maandag 30 maart 2015

Mijmering 45 Groene aanslag en onkruid vrij, een seizoen lang voor 3 euro....


Beste mensen,

Brood dat je deelt smaakt beter....

Annemiek.
45 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Zolang er regenwater in overvloed is in de regentonnen maak ik SUNSODA van regen. Alleen al omdat ma natuur me dat gratis geeft.......tis in de aanbieding deze week. Regen en SUNSODA......Weet je het recept nog?
80 gram geraspte sunlight ( met de keukenrasp) in een liter water op het gas smelten. Dan 80 gram soda erbij en vier liter water erbij en verwarmen tot heet ( niet koken dat hoeft niet) .......laten staan in een emmertje met deksel 24 uur en doorknijpen met je handen of zo. 5 liter wasmiddel voor nog geen 40 cent. Ik heb het morgen nodig want de hulp en ikke gaan de bovenverdieping een grote beurt geven.....Badkamertegels afwassen en de rest .....Geen betere allesreiniger dan SUNSODA.....waar je ook weer de was mee kan doen.
 
Tip 2
Wat die S van rode nagellak op dat emmertje doet? Soda in het wasmiddel dus PH waarde 8. Het zelfde wasmiddel zonder de soda dus alleen sunlight is voor de wol en fijne was.........in een emmertje zonder S....
 
Tip 3
Wat doet het tuintje het al goed heee. Ik heb zes blaadjes sla geoogst de eerste van dit seizoen en wat blaadjes bloedzuring......Het is knipsla dus groeien er weer nieuwe aan en een goede tip voor als je nog slaplantjes gaat kopen of.........zaaien.
 
Tip 4
Ik ben er weer vroeg bij.... het stoepje onkruidvrij maken en houden... een seizoen lang bijna voor niets.... Het begint met goed vegen en elk stukje onkruid weg halen dat er staat. Dan met een grote strooi/pot zout het stoepje bestrooien. Kostte me drie euro voor het stoepje bij de geveltuin en het hofje....... Groene aanslag gaat weg en het mos tussen de klinkertjes en onkruid? Komt niet meer op. Gewoon laten liggen dat zout De regen spoelt het tussen de voegen van de klinkertjes en de zon brand er lekker op. De poes wordt er niet ziek van en gestrooid op natte stoepjes ( van de regen) waait het niet op de plantjes die er dood van gaan..........
 
Tip 5
Hoe maak je een mega strooi/pot? Een pot van oploskoffie bijvoorbeeld met een plastic deksel waar je gaatjes inbrand met een hete breinaald. ( in een gasvlam van het fornuis)
Een deksel van metaal? Met een spijker en een hamer gaatjes erin slaan..........
 
Tip 6
Ik kreeg bezoek van Teunie en wilde graag weinig tijd aan de maaltijd besteden en veel tijd aan ervaringen delen en gezelligheid dus maakte ik een maaltijdsalade vooraf. Daar moest wat lobbig geklopte room in en een half pakje was voldoende. Ik heb een pakje slagroom geklopt de helft eraf genomen toen het lobbig was en wat poedersuiker toegevoegd aan de rest en verder geklopt. Voor het consumindergebakje. Plak cake vlierbesmarmelade en slagroom. Van hartig naar zoet en dat allemaal met een pakje slagroom......
 
Tip 7
Er was een bewaarde puntzak van het kruidvat en die werd spuitzak. Punt eraf geknipt.... spuitstukje erin en de slagroom........Mooie bewaarzak voor de rest slagroom om morgen nog eens feest te hebben.........
 
Tip 8
Het bakje voor de reserve closetrollen werd weer bijgevuld. Allemaal plat gedrukt zodat de rollen moeilijk afrollen en er geen meeeeeeeeeters closetpapier wordt gebruikt als het met minder ook kan. Op de laatste werd wat lavendelolie gestrooid. Die gaat in het hoekje en als laatste gebruikt. Heerlijk lavendelluchtje op de plee........
 
Mijn leventje......
Teunie Luijk kwam op bezoek... even kijken op het hofje waar nog niet zoveel groeit op dit moment maar oh hoe heb ik me verheugd om met haar eens van gedachten te wisselen. Zo verschillend maar ook overeenkomsten... meer dan ik dacht. We hebben uren in gezelligheid doorgebracht en nu lees ik haar blog heel anders merk ik alsof ik haar grote gezin beter ken. Ik heb het luchtig gehouden want ik wil niet zeuren en diepgang wil niet iedereen maar heb nu spijt omdat ik zo graag met haar over het geloof had willen praten. Hij die de sla laat groeien voelt voor mij zo nabij soms. Is dat bij haar ook zo? In de moeilijkste tijden voelde ik me gedragen zoals in het gedichtje......Het maakte dat ik door kon gaan, me niet zo Godsgruwelijk alleen voelde terwijl ik op dat moment nergens meer energie voor had. Ach Teunie dat doen we misschien nog eens over. Het was heerlijk haar even hier te hebben en ze het brood aansneed. Ze bracht die pracht mik zomaar mee en vanmorgen gebakken om vier uur of zo. Er was een mega stuk kaas bij en zo helemaal mijn cadeautje. Dat kan ik niet meer om vier uur opstaan en ben al blij met zes uur in de ochtend. Er ging zoveel vredigheid van haar en die mik uit.... die dikke sneden eerlijk eigengebakken brood gewoon met boter en verder niets ( nou ja die salade) om de smaak van het brood goed te proeven. En Teunie zo op haar gemakje alsof ze daar hoorde aan die zware oude tafel voelde het goed en tijdloos en alsof ze blijven zou en ik morgen nog zoveel kon vragen maar dat was niet zo natuurlijk en opeens.......was ze weg naar Willem die ze ergens moest oppikken en kwam ik weer op aarde en zag dat het acht uur in de avond was.........de tijd gevlogen en dat zegt alles.....Dag lief mens...je voelde zo vertrouwt hier in Limland.....Dankjewel....voor alles.
 
Annemiek