zondag 2 augustus 2015

Mijmering 100 woonmantel met capuchon....hij hoeft maar klaar te zijn!

Beste mensen,

Bloemen bloeien....
ook als er niemand naar kijkt....

Annemiek
100 consumindermijmering 2 augustus 2015.
 
Tip.
De volgende winter komt beslist en de 100e mijmering van dit jaar wil ik graag invullen met de mega tip aller tijden. Een woonmantel met capuchon. Ik heb met mijn woonmantels afgelopen jaren veel energie bespaart en zelfs in de zomer gebruik ik een dunne woonmantel gemaakt van rode fleece stof. Ik draag hem tijdens koude avonden en vroege ochtenden om mee in de tuin te zitten.....de zon te zien opkomen en ondergaan en wat te mijmeren.........Inmiddels heb ik de ervaring opgedaan dat een winter woonmantel zonder kraag of capuchon (van een dikke wollen deken gemaakt) toch wat koud is aan de hals.  Er viel een tweepersoons wollen deken in mijn handen en voor mijn lengte is dat wel nodig ( 1.76 meter) De deken werd gewassen en gedroogd. Hij kon net in de wasmachine.........
 
Werkwijze stap voor stap:
1. Meet je lichaam ( of laat meten) van je nek tot de grond. Dat heet midden achter.
2. Neem tien cm extra en knip de rest af.....dat is voor de capuchon en komt later aan de orde.
3. Leg de deken op de grond  en vouw dubbel zodat de opening middenvoor ligt ( zie foto)
Leg iets over elkaar als het ware als overslag zoals bij een jassluiting, tien cm overslag is voldoende.
4. Als “patroon” neem ik een shirtje zonder mouwen, (alleen om de schouders te knippen).
5. knip de schouders iets schuin en iets ronding van de halsopening. Zeker niet echt uitknippen. ( zie foto)
Zorg dat de linkse en rechtse schouder hetzelfde zijn en het helpt als je de stof even dubbel legt en in spiegelbeeld knipt.
6. Het armsgat knip je als volgt: van de schouder 38 cm recht naar beneden knippen dat is alles.
Je ziet al een beetje de mantel ontstaan.
7. Als patroon voor de capuchon heb ik een jascapuchon op dubbel stof aan de stof vouw gelegd. ( zie foto)
Een tweede capuchon knippen die als voering kan dienen. Dit kan van dezelfde stof of een dun  katoentje.
 
Naaien:
8. De armsgaten omzomen door een smal zoompje met een grote zigzag. Afwerking en vast zetten tegelijk.
Kijk op de foto hoe het werkt. De naald in de stof laten staan als je moet keren onderaan de split.
9. Vervolgens de schoudernaden dicht stikken kort langs de stiknaad afknippen en afwerken met zigzag.
10. De capuchons dichtnaaien volgens voorbeeld en in elkaar geschoven zie je wel wat de bedoeling is.
Omdat de deken tweekleurig is heb ik twee kleuren capuchons gemaakt.( in spiegelbeeld)
11. met de goede kanten tegen elkaar de capuchons tegen elkaar naaien en de capuchon keren.
Als je een tunneltje met koord wil hebben in je capuchon dan volgens foto onderkant tunneltje afwerken.
Neem de tijd en laat het werk even liggen als het teveel wordt. Even later zie je opeens hoe het verder moet. Vraag eventueel raad aan een meer ervaren naaister als je vastgelopen bent.
12. Middenachter van de mantel zet ik een klein knipje en ook midden achter van de capuchon. Die knipjes moeten op elkaar. Dat helpt bij het aaneen zetten.
13. Een deel van de capuchon werd aan de mantel genaaid en met de hand de flap vast genaaid aan de binnenkant van de mantel  
De foto’s wijzen je wel de weg want een foto zegt meer dan 100 woorden.
14. Tot slot werd de mantel middenvoor van onder af aan met overslag dicht genaaid tot halverwege.
Zet maar een trens zodat de mantel niet uitscheurt als je erin stapt. Een trens is een smal zigzag naadje schuin naar beneden.
15. Er werd nog een tunneltje gestikt aan de capuchon waar twee aaneen geknoopte veters door werd geregen.
De woonmantel werd opgevouwen en onderin de kleerkast gelegd.....
 
Mijn leventje.....
Hij hoeft maar klaar te zijn.......mijn mega woonmantel met capuchon... De capuchon hoeft niet steeds op maar is een heerlijke kraag waardoor je nek ook warm blijft. Je stapt zo in de woonmantel met je kleren aan. In de vroege ochtend in de winter zo met mijn nachtpon. Zoals je ziet heb ik het hoekje van de overslag voorzien van een stukje board dat om de deken zat genaaid. Gewoon los gemaakt van de restjes. Hier en daar moet er nog een hoekje bijgewerkt met een steekje en ik overweeg onderaan de zoom klittenband te naaien zodat de deken ook tijdelijk korter gemaakt kan worden  om mee in huis te lopen. Op de bank kan de zoom eruit...
Afgelopen week heb ik de jaarafrekening gekregen van Essent en mijn maandvoorschot is gezakt naar 76 euro per maand. Dat is weinig voor een hoekhuis eengezinswoning en dat is door de woonmantel zo gekomen. Verder heb ik door de woonmantel geen moment kou geleden en behaaglijk de winter doorgebracht. Thuis komen na een avondje weg geweest hoeft de verwarming niet meer aan en de woonmantel is voldoende als ik nog een uurtje wil opblijven om bijvoorbeeld nog te werken aan mijn PC of wat lezen......Ik heb geaarzeld welke kleur van de deken de buitenkant zou worden en ben toch gegaan voor de lichte kleur. De mantel kan gesloten worden met een grote speld maar klittenband opnaaien kan ook of koordjes.... houtje touwtje wat je maar wil.......
Annemiek de ijsbeer......... Voorlopig blijft de woonmantel in de kast en gaan we een zeer warme dag tegemoet en dat hoort bij de zomer......maar oh hoe goed voelt het nu die woonmantel al klaar ligt onderin de kast......
 
Annemiek