maandag 31 augustus 2015

Bramengelei, een chocolade theepot en DAME BLANCHE maar wel de echte.......

Beste mensen,

Een deur is misschien voor je dicht gedaan...
maar duizend staan nog open...

Annemiek
109 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Gekoeld water met munt (of citroenmelisse) is in de mode......en altijd in mijn koelkast tijdens zomermaanden voor nop. Thee van munt in een hoog theeglas... een bos munt in kokend water is ook in de mode....Je ziet de mensen ermee op terrasjes zitten interessant te zijn.....Mijn bezoek was verbaasd dat ik een bos munt uit de border knipte... even afspoelen en de theepot in. Op een lichtje trekken is lekkerder dan die bos in dat glas. “Moet je daarvoor geen speciaal geteelde munt hebben,” vroeg het bezoek. Nee dus......of je zou bespoten geteelde munt moeten prefereren boven mijn biologische munt...... Munt en citroenmelisse zet je eenmaal in je tuin en woekert elk jaar verder.........Gratis en voor niets. Je kan nu stekken en doorsteken die wortelkluiten en weggeven wat teveel werd. Wacht eventjes tot het koeler wordt en gaat regenen. Knip de bladeren maar kort na het overplanten net boven de grond af en heeft de wortelkluit nog tijd om aan te gaan voor de winter komt......Volgend jaar komt de munt in overvloed gratis en voor niets op........ Kan je, je rijk zitten voelen op je terras met een bos munt in je theeglas of in de theepot........
 
Je wil geen woekerende munt? Je bent van de controle? Zet de pol munt maar in een grote plastic ingegraven pot zonder bodem. Dan kan hij niet buiten de “muurtjes”van de pot wandelen.
 
Tip 2
Alle bramen verzamelen......de laatste van de struik en alle verzamelde zakjes uit de vriezer in een grote pan. Ontdooit en aan de kook gebracht komt het sap vrij......Ik heb een passevite in een fijnmazig zeef en helemaal geschikt om de fijne pitjes vast te houden. Het lukt ook door de bramen met de bolle kant
van een soeplepel door een fijn zeef te drukken.
 
Vervolgens het sap wegen en berekenen hoeveel geleisuiker je nodig hebt. ( zie achterkant pak). Dat was bij mij anderhalf pond en moest een pakje gehalveerd worden dus gewogen. Dat wegen doe ik zo in het bakje waar de sap inzat en neemt de suiker het rest sap mee. Zo gaat er niets van het kostbaar sap verloren........
 
Sap en geleisuiker aan de kook brengen en vier minuten doorkoken... De gelei kokend heet in schone potjes gieten en deksel erop. Zet maar een dagdeel op de kop. In de pan heb ik wat magere yoghurt gedaan en met de pannenlikker de rest gelei en de yoghurt vermengd. even de garde erdoor en met de pannenlikker de bramenyoghurt in een bakje.......mmmmmmmm en wederom ging er niets verloren van het kostbare fruit.
 
Tip 3
Dame Blanche...wat ben ik er gek op en hoe vaak hebben ze me al in het ootje genomen met troep die erop lijken moest.......De echte lekkere Dame Blanche maak je zelf.....
Ingrediënten:
Roomijs.
Chocolade met tenminste 70% cacao bestanddelen.
Likje boter en scheut koffiemelk.
 
Werkwijze:
En nu komt het foefje....Een glazen koffie of theekan wordt chocolade kan. Ze zijn vuurvast en hebben een tuitje dus ideaal om warme chocolade in te smelten en schenken. Dat smelten doen we au bain marie....Zet de theepot in een pan met een bodempje water op het gas met 50 gram chocolade. Een likje boter erbij en wachten tot de chocolade gesmolten is. Met de garde erdoor en scheutjes koffiemelk toevoegen tot de voor jou gewenste dikte. Door de koffiemelk wordt de chocola geen harde korst. Giet wat van de warme chocolade over een paar bolletjes roomijs. Wat je over hebt van de chocola blijft in de theepot met de deksel erop een prima bewaarplek voor morgen of overmorgen. Er kan dan eventueel wat blokjes chocolade bij .......
 
Mijn leventje.......
Ik ben kritisch als ik bij de horeca iets bestel en vraag eerst of de Dame Blanche met warme chocoladesaus wordt geserveerd. De slimmeriken hebben dat door en verwarmen die vieze synthetische chocolade uit de tubes in de magnetron. Dus vraag ik door.......Ik weet dat ze eraan moeten verdienen maar het ijs en de chocolade is soms zo slecht dat het een teleurstelling is. Ik wil graag betalen voor kwaliteit en geef dan ook nog eens fooi. Zelf maken is de oplossing, met roomijs die niet eens duur hoeft te zijn. Bij de PLUS eigen merk is prima en de chocolade kost ook maar 99 cent en is met veel cacao bestanddelen. Af en toe moet de mens zichzelf verwennen al is het maar eenmaal per zomer Dame Blanche. In de theepot zit nog chocola voor morgen en duurt de verwennerij nog even.....en eenmalig is ook voldoende.
 
De eigenaar van PLUS op de kamp is onze voorzitter van Consuminderhuis Parkstad en de mooie meneer zat pepernoten en spoorbanket in rekken te laden. Er was al van verkocht vertelde hij en dat brengt me op de vreselijke veel te vroege overvloed. De overvloed van alle zondagen winkels open en de overvloed van teveel......Sinds ik mijn inboedel halveerde krijg ik een kick van steeds minder en ruimte. Elke week nog gaan er spulletjes weg. Beter een goede pollepel dan twee en beter een goede jas dan voor weinig weer eens iets anders. De schamelheid van te goedkope kleertjes gemaakt door kinderen in derde wereldlanden en al die soorten worst en kant-en-klaar. Ik wordt er zenuwachtig van. De blikken en potten en roomkaasjes met kruiden die nergens naar smaken. Ik hou van herkenbaar en puur en simpel. In de bramengelei had appel meegekookt kunnen worden dan was het meer......De pitten erin is ook meer. Vanuit mijn jeugd weet ik al dat appel/bramen jam meer appel dan braam is want appel is goedkoper. Ik hou niet van mengen en toevoegingen. Ik hou niet van franje aan voedsel en een mens want de mens is zonder dat al zo mooi.... Niets mooier dan een doorleeft gezicht. De rimpeltjes die vertellen hoe je leven was en is......en pijn en verdriet mag gezien worden...evenals een stralende lach.
 
Annemiek