maandag 11 mei 2015

Mijmering 65 tomatenplantjes van diefjes en zelf bewerkt dierenvoer....


Beste mensen,

In elke vlinder bloem of beestje
wacht het wonder om bewonderd te worden...

Annemiek
65 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Onbewerkt goedkoper geldt ook voor dierenvoeder. Gebroken mais voor jonge krielkipjes is loei duur. Zelf mailen tot de gewenste maat bespaart je geld.
 
Tip 2
Eierschalen spaar ik in een oude vergiet in de tuin. Ze stinken en daarom zet ik ze buiten. Door de gaatjes van de vergiet spoelt het hemelwater weg...
Als de vergiet vol is worden de eierschalen gemalen in de Moulinex. De kalk wordt gedroogd op platte schalen in de zon. Ze blijven nog een tijdje nadrogen onder het afdak en af en toe ga ik er met mijn handen even doorheen tot alles droog en poederig is. Als de kipjes gaan leggen komt een deel van de kalk door het legmeel en bespaart me de aankoop van grit. Kipjes hebben kalk nodig om eierschalen van te maken.
 
Kalk is een waardevol mineraal voor planten. Aangezien grond over het algemeen niet voldoende kalk bevat voor alle planten in de tuin is het aan te bevelen om zo af en toe kalk bij te strooien. Kalk kun je aanschaffen bij tuinzaken, maar je kunt ook gebruik maken van eierschalen. Deze zitten namelijk vol met kalk.....
 
Tip 3
Drie staande courgetplanten in een mega betonnen bak. Het kan want de bladeren hebben de ruimte buiten de bak.....
 
Tip 4
Aardbeien in een mega wasteil. Slimme truuk? De uitlopers over de rand laten hangen en de “kindjes”in potjes laten “aarden.” Wordt vervolgt....
 
Tip 5
Spinazie in een andere wasteil. Moestuin aan huis truuk.......
 
Tip 6
De klimboontjes pakken de met mos beklede ijzeren buizen vast.......komt goed......Alweer een les geleerd, alles met mos bekleed kan als bonenstaak gebruikt worden.
 
Tip 7
De mangold oftewel snijbiet is niet goed opgekomen. Even bij zaaien en weer een gaasje erover om de poes te ontmoedigen. Eenmaal opgekomen en tien cm hoog dan komt de poes er niet meer aan.......
 
Tip 8
Zaaibedje met opkomende koolraapjes van een afgeknipte bloempot rand. Net voldoende bescherming voor het jong gewas...
 
Tip 9
De klimmende klimboontjes net aan de klim hebben even nog een tweede lijntje nodig om te hechten aan het gaas......van pantyreepjes.
 
Tip 10
De rucola schiet door en dat is juist de bedoeling. Ze mag bloeien en zaad geven voor het volgende siezoen. Ik heb op een ander plekje alweer jong blad en zal morgen weer nieuw rucola zaaien.......
 
Tip 11
Voordeel van groenten in pot? Er zit een slak in een koolraapjesplant en isoleer ik de pot.......naar een hoekje om de slakjes niet over te laten kruipen. Enkele slakjes  zijn gevonden en naar elders verhuisd.
 
Tip 12
Op de foto’s zie je heel goed waar in de oksel van de bladeren van de tomatenplanten de zogenaamde “diefjes” zitten. Ik heb ze wat groter laten groeien en dat heeft een bedoeling. Ik wilde zeker vier mooie nieuwe tomatenplanten en die krijg je door vier diefjes in een glas water te zetten. Binnen tien dagen komen er worteltjes aan.....Mijn nazomer/herfst oogst. De rest van de diefjes wordt voortaan jong verwijdert uit de blad oksels. Vier nieuwe planten is immers voldoende....en diefjes aan de plant nemen voeding en kracht weg die voor de tomaatjes is bedoeld.
 
Mijn leventje......
Ik heb de fiets op de trein gezet en ben de breeveertien op gegaan. Jonge meneren die ik beleefd vroeg me te helpen hebben mijn fiets in en uit de sneltrein en de stoptrein gedragen. In Elsloo kon ik zo weg fietsen van het stationnetje naar “mijn” dorp. De koolweg en het Dorine Verschureplein langs, de kerk waar net een kerkklok sloeg. Ik kende het stemmetje nog en ben mijn neus verder achterna gegaan langs de Steinerweg en heb het kanaal nog ontmoet en de maas die meanderend door het landschap liep.  Er was een gevoel van spijbelen en bevrijding op deze prachtige zonnige dag. Een middag vol goede gesprekstof en weer terug langs bekende wegen. De trein in en uit en werd ik in Landgraaf verwelkomt door de vrolijke stemmetjes van de dames kip. Floor de poes die weer naar buiten mocht en haar hart op kon halen na een dagje binnenshuis.......De salie bloeit en alle groen op het hofje straalt het thuisgevoel uit.  Af en toe moet een mens gewoon aan de kop van de week erop uit gaan al is het maar om weer thuis te kunnen komen......
 
Annemiek