dinsdag 12 mei 2015

Mijmering 66 Aardappels ophogen en bloemkoolsoep...


Beste mensen,

Nieuw leven staat geschreven in het blad van elke boom,
in de bloempjes van de tuinboonplant en de blaadjes van de sla.

Annemiek.
 
66 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
De bieslook bloeit met prachtige paarse bloemen. Een bosje bloemen in een vaasje en de rest laten staan want de bloemen worden zaadjes die elders weer in de grond gestrooid kunnen worden of........weggegeven.
 
Tip 2
De eerste winterbloemkolen zijn oogst klaar. De bloemkolen die nog moeten groeien worden toegedekt door enkele bladeren te knikken en op de bloem te leggen.
Een geel exemplaar dat teveel zonlicht ving wordt tot bloemkoolsoep omgetoverd. Fluitje van een cent....
 
Ingrediƫnten:
Bloemkooltje
1 aardappel
driekwart liter water
2 groente bouillonblokken
beetje olie of boter
1 glas melk
1 ui ( ik had alleen een rode ui maar die doet het ook.)
De gesnipperde ui in een soeppan fruiten in iets olie of boter. De bloemkool in roosjes gesneden erbij en het water plus de bouillonblokken. De stronk in stukjes kan ook in de soep. De aardappel schillen en in stukjes gesneden toevoegen. Aan de kook brengen en dan de melk erbij. Leg een houten lepel onder het deksel om het schuimen van de melk te voorkomen. Na 15 a 18 minuut kooktijd is de bloemkool wel gaar. De blender erdoor en een scheutje room of koffiemelk. Vers gemalen peper en nootmuskaat erbij......In de soepkop heb ik in het midden een hoopje fijngeknipte bloedzuringblad gelegd. Het zure pittige past goed bij bloemkoolsoep.
 
Tip 2
Floor en ikke hebben de aardappelplanten opgehoogd. Ik heb daarvoor een “scheepje” geleend bij de moestuin van het consuminderhuis. Door op te hogen voorkom je dat aardappels boven de aarde komen en daardoor groen worden. Groene aardappels zijn niet eetbaar........
 
Mijn leventje....
Het moestuintje rond mijn huis is net te doen wat betreft het werk omdat tussendoor eventjes gaan zitten geen probleem is en direct kan. Stoeltjes overal op het hofje om even uit te puffen en zelfvoorzienend leven is nog steeds goed te doen. Groente in borders op hoogte en in bakken op hoogte. Floortje de poes volgt al mijn werkzaamheden met aandacht. Ze kan zo een volkstuin beginnen binnenkort.......Nou jaaa met kattenbrokjes dan wel want groente daar heeft ze niets mee. Stiekem ben ik wel trots op dat groente stukje in de voortuin. Gewoon tussen de blommen.
Tegen de tijd dat de aardappels oogst klaar zijn wriemel ik wel een paar dikke piepers van de plant door met mijn vingers op “inwendig onderzoek” te gaan in de aarde. Even af voelen en voorzichtig losmaken. De kleinere knollen kunnen doorgroeien. Zo uit de tuin de eerste aardappel even later gepoft op je bordje. Wat een heerlijkheid.......
 
Annemiek