dinsdag 14 juli 2015

Mijmering 93 Courgetpannenkoekjes drie * taartje en schone lei voor Daisy


Beste mensen,

Liefde is in elkaars armen huilen
als de schone lei wordt uitgesproken

Annemiek

93 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Courgette nummer twee in mijn tuintje werd verwerkt tot pannenkoekjes als volgt: Een beslag maken van een eitje snuf zout iets melk en bloem. Beetje van alles en meer bloem toevoegen indien nodig. Maak een dik beslag dat om schijfjes courgette blijft hangen. De courgette met schil verwerken, in schijfjes snijden door beslag wentelen en met het beslagjasje bakken in olie in de wok. De courgette pannenkoekjes kunnen warm en koud gegeten worden......
 
Tip 2
Een vriendin op bezoek en maak ik een driesterren taartje. Het deegje is precies voldoende voor bodem en kruimels voor een middelmaat vlaai of taartvorm.
Ingrediënten:
250 gram boter of margarine.
150 gram suiker
1 ei
snuf zout
zakje bakpoeder
500 gram bloem of iets meer.
Vulling zoals abrikozenpulp
 
Werkwijze:
Ik nam half roomboter half margarine ( blue band) op kamertemperatuur, suiker, zout, ei, bakpoeder en ongeveer de helft van de bloem. Snij met twee messen de boter in kleine stukjes in de deeg kom. Met je hand het deeg kneden en gaandeweg bloem toevoegen. Het kan zijn dat er iets meer bloem bij moet naargelang de dikte van het ei en dus meer vocht in het deeg. Als je wat meer deeg wil hebben ( iets grotere vorm) doe er dan een scheut melk bij en dus ook meer bloem.
 
Het deeg uitrollen tot een dunne lap en in de vorm manoeuvreren. Dat mag best in stukken zoals je op de foto ziet. Mijn vlaaiplaten zijn al generaties oud en hebben een duurzaam folie inlegvel geknipt van een grote lap ( te koop bij ACTION) Door die folie hoef ik nooit in te vetten en blijft het gebak niet plakken.
Van het deeg wat over is werd met twee messen kruimels gesneden. Doe er maar een half kopje bloem bij voordat je begint te snijden. Als vulling heb ik pompoenmarmelade genomen van de pompoenoogst gemaakt van vorig jaar. Je kan een blik abrikozenpulp nemen van de boerenbond oftewel AVEVE. Dergelijke blikken
zijn groot en aan de prijs maar je kan de pulp in porties invriezen. Nog een optie is een blik abrikozen. De abrikozen klein snijden en het sap binden met aardappelzetmeel. Ongeveer een opgehoogde eetlepel aardappelzetmeel oplossen in twee eetlepels water en bij het kokende sap gieten. Een minuutje
doorkoken en de klein gesneden abrikozen erbij. Meng er maar een halve pot goedkope abrikozenjam door.

Nog een optie is pudding maken van een liter melk en custard. De hoeveelheid zie achterkant pak maar dan 5 gram custard meer. De pudding is dan dikker en nodig voor de taart. Wat de vulling ook is......de kruimels erop en in de voor verwarmde oven 50 minuut op 180 graden.....
 
Als de taart lichtbruin is kan hij uit de oven. Laat maar afkoelen in de vorm. Half afgekoeld een platte vlaaivorm of taartschotel erop  en het hele zaakje keren. De vorm er voorzichtig afhalen taartschaal erop en weer keren........
 
Tip 2
Ze noemen het onkruid en het staat overal langs wegen te bloeien......In mijn wilde bijentuin staat ook een pol en nu staat het geel bloeiende onkruid in mijn woonkamer in vazen. Er staat wat doorgeschoten venkelknol blad bij. Het staat in lampetkannen en glazen vazen en het is een weelde.....Onkruid bestaat niet! Kijk met nieuwe ogen naar wat groeit en bloeit helemaal voor nop....
 
Mijn leventje.....
Ik zou niet meer meegaan met cliënten naar de rechtbank had ik me voorgenomen. Het is te aangrijpend en kost teveel energie.......Maar eigenlijk is Daisy geen cliënt had ik al besloten en nee ze heeft me niet gevraagd...dat durfde ze niet want ik deed al zoveel zei ze..... maar haar WSNP bewindvoerder durfde wel te vragen en ja ik had al besloten. Consuminderhuis PARKSTAD is positief bekend bij de rechtbank en het geeft meerwaarde als ons huis daarbij vertegenwoordigd is. De drie jaar WSNP waren met goed gevolg doorlopen zou je zeggen. Het echtpaar heeft trouw afgedragen aan de boedel oftewel de schuldeisers maar er is meer verplichting. De rechter verwacht elke drie maanden een uitgebreid verslag niet alleen van de financiën zoals de loonstroken maar ook van de uren vrijwilligerswerk de eventuele therapieën van gezinsleden dus ook van kinderen. Kortom de voortgang en bewijs dat alles daaraan wordt gedaan. Wie denkt daar nu aan als je hoofd vol misère zit en je trouw eurootjes aflost. Het betekende voor de rechter om te overwegen geen schone lei toe te kennen want aan de verplichtingen was niet voldaan. Het zag er miserabel uit en Daisy en haar man moesten vandaag voor de rechter verschijnen. De WSNP bewindvoerder zou proberen of een verlenging WSNP mogelijk was en geen definitief einde en we hebben het echtpaar daar voorzichtig op voorbereid. Maar ja.........ik ga daar natuurlijk niet voor ...ik ga voor alles  voor schone lei en zou daar ook alles aan doen....
 
De bewindvoerder heeft enkele woorden gezegd en aan de reactie van de rechter naar de bewindvoerder toe voelde ik wel een onderstroom van “Mevrouw de bewindvoerder u had de mensen daarop attent moeten maken!” De man van Daisy sloeg dicht en kon moeizaam vijf woorden uitbrengen. Toen is Daisy aan het woord geweest onder tranen maar oh zo dapper schetste zij de situatie en ze deed dat geweldig goed. Daarna nam dit mens het over van haar en dan geef ik alles wat in me is........Daarna was er de stilte...en alles gezegd.
Nooit zal ik het moment vergeten toen de rechter direct uitspraak deed: “Zal ik dan maar een schone lei geven...” Deeske brak en viel het echtpaar in elkaars armen in tranen. De mevrouw in toga die naast de rechter zat pinkte stiekem een traantje weg en er kwam een vage glimlach op het gezicht van de rechter......Ik had het voor geen goud willen missen....
 
Annemiek