dinsdag 10 maart 2015

Mijmering 36 vegetarische pastasaus met de bonte bonen van Herman den Blijker....

Beste mensen,

Ik geloof in de goedheid van mensen
zoals ik geloof in de lente....

Annemiek

36 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Pastasaus maak ik in grote hoeveelheden om in te vriezen voor de gemakkelijke kant-en-klaar maaltijden van eigen hand. Goedkoop en je weet wat je eet. Al enige tijd is Herman den Blijker te zien in reclame boodschappen op TV waarin hij  bonte bonen toevoegt aan een pasta recept. Jammer dat hij er niet bij vertelt dat je door bonen toe te voegen het vlees kan weglaten........ Plantaardig eiwit vervangen voor dierlijk en de beestjes mogen blijven leven. Ik ben grote fan van deze prachtige meneer dus is deze nalatigheid hem vergeven.........
 
Vegetarische pasta saus met bonen.
Ingrediënten:
1 ui
2 teentjes knoflook
2 theelepels bouillonpoeder
1 gedroogd pepertje
bekertje gemengde gedroogde bonen.
handvol rozijntjes
3 stengels bleekselderij
4 of 5 wortels.
pakje gezeefde tomaten
2 paprika’s of ingevroren paprika stukken
geraspte kaas
pasta ( ik nam spaghetti deze keer)
scheut olijfolie
basilicum en tijm en of bieslook en oregano als je hebt.
 
Zet de bonen een dagdeel in de week en het mogen witte bonen en kidneybonen zijn of witte en bruine bonen. De bonen koken in wat water tot beetgaar terwijl je de pastasaus maakt.
De gesnipperde ui fruiten in een scheutje olijfolie in de wok. Half gebruind de gesnipperde knoflook toevoegen. Gezeefde tomaten wortelstukjes en stukjes bleekselderij toevoegen. De rozijntjes paprika en het gedroogde pepertje in reepjes met EEN zaadje. De gesnipperde kruiden toevoegen en misschien nog
een scheutje water waarmee je het doosje van de gezeefde tomaten uitspoelde. Alles aan de kook brengen en op een laag pitje 20 minuut sudderen tot beetgaar. Voeg de laatste vijf minuten de beetgare bonen toe...
 
Water opzetten voor de pasta en de pasta al dente koken ( beetgaar) Kook precies zoveel pasta als je nodig hebt en niet meer. Meten is weten. De resterende pastasaus kan in bakjes ingevroren worden. De spaghetti afgieten... terug in de pan en enkele druppels olijfolie erdoor roeren. De pasta in een diep bord serveren met de saus erop. Ik heb geraspte kaas erop gestrooid. Spaghetti eet je met een lepel en vork. De lepel rechtop in het bord met je linkerhand vasthouden ( zie foto) en met je rechterhand met de vork enkele spaghetti slierten oprollen tegen de lepel. Was saus erop en voilà....... Oefening baart kunst en nee geen spaghetti met de schaar in stukken knippen.
 
Tip 2
Bleekselderij wordt meestal per stuk verkocht en neem ik altijd de dikste en zwaarste. Enkele exemplaren in de super meenemen naar de weegschaal mag best. Meer waar voor je geld. Bleekselderij kan heel dun gesneden rauw in de sla. Lekkere bite... Bleekselderij is vocht afdrijvend en ik ken een meneer die een dag in de week alleen bleekselderij eet voor zijn gezondheid en goed voor de lijn.......
 
Mijn leventje....
Wat slim van de commercie om Herman te vragen de bonen te promoten. Hij neemt ze uit een potje kant-en-klaar en dat zou hij nou niet moeten doen. Tja de commercie betaald hem natuurlijk riant voor de reclame en de schoorsteen moet roken natuurlijk, ook voor Herman. Ik denk te kunnen zien aan zijn mimiek dat hij het zelf wel anders zou doen. Vandaag was hij weer krab aan het vangen met zijn maat zag ik....
 
Ik ben naar de film geweest Michiel Adriaans zoon de Ruyter. Ik heb de avond halverwege de 17e eeuw doorgebracht en ik moet zeggen ik heb zitten janken toen Michiel stierf......Nou jaaaaa het was niet voor de echt want Michiel was die leuke meneer van de JUMBO reclame die door zijn vrouw zo goed wordt verwent met een dineetje een badje en mooie lingerie. Hij moet daarvoor de dag erna boodschappen doen SUPERDEAL of zo. Dus hij leeft nog........ het is maar film, al moet ik zeggen dat zijn vrouw van 1700 veel mooier was dan die JUMBO mevrouw. Het kan verkeren nietwaar. Jammer dat ik tijdens die zeeslag steeds die JUMBO SUPERDEALS dacht te horen vanuit het kraaiennest of zo.......Teveel reclame vandaag in mijn mijmering merk ik.....
 
Annemiek