dinsdag 17 maart 2015

Mijmering 39 Paas/voorjaars tafelkrans voor nop.....

Beste mensen,

Sta de dingen om je heen toe iets voor je te betekenen,
dan zullen ze ook belangrijk voor je zijn....

Annemiek
39 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
De hedera van buur Janssen is toe aan een snoeibeurt. De hedera komt elk jaar bij me buurten en als hij te fors wordt gaat de schaar erin. Mijn moestuin onderaan de hedera krijgt nu meer zon. Je zou denken naar de GFT ermee.......Zeker niet! Ik heb met opzet gewacht met snoeien tot de dag dat ik tijd heb om paaskransen te maken. Deurkransen en tafelkransen......Kijk je mee?
 
De krans is hergebruik. Jaren geleden aangeschaft. Er is nog wat stro van een pak voor konijntjes of hamsters wat iemand eens over had. Eerst wat groot blad van de hedera op de strokrans. Dat dekt lekker af. Daarop bloesem van de hedera op dezelfde plek. Met wikkeldraad vastleggen. ( zie foto) Zoals je ziet tegen de klok in wikkelen. Dan een bosje stro vastleggen en weer hedera. Kijk goed dat je de bosjes regelmatig laat terug komen tot de hele krans bedekt is. Het einde een beetje netjes doen door blaadjes hedera op de eind afkanting van de draad te steken...
 
Je zou er eitjes en veertjes op kunnen plakken met een lijmpistool. Ik hou het simpel en komt de krans zo op een kanten kleedje op de eetkamertafel....Morgen een deurkrans........
 
Tip 2
Probeer zoveel mogelijk scharen en schilmesjes in felle kleuren te kopen. Tussen de schillen en groenteafval verdwijnen er velen in de kliko GFT. Als je zelf composteert in een compostbak komt het verloren voorwerp na verloop van tijd vanzelf weer in je handen.
 
Tip 3
Mulchen in maart betekend de oude mulchlaag verwijderen. De grond moet op kunnen warmen en dat gaat sneller met een bloot “velletje” zonder dekje. De oude mulchlaag kan in de compostbak of ondergewerkt worden. Met een steekschop hier en daar de grond insteken en even heen en weer gaan met de schop dat is GENOEG losmaken van de grond. Als er planten worden gepoot of het zaaigoed komt op, wordt rond de planten compost gestrooid. Er kan eventueel een laagje koemest onder of koemestkorrels als er niet werd gespit. De regen spoelt de mest wel in de aarde. Bij grote forse planten kan een laag stro dienen als mulchlaag gemengd met compost en wat twijgen of klein snoeihout. Her vergaat allemaal vanzelf. Een mulchlaag houd de warmte vast als de grond is opgewarmd (en het vocht wat in droge tijden een fijne bijkomstigheid is.) Mensen met rugproblemen kunnen prima een moestuin op hoogte houden op de mulch manier zonder schoffelen of spitten.
 
Tip 4
De wasmachine kapot? KOOP ALTIJD EEN BOVENLADER. Goed voor je rug en je portemonnee. Hergebruik water en je kan er nog eventjes iets bijdoen of…..uithalen als de was al draait. Bespaart je een hoop geld op den duur....
 
Tip 5
Geef maar toe aan je lijfje als het gebroken aanvoelt. Doe maar rustig aan en neem een kopje kruidenthee. Slaap maar eens uit tot acht uur in de morgen en schuif het gordijntje maar open als de zon naar binnen piept. Je hoeft eventjes niet als het niet goed voelt en moeheid teveel voelbaar is. Ik kijk naar de tuin en de prachtig gegroeide tuinbonen onder het afdak. Morgen maar weer…. Nu ga ik alleen maar even kijken naar dat prachtig pompoenroos/puntje dat boven de grond komt voor mijn woonkamerraam. Ik moet even kijken naar de magnolia die opeens open springt en het piepkleine paarse bloemknopje in de sering. Ben jij er ook bij? Bij al dat nieuw leven dat kracht en blijheid brengt? Of raas jij langs autowegen achter het geld aan en ziet niet de rijkdom waar het werkelijk om draait?
 
Tip 6
Water uit de kraan is supergezond er zit geen vet en geen suiker in. Bovendien wordt ons drinkwater dagelijks streng gecontroleerd. Leidingwater is puur, gezond, geen verpakking dus goed voor het milieu en…..het kost bijna niets. Fleswater kost 500 keer meer dan leidingwater terwijl het heel goed uit dezelfde bron kan komen. Het is maar dat je het weet…..hoe smijt ik mijn geld weg…..of hoe sjouw je, je een ongeluk met loei zware flessen…Af en toe koop ik een klein flesje spa en vul het met leidingwater steeds weer opnieuw. Wel goed schoon maken met een flesborstel want gewoon uitspoelen is niet voldoende. Of..... neem een bidon waar de vaatkwast in kan....……
 
Tip 7
Transpiratievlekken in witte was onder de oksels? Dezelfde vlekken in kussenslopen? Zet maar 24 uur in de week in een bak water met een kopje zout. Stralend wit…….zo deden ze het al bij de wasserijen 50 jaar geleden.
 
Tip 8
Planten hoef je niet groot te kopen. De tuincentra wordt er schatrijk van. Een grote brem kost wel 20 euro een kleintje van den ALDI 1,49 euro. Idem de kamperfoelie. Werk samen met meneer TIJD en je verdiend bakken vol geld. Ik zal het je nog sterker vertellen….Een kleine kamperfoelie kost HELEMAAL NIETS! Enkele ranken legde ik af. Wat dat is? Gewoon op de grond laten liggen enkele maanden. Hier en daar aandrukken zodat de stengel de aarde raakt. Overal zijn er worteltjes ontstaan op die plekken. Gisteren knipte ik de “navelstrengen” door en heb vijf jonge foelietjes bij de afrastering gezet. GRATIS EN VOOR NIETS!
 
Mijn leventje....
Onder het afdak is nu mijn extra huiskamertje. Ik drink er koffie met vrienden al of niet in dekens gewikkeld naarmate de avond valt en de kou optrekt. Kussentje in de rug en achter mijn hoofd en doe ik een dutje buiten op de rotan bank. .... De eendjes met de klots
knietjes mogen weer buiten staan om gezellig te wezen. We hebben de woonkamer een grote beurt gegeven Monique meer dan ik en de worteldoek weer netjes in plooien gelegd rond de pompoentjes en de mand. De megakrans op tafel haalt het voorjaar in huis Al het rotan en riet de biezen zittingen van de stoelen en de oude gereedschappen zomaar in de
kamer brengen de stijl van Jopie Huisman in mijn huis. De hooikist met de kunstwerkjes kip en de zaden in strengen aan de muur. Melde zaad dat kan gezaaid worden over enkele weken in potten en in de volle grond. De tegelvloeren en het wollen karpet zie ik opeens met nieuwe ogen door die mooie voorjaarskrans op tafel. Het verbind....al wat is.
 
Ik heb vanmiddag weer een nieuwe constructie zitten bedenken van een bonenboog boven het trapje op mijn hofje. Laat je maar verrassen zou ik zeggen........weldra in de mijmeringen.
Voorbereidingen om groente te telen de hoogte in en langzaam groei ik naar het moment waarop de kipjes komen. Ik heb de ren omgespit en wist niet meer hoe diep ik mijn lievelingen daar had begraven. Heel diep denk ik want ik vond geen resten. De natuur is er met helende hand een driekwart jaar overheen gegaan. De aarde viel in grove kluiten van de steekschop en er zitten veel regenwormen waar kipjes van houden. Er moet nog een zitstok komen in het buitenverblijf zodat de meisjes op hun stokje kunnen zitten in de zonneschijn. Ik weet niet waar de vorige zitstok is gebleven...Naarmate de zomer vordert zal de ren begroeit raken met wilde wingerd die schaduw zal bieden aan de dames kip. Ook deze kipjes zullen alles weer verbinden wat gebroken raakte in een mindere tijd....Dit voorjaar lijkt alles meer nieuw dan vorige jaren en dat komt denk ik omdat er meer tijd wordt gemaakt om van alles te genieten...
 
Annemiek