dinsdag 7 juli 2015

Mijmering 89 Gezond belegde boterham, zorg voor beestjes en wat nog kan hergebruikt...


Beste mensen,

Als je van het leven geniet hoe het ook komen mag
kun je niet mislukt zijn.......

Annemiek
89 Consumindermijmering 2015.
 
Tip
De brandende zon droogt snel en grondig dus oppassen met bossen drogend zaad. Zaadhulsjes kunnen zo open springen en is het zaad verstrooit naar plekjes waar je het niet hebben wil. Afknippen maar en de zaadhulsjes in bakken om na te drogen. Als ik moe ben en geen stap meer verzetten kan zijn mijn handen nog zaad aan het schonen. “Een vrouwenhand en een paardentand zijn altijd in beweging”........ ken je dat oud gezegde? Mooi werk dat zaad uit hulsjes halen op zomeravonden als gedachten kabbelend door je hoofd trekken als reizigers in een karavaan......onderweg gestaag onderweg....door de woestijn naar oases.
 
Tip 2
De regenboog snijbiet kan geoogst. Nou ja hier en daar een dikke stengel uit de rij, maar voldoende voor een snelle gezonde maaltijd tijdens de hittegolf. De stengels losknippen van de bladeren want stengels moeten langer koken. De stengels in stukjes snijden en roerbakken in de wok in ietsje olie. Ik had ( nog) niet voldoende regenboog snijbiet en heb aangevuld met gewone groene snijbiet. Peper en zout erbij. Na 5 minuut de fijn gehakte bladeren toevoegen en mee roerbakken tot ze slinken. ( met spinazie kan het ook)
Scheut witte wijn toevoegen en omscheppen. Twee bruine boterhammen al of niet geroosterd bedekken met de snijbiet en stukjes brie of camembert geitenkaas of.....dipjes crème fraîche.
 
Tip 3
Fieke kip kreeg een acute aanval van de ziekte van Marek. De klassieke vorm en een vreselijk lijden zou haar lot zijn. Eigenlijk was ze al een tijdje af en toe niet lekker dat zag ik wel maar ze knapte vrij snel weer op tot ze gisteren verlammingsverschijnselen kreeg in een pootje. Kippen zijn kannibalen en vallen de zieke zwakke soortgenoot meestal aan. Madelon en Heleen begonnen Fieke op een agressieve manier te pikken. Ik heb Fieke een avond apart gezet in een eigen rennetje en een nachthokje gemaakt van een doos. Haar rennetje had ik helemaal bedekt met hooi want ze viel nog al eens. Vroeg in de morgen heeft ze nog gedronken en ben ik zeer vroeg met haar naar de dierenarts gegaan. Fieke is ingeslapen want ik laat geen beestjes dagen lijden.  Als je al eens overweegt een kip door een kennis te laten “inslapen” raad ik je toch de
dierenarts aan. Het kostte nog geen 14 euro en het beestje heeft niets geleden. Ze kreeg een kalmerend spuitje....De dierenarts liet me tien minuut alleen om afscheid te nemen. Fieke sliep rustig en ontspannen in mijn armen. Na die tien minuut kreeg ze een overdosis slaapmiddel en hield haar hartje ermee op. Ik heb haar mee naar huis genomen en onder de sering begraven tussen de lampionnetjes.......Op haar grafje wat bloemetjes en heb ik de ren omgespit en het nachthok schoongemaakt met vers hooi. Het kan zijn dat de andere twee kipjes ook al besmet zijn.......Eendaags kuikens zouden een injectie moeten krijgen tegen deze ziekte maar weinig  kippenfarm eigenaars zal dit doen weet ik inmiddels. Te tijdrovend en te duur.... Heleen en Madelon kunnen ook al besmet zijn en een injectie alsnog te laat. We hopen dat ze gezond blijven.......
 
Mijn leventje....
Verdriet verwerkt dit mens door te werken in stilte. Met dankbaarheid in gedachten voor alle liefde dat een beestje bracht.
Het stoepje werd aangepakt. Uit de voegjes is het onkruid en mos verdwenen door zout te strooien maar de aarde zit er nog. Met een staalborsteltje op steel is met een streek de gedroogde smurrie verwijdert.
De zon bleekt de groene aanslag daar hoef je verder niets aan te doen.....
De hitte en drogende broodjes die in het consuminderhuis over waren gebleven. Je zou er wentelteefjes van kunnen maken maar het zijn er teveel dus worden ze vermalen tot paneermeel. Binnenkort maken we vegaburgers in een kookworkshop en komt de paneermeel van pas. Na de
paneermeel komen de eierschalen aan de beurt in die volgorde zodat ik de moulinex niet tussendoor hoef schoon te maken. De tot poeder vermalen eierschalen krijgen een plekje onder het afdak om na te drogen naast de zaden van het eeuwig moes. Gemalen eierschalen is kalk dat in de herfst over de moestuin wordt uitgestrooid. Kalk bevorderd de gezondheid van de planten omdat de aarde meer basisch wordt dan zuur. Zure grond daar houden plantjes niet van...

 
Voor de moestuiniers nog de tip als je verse stalmest gebruikt ( mest is zuur) dan een tussenruimte nemen van mesten en kalk strooien van zeker twee maanden. Het ene zou het andere tegenwerken nietwaar.......
 
Annemiek