maandag 16 maart 2015

Mijmering 38 Landelijke genoegdag plantjes poten en een martervrij kippenhok.



Beste mensen,

Als iemand echt van je houdt
mag het huis invallen en je misschien dakloos zijn
dan heb je nog altijd een “thuis”.

 Annemiek.
38 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Er zijn volop groenteplantjes te koop op de markt en bij menig tuincentrum. In de kas geteeld moeten ze even wennen aan de buitentemperatuur. Afharden in een bodempje water in een bakje op een beschut plekje is aan te raden. De wortelkluitjes vol water gezogen hebben ze een weekend op de tuintafel gestaan. Er werd een lijntje in de aarde gedrukt met de steel van een hark en met de bollenboter pootgaten gemaakt die niet te diep zijn. Om welke planten het gaat? Spitskool en broccoli, koolraapjes en ijsbergsla. Zeker 40 cm afstand van elkaar.
 
Tip 2
Duiven zijn gek op jonge koolplantjes zeker op koolraapjes. Een blad weg is geen probleem maar als er alleen een stengeltje blijft staan kan je het vergeten. Ik heb emmertjes zonder bodem over de
plantjes gezet dat ontmoedigt de duif en het plantje staat een beetje beschut voor maartse kou door het “huisje”.
 Tip 3
Op de plek waar de kolen gepland werden stonden vorig jaar wortelgewassen en komen de kolen aan de beurt op die plek. Er is stalmest ondergespit al had ik niet zoveel. Kolen zijn veelvraten en hebben dus veel
mest nodig. Plaatselijk bijmesten met koemestkorrels rond elk plantje is een goede tip.
 
Tip 4
De ton waar koemest in werd bewaard is nagenoeg leeg en heb ik hem gevuld met regenwater uit de ton ernaast die op de regenpijp van het dak is aangesloten. Om plantjes te gieten haal ik het water uit de koemest/ton en om schoon te maken ( o.a. ramen wassen) uit de regenton ernaast met “schoon” water...
 
Tip 5
Koolraapjes doen het prima in een pot als de pot maar niet te klein is. ( zie foto) Ook hier werden koemestkorrels rond de plant gestrooid. Een kransje gedroogd mos om de plastic binnen/pot rand te bedekken van de pot in de mand. Mand emmertje en pot trio koolraap worden een eenheid door de rand mos. Als de plant gaat groeien is de eenheid compleet....
 
Tip 6
Het nachthok van het kippenhok is door een hor deurtje martervrij geworden. Het gaas is dik en fijnmazig en het deurtje werd op maat gemaakt door een vriend. Met vier schuifjes kan het geplaatst en verwijdert worden. Tijdens zomernachten hoeft het houten deurtje niet dicht, dat zou te warm zijn voor de kipjes. Het hor deurtje garandeert veiligheid. Zoals je ziet vallen de schuifjes achter een stukje kunststof dat met schroefjes met platte kop is bevestigd aan het hout. De stukjes kunststof zijn van een stevige lamel geknipt. Als het hor deurtje eruit gepakt word kan het houten deurtje gewoon dicht in wintertijd. Marters jagen tijdens de nacht en kipjes gaan naar binnen als de schemering valt. Het is mijn taak om direct na de schemering het hor deurtje te plaatsen of het houten deurtje te sluiten tot de ochtend komt....
 
Mijn leventje....
Tijdens de landelijke genoegdag werd o.a. mijn boek gepresenteerd Eten uit de eerlijke moestuin. Veertien mensen van Consuminderhuis PARKSTAD  zijn meegegaan. Mijn zoon en zijn vriendin waren aanwezig en het was een dag met een gouden randje. Om 5 uur in de ochtend ben ik opgestaan en waren we om 7.45 uur op het stationnetje in de nevel. Broodjes mee en de sfeer was geweldig......... Piet van de Sanden ( mijn Piet zoals Heleen hem noemt) stond in Oss aan het station en dat voelde als een warm onthaal. Zoals je op de foto’s ziet was het voor dit mens veeeeeels te warm in de school waar de genoegdag plaatsvond. Ik stook niet hoger dan 17 graden in mijn huis en kan niet meer tegen die hoge temperaturen. En de drukte natuurlijk..... van presentatie naar workshop naar signeren weer workshop weer signeren maar wat was het leuk. Vele mijmeringfans gezien en weet ik dat Naud met zijn Miranda heeft geboft en had ik graag meer tijd voor Thea willen uittrekken maar helaas. De boeken werden van liefdevolle tekst voorzien en menige vrouw kocht de eerlijke moestuin voor manlief en voor zichtzelf eten uit de eerlijke moestuin. Maar zeker ook omgekeerd. Petra Q mijn rechterhand gaf zaden weg en topinamboer knollen waarvan we een volle tas hadden meegesleept. Ze werd afgelost door Daisy en wat hebben ze stand gehouden.

 
Ik ben trots op al die mensen waarvan enkelen te ziek zijn om zo ver te reizen.Terug met het boemeltje en vol verhalen........een dagje uit en mijn grootste cadeautje was wel dat mijn mooie zoon Samir aanwezig was met zijn pracht vriendin Zena........Zie je hoe verliefd ze zijn? Daar kan ik zo van genieten.... Als iemand van je houdt heb je altijd een thuis....
 
Annemiek