maandag 1 juni 2015

Mijmering 74 Luxe ontbijtkoek zelf maken en onkruid in een vaas....




Beste mensen,

Snel is simpel
langzaam is een kunst....

Annemiek
73 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Luxe ontbijtkoek zelf maken is een fluitje van een cent. Je hebt niet eens een mixer nodig. Ontbijtkoeken zijn meestal langwerpig dus gebakken in een lange cake of broodvorm maar ik maakte twee korte stukken in vuurvaste bakjes. Eentje voor in de vriezer anders eet ik ze in twee dagen op... want lekker dat die koek is....
 
Receptje....
Een beker donkerbruine basterdsuiker in een pannetje. Driekwart beker water erbij en 60 gram boter.
Een verpakking dadels ( bij de LIDL 99 cent) aanvullen met rozijntjes tot 210 gram. Knip de dadels in stukjes. Alles in de pan langzaam verwarmen tot kookpunt en het gas uit. Laat buiten maar afkoelen.
 
Ondertussen in een deeg/kom: 1 beker cakemeel of zelfrijzend bakmeel ( wat je hebt) en een halve beker bloem met een theelepel bakpoeder en twee theelepels piment en een snuf zout mengen. Een beker walnootstukjes mengen met een losgeklopt ei. Alle ingrediënten  in de deeg\kom met een houten lepel mengen en in de beboterde vorm(en) scheppen.
Bakken op 180 graden in een uur. De ontbijtkoek uit de vormen nemen en af laten koelen...... De sneetjes ontbijtkoek met een streekje roomboter besmeren en mmmm.
 
Tip 2
Terwijl de ontbijtkoek in de oven gaarde heb ik wat aardbeitjes geplukt uit de voortuin. Op een beschuitje met wat korreltjes suiker en is het opeens feest.........Warm van de zon kregen ze tijd om te groeien. Ik leg er geen hooi onder want zo bij huis let ik dagelijks op. Net niet overrijp rijpen ze na op de tuintafel in een bakje voordat de slakjes de aardbeitjes vonden.
 
Tip 3
De prachtige schermbloemen van het onkruid zevenblad ( wat is onkruid?) staan te schitteren in vazen in mijn woonkamer en nog nooit was onkruid zo mooi. Ik trek de hele plant uit als ik de bloem pluk en dat scheelt alweer met woekeren door de tuin. Steeds zwakker wordend wortelgestel is ook al iets nietwaar....
 
Tip 4
Op de foto zie je hoe het diefje van de tomatenplant wortels krijgen in een glas. Twee stekjes kunnen al in een pot met potgrond. Dat wordt mijn nazomer/herfst oogst en in potten is wel zo gemakkelijk om ze tijdens koude nachten in september onder het afdak te schuiven en in oktober naar de woonkamer. Tomatenoogst op de vensterbank. Je kan nog stekjes trekken van je tomatenplanten door de diefjes zeker tot tien centimeter lengte te laten doorgroeien en dan
afknippen en in een glas laten wortelen.........
 
De salie bloeit in de potten en na de bloei komt het zaad erin dat van groen naar bruin rijpt. Ik zal het zaad na rijping direct in de voortuin zaaien op een zaaibed. Een leukere manier van salie vermeerderen is over een maand de toppen van de planten knippen en ze in de schaduw bijvoorbeeld aan de voet van de tomatenplanten in de wasteil in de aarde steken. Ze krijgen spontaan wortels en de winter door blijven ze in die wasteil staan. In het voorjaar zijn het dan mooie jonge planten zoals de mijne die nu bloeien. Salieblad voor de winter drogen ( komt nog in de mijmeringen) betekend thee kunnen maken bij keelpijn of wondjes aan tandvlees of luchtweg infecties. Bespaart je dure medicijnen kopen die je tegenwoordig zelf moet betalen....
 
Nu wordt het alweer warmer en de aarde nat van regenbuien is volmaakt voor de groei van groente en kruiden. Elke dag kijk ik even bij de tuinbonen of de luis niet oprukt. De peultjes van de erwtjes dikken en een glaskoolraapje is bijna goed. De ijsbergsla dikt in de kropjes en de bonen slingeren om de stokken. De melde heeft dezelfde frisse kleur als de raapsteeltjes en rond de langste dag schiet de plant meestal door maar heb ik al veel blaadjes geoogst. Dat doorschieten is prima voor zaadwinning voor volgend jaar oogst. Overal waar je spinazie voor gebruikt kan je raapsteel en melde en snijbiet voor gebruiken en dit jaar heb ik de drie soorten bladgroente in volgorde van groei. Snijbiet spinazie raapsteel en tot slot melde. Allemaal verschillend van smaak maar oh zo fris en lekker.....
 
Annemiek die maar niet van die heerlijke peperkoek af kan blijven.