zondag 12 april 2015

Mijmering 52 Paprikaplantjes in pot, bramenstruiken leiden en kleuters kip.


Beste mensen

Als je rustig kunt genieten van kleine dingen,
woon je in een tuin vol zaligheid....

Annemiek
52 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Je hoeft niet alle groente zelf te zaaien, plantjes kopen op de markt kan ook. Voor de startende moestuinier helemaal goed....Een paprikaplant in een pot of een tomatenplantje waarmee je jonkies kan trekken van de diefjes die groeien in de oksels van de plant. Gewoon proberen........Als je de mijmeringen volgt komt het allemaal langs hoe je dat allemaal moet doen......
 
Tip 2
Er zijn mensen die panty's en pantykousjes voor me sparen en ik ben er blij mee...... Hergebruik en wat je er allemaal mee binden kan is ongelofelijk. Bespaart je veel geld aan wat je niet hoeft te kopen en de aarde is er blij mee. Groot materiaal binden met hele benen en kousjes en het fijne werk met in reepjes geknipte panty. Knip van een pantykousje de zijkant open en knip reepjes. Door de onderkant ( bij de teen) dicht te laten zijn de reepjes dubbel lang en dat is soms handig. Schroeven van uit elkaar gehaalde bedden of kasten kunnen in een pantykousje en aan het betreffende meubelstuk gebonden. Plastic zakjes gaan stuk maar panty's niet zo snel. Veel bindwerk waarvoor touw of tyraps wordt gebruikt kan ook met panty reepjes. De paprika plantjes werden aan stokken gebonden met stukjes panty en dat knelt niet af en
geeft de nodige steun.
 
April en vele potten met groenteplanten staan al op mijn hofje en als je nog niet begonnen bent kan dat zeker nog. Glaskoolraapjes in pot alle soorten kruiden, sla zaaien of slaplantjes in pot en....Warmte minnende groenteplanten zoals paprika zijn vanaf nu te koop.
 
Ik heb wat geschoven met de geveltuin kratten de sla en de rucola groeit al goed en bij het klimrek staat nu een krat waar klimbonen in worden gezaaid. De pracht groei en bloei maakt me altijd zo blij. De nijvere klim van al die grijpende rankjes aan het gaas. Je zou zomaar tegen elke schutting gaas kunnen spannen en dun gaas is al voldoende als je het goed vastzet. Klimbonen ertegen en een beetje zelfvoorzienend bezig zijn.......
 
Tip 3
Aandacht voor de bramenstruiken die bij mij geen struiken zijn maar klimmers. Speciaal soort? Nee hoor! Ik heb ze allemaal aan de gaasafrastering gezet en de stengels opgebonden aan het gaas. Ruime bochten van jonge buigzame stengels gebonden met panty reepjes. Er is een “bramenmuur” daardoor ontstaan en elk jaar moet er eventjes gesnoeid aan stengels die al oogst gaven en afsterven. Ze zijn houterig geworden en er groeit niets meer aan. Afsnoeien tot de aarde en jonge twijgjes direct opbinden en leiden nu ze nog flexibel zijn. Als ze stijf en dik zijn kan je er geen kant meer mee uit. De afgesnoeide rechte staken zijn prachtig rijshout voor de erwtjes in groei. Soms heb je ergens een stokje voor nodig en bewaren dus, bijeen gebonden ophangen en dat kan best buiten op een beschutte plek of in het schuurtje.
 
Tip 4
Doen met wat er is..... Mijn bonenstaken zijn niet veel meer en vliegen bij elk rukwindje weg. Ik moet er niet aan denken als dat ook zo is als er bonenplanten aan opgeklommen zijn. Te weinig stabiel heb ik als steun de gekregen buizen ( party tent) er tegenaan gezet. Holle buizen kan je lekker diep de grond inslaan met een moker en voilà stabiele constructie. Blijft weer het euvel dat ze te glad zijn voor de rankjes van de klimbonen en dat heb ik opgelost door reepjes panty kruislinks op te binden om stok en buis als bevestiging en grip voor de bonenplant rankjes. Als je goed kijkt zie je daar waar een knoop zit de dikke nylon van “de teen”van het kousje op is gelegd en weer kruislinks opbinden tot het eindje en weer nieuwe pantykous. Mooi is anders maar het is voor even want als de planten klimmen bedekken ze alle minder mooie zaakjes met een mantel van groen.....
 
Mijn leventje.....
De aardappels komen al op en wederom heb ik een stuk buis hergebruik met mos bekleed. Elke dag wat klusjes en komt het goed.
De kipjes weten nu wat regen is en ze keken verbaasd naar de hemel waar zomaar water uitviel. Schuddende veertjes waar de druppeltjes vanaf vielen want kipjes hebben altijd “kleertjes”aan. Even krap houden met strooigraan leerde hen pikken aan groene blaadjes om te ontdekken dat die blaadjes heel erg lekker zijn. Wat fijn dat de mindere blaadjes van groente nu door de meisjes verwerkt gaan worden tot eitjes en mest voor de tuin. Fieke en Heleen zitten al op stok en ik denk dat Madelon dat niet lukken gaat met haar kreupel pootje dus krijgt ze een mandje in de ren. Plat en laag....Kijken of ze erin gaat en de anderen wellicht ook dus zal het een breed mandje moeten worden. . Nee...geen hooi erin het hemelwater moet erdoor kunnen sijpelen. Even zoeken maar....Gisteren zaten Heleen en Madelon lief tegen elkaar gewoon op de aarde en dat kan natuurlijk ook. Wij mensen kunnen niet denken in kippenbehoeften al doen we nog zo ons best....... Ik kan al foto’s maken van heel dichtbij zoals je ziet en komen ze tot een halve meter naar me toe. Mijn stem zijn ze nu gewend
maar aanraken kan nog niet. Het komt wel met het graantjes strooien. Als ik vroeg in de ochtend naar het nachthok kom begin ik al te praten en geven ze piepend antwoord. Hoe graag ze voorheen binnen wilden blijven zo graag willen ze nu naar buiten want de ren is hun hemeltje waar altijd iets te doen is. Van pure vrolijkheid springen en duikelen ze heen en weer zoals kleutertjes kunnen zijn. Ze communiceren met elkaar dat is duidelijk. Toen Fieke een lange hooistengel aan haar snaveltje niet kwijt raakte ging Heleen haar helpen en even later Madelon toen het niet lukken wilde. Ik hoefde niet in te grijpen want de meisjes lossen het samen wel op. Ze genieten ervan als de zon warmer wordt in de ochtend en soezen tegen de middag als ze moe gespeeld zijn. Net voor de schemering valt pas ik het truukje toe van graantjes voorin het nachthok om ze binnen te krijgen voordat marters gaan jagen....... Nu ze hele dagen buiten spelen kan ik het nachthok weer eens goed schoonmaken want luis willen we niet en het hooi moet droog zijn. Weer iets voor de compostbak al die poepjes. Eenmaal per jaar graaf ik de opper/laag van de aarde van de kippenren en komt die grond in de tuin en tuingrond in de kippenren. Altijd kleine beetjes en lukt het wel........Nu spaar ik alvast eierschalen die vermalen worden uitgestrooid in de ren tussen het graan als ze eitjes gaan leggen maar dat komt nog. Eerst maar groeien en spelen, eten en ontdekken dan komt puberen pas aan de orde.... de rest komt vanzelf.....
 
Annemiek