk braaf kind geweest en dat kan je van mij niet zeggen........Vijftig jaar later kijken we daar met veel humor naar. We zijn nog steeds vreselijk verschillend mijn zus en ik maar houden van elkaar en laten elkaar in eigen waarde........mijn grote kleine zus....of ben ik de grote kleine zus?
Degene die me beter kent mag het zeggen.......
 
Annemiek