maandag 20 juli 2015

Mijmering 95 Hartig belegde boterham en tuin drogerijen...


Beste mensen,

“Gisteren” durfde ik te starten met strijden.
Vandaag ga ik voor winnen.

Annemiek
95 Consumindermijmering 2015
 
Tip.
Ik was ze bijna vergeten....de tuinbonen die bleven hangen aan die laatste plant. Ze zijn inmiddels gedroogd en het zijn de zaden voor komend jaar. Ik heb ze net kunnen redden voor de regen viel.  In januari worden ze weer gezaaid in closetrolletjes gevuld met aarde en komen ze in de koude kas. Vanavond gaan ze een nachtje in de vriezer en weet ik zeker dat eventuele bonenkevertjes eitjes larfjes geen kans krijgen om de zaden te vernietigen....
Het zijn toch 22 zaden voor 22 planten........en dat is voldoende voor een mens in zelfvoorzienend leven.
 
Tip 2
Net voor de bui heb ik de pastinaak zaadschermen afgeknipt, gebundeld en onder het afdak gehangen. Daar kunnen ze nadrogen. Gratis zelf geteeld zaad om in maart 2016 te zaaien in de volle grond. Dat klinkt erg ingewikkeld he....zelf geteeld. Je hoeft alleen maar drie pastinaken te laten staan na de winter en gaan ze bloeien en zaad gooien in het tweede jaar. Daar hoef je verder niets aan te doen dan een stok bij zetten en vastbinden om de bloemstengel te steunen. Het zaad komt na de bloei.......maar wel op tijd binnen halen voor Jan de wind ze in buurtuinen neer laat komen waar ze niet gewenst zijn.......
 
Tip 3
De zaaddozen van de winterharde papaver zijn gedroogd aan de planten. De stengels worden afgeknipt en voorzichtig op de kop in een emmertje gezet, ook onder het afdak. De zaden vallen er al uit en ik heb meer dan ik hebben kan. Al eens van maanzaadbroodjes gehoord? Zelf broodjes bakken en voordat ze de oven ingaan bestrijken met los geklopt ei en door het maanzaad...eh papaverzaad. Het zaad werd door een fijnmazige zeef geschud om te “zuiveren”....nou ja, een spikkeltje aarde schuurt de maag.
 
Tip 3
De tomaten rijpen en het zijn Roma oftewel pomadori tomaten en lekker stevig om te bakken helemaal goed. Het eerste mini klim courgetje kan erbij. Schijfjes tomaat en courgette in de wok in iets olie en voldoende voor dit mens. Twee boterhammen dun besmeren en de gebakken tomaat/courgette heet op de boterham met wat peper/zout en een
flittertje kaas. Met de bonensalade van gisteren een complete maaltijd......
 
Mijn leventje....
Een mannelijke en vrouwelijke bloem tegelijk in bloei aan de courgetteplant in de border. Dan ga ik voor zeker en bevrucht de vrouw via de man met een kwastje om te voorkomen dat de courgette rot aan de plant. Dat gaat met slecht bevruchte exemplaren zo. Een dagdeel later zag ik een bij de bevruchting nog eens overdoen. Tja...Anemiek bemoei je daar ook niet mee.
 
Dank zij mijn assistent Theo heb ik op maandag vrij van het consuminderhuis. Om acht uur in de ochtend breng ik hem de telefoon van het huis en dat is een hele opluchting als je al zes jaar zes dagen in de week de telefoon aanneemt. Indien nodig assisteert Theo bij de maandag broodlijn ( al is dat nog niet voorgekomen) die perfect zelfstandig wordt gedaan door Emina en haar echtgenoot. In de avond krijg ik de telefoon weer terug en begint dinsdag mijn telefoondienst. De broodlijn wordt zes dagen in de week opgehaald bij de supers door wisselende teams ( brood van gisteren en uiterste houdbaarheid producten) en vijf dagen in de week uitgegeven aan minimaal 50 gezinnen per week. De verzorging van de broodlijn vergt toch gauw drie uur per dag. Verder de openingstijden ( twee dagen) om spullen en kleding te brengen en halen en de avonden dat de budget/consuminderkringen lopen. Dat zijn er zes op dit moment en soms zijn er twee kringen tegelijk op BGG en 1e etage. We zijn een hele organisatie geworden en hebben op dit moment een perfect kerngroep team en daar mogen we trots op zijn.......Annemiek kan op maandag vrij nemen en dat is een zegen.......
 
Ik heb de jaarafrekening van WML gekregen oftewel het water. Ik krijg 6,13 euro terug en het voorschot gaat naar 11,51 euro per maand. Jaarverbruik 39 kuub. Dat kan minder als ik nog twee regentonnen had maar het is wel genoeg met de drie die ik heb. Tijdens lange droge periodes in de zomer heb ik de potplanten met leidingwater moeten gieten en dat zie je aan de afrekening. Dat is minder en dus sparen we alle hergebruik water op van groente wassen enz... Proberen maar om zuiniger te zijn. Ik zou spoelwater van de wasmachine kunnen gebruiken om de planten te gieten maar dan wel het laatste spoelwater waar geen sop meer inzit en ik gebruik geen wasverzachter dus het kan. De trap afzeulen met dat water weerhoud me. Ergens is een grens........
Mijn persoonlijke “genoegpunt” verandert naarmate de scoliose toeneemt en dat mag........
 
Annemiek.