maandag 20 april 2015

Mijmering 56 pastasaus inmaken in potten en opkomende plantjes......

Beste mensen,

Een liefde moet onvoorwaardelijk zijn
anders is het een handeltje.....

Annemiek
56 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
De fuchsia's ( en verder alle potplanten die binnenshuis overwinteren) kunnen naar buiten, liefs van de grond op een tafel of rek om te wennen en altijd het weerbericht bekijken. Melding vorst aan de grond even beschut zetten in de nacht en overdag weer buiten. Mijn fuchsia is van een stekje gekregen op een oude ambachten dag in Einighausen en voor
de winter in een grotere pot gezet op de rommelkamer. Het wicht kreeg elke week karig eenmaal water. Tegen april kreeg ze tweemaal per week water en wat vloeibare plantenmest en zie........ze bloeit vol dankbaarheid. Het liefst staat ze in half schaduw/zon en zeker niet in de felle zon. Van de zomer trek ik weer stekken en hoe dat werkt komt dan wel.........
 
Tip 2
Alle zaaigoed komt op en omdat het mooi weer is kunnen de bakjes buiten in de geveltuin waar de warmte weerkaatst wordt door de muur. Ze doen het goed en krijgen elke ochtend ietsje water. Een klein kopje per bak om lange stengels te voorkomen. Vorst aan de grond gemeld? Binnen zetten.........Over een weekje kunnen de bonen planten in de volle grond. De pompoen en courget zeker niet die blijven lang beschut in de bakjes.........
 
Tip 3
Ik kreeg een pracht boeket kas teelt bloemen cadeau maar toch.........het meest blij ben ik met de takken gesnoeid van de wilde appeltjesboom uit het gemeente plantsoen waar de bloesem langzaam van open gaat. Bloeiende takken, een veldboeket boerenwormkruid in een vaas......een tak seringen........zelfs de bloei van zevenblad of fluitenkruid. Je kan het zomaar plukken en cadeau geven. De vergeet-me-nietjes in mijn tuin in een piepklein vaasje op de kast. De natuur geeft zoveel.......
 
Tip 4
Een berg ingevroren tomaten en wat bleekselderij over van de voorjaars salade bracht me op het idee veel pastasaus te maken. Het recept kennen jullie al ( mijmering 36) en kokend heet werd de saus in schone potten geschept. Deksel erop en op de kop zetten zoals bij jam maken....... Na een dagdeel kunnen de potjes in de kast. Geen vriezer nodig en zo leuk die potjes in de voorraadkast. Altijd wat pastasaus bij de hand maar wel van eigen keuken......Maak ze op binnen twee maanden.
 
Tip 5
Bewaar de zaadjes die in gedroogde pepertjes zitten. Pittig gerecht op het menu? EEN zaadje toevoegen is voldoende.
 
Tip 6
Een trechter geknipt van een flacon zorgde ervoor dat er geen pastasaus aan de pot rand komt. Direct deksel erop en op de kop zetten........
 
Mijn leventje....
Enkele weken geleden wisten mijn kipjes niet beter of hun wereldje was een veel te vol kipjeshok bij de kippenfarm. Op een kartonnen doos bestrooid met
zaagsel stonden ze met z’n allen, want dat vonden ze fijn vertelde de meneer.....ik weet niet hoe hij dat weet maar het kan. Nu zijn het speelse kiekens met veel ruimte om te rennen en aarde onder de “voetjes” in de ren om o.a. kuiltjes te graven voor een stofbad. Ik heb het ze niet geleerd het is puur natuur en behoefte.....Hoe moeten kippen zich voelen die geen ren hebben om te spelen? De meisjes brengen sfeer en begroeten me al op hun eigen wijze door piepgeluidjes te maken en aan komen stormen als ze me zien...

 
De prachtige lentedag helemaal uitgebuit maak ik groente schoon in “mijn prieeltje.” De zonneschijn haalt muizenissen uit je hoofd en je ziet alles groeien om je heen door er middenin te leven. Daar wordt een mens blij van en de spiertjes worden losser van al die zonneschijn. De beestjes in de buurt en een boek ben ik een beetje lui en dat mag....De verwarming niet meer aan is het in de avond 16 graden in huis en daar helpt de woondeken bij of een gewatteerde deken voor dat uurtje......Consuminderen.
 
Annemiek