maandag 2 maart 2015

Mijmering 32 tuinwerk hagel en bloemkooltjes met jasjes aan

Beste mensen,

Het ultieme geluk in je leven is...
dat je bemind werd........
Je kan er een eeuwigheid mee vooruit.

Annemiek
32 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Tegen de sering hortensia bloeit een enig sneeuwklokje. Dat zie je zomaar als je de was buiten hangt in de vroege morgen. De was om negen uur in de wind droogde uitstekend. Iets voor jou?
Voor de storm regen en hagel losbarstte lagen de theedoekjes alweer gevouwen in de mand. Neuuuuu niet gestreken, daar doen we niet aan. Tijdmanagement mevrouw/meneer. Elke ochtend een uurtje klussen en ben je ervan af......
 
Tip 2
Nu heb ik elke dag peepshow bij de opkomende tuinbonen die wel erg lang stilstonden in de vorstkoude......Ze halen het wel in....We kijken ze de grond uit. Ook nog even langs de ruiten van de kratten sla waar de zon op schijnt. Geen teken van leven onder die glaasjes te zien maar in de aarde zeker wel........
 
Tip 3
Een theelepeltje bouillonpoeder uit het potje en met de schaar de tuin in en langs de vensterbank. Stengeltjes knoflook en peterselie. Kokend water erop en voilĂ .....betaalbare beter dan best opkikker...van de serie maart roert zijn staart.
 
Tip 4
Elke dag tussen de buien door snoei ik een polletje. De sedum deze keer. De uitgebloeide sleutelbloemen in een kuiltje in de tuin. De blommen van vorig jaar staan daar ook al te bloeien. Nog een polletje snoeien brengt me prachtige zaaddozen van de iris. Wat een mooi boeketje in het lampetstel onder het afdak op het glazen tafeltje. Zou je zo niet aan denken maar de zomer door blijft het staan...
 
Tip 5
De oude mand gevlochten van takken van de wilde wingerd kan wel een opknapbeurt gebruiken. Ze gaat in de restauratie en de laatste nieuwe mand vol violen op het plekje bij de voordeur. Nog wat afgewerkte frituurolie erop met een kwastje en het hout wordt weer waterafstotend en donker van kleur. Komt goed met die mandjes. Ik moet dit jaar eens een ander model bedenken.......maar dat komt in oktober pas.
 
Tip 6
Het eeuwig moes staat daar al een eeuwigheid in de border en gaat verhuizen naar de voortuin. Dat kan nu wel......Kan ze gapen naar de buren.
 
Tip 7
Ik laat wat snijbiet staan en wil eens zien hoe de bloei ervan is. De meeste groente zijn tweejarig en bloeien het tweede jaar. Misschien ga ik zaden trekken van de plant.
 
Tip 8
Wat eten we vandaag? Ik heb nog een bio bloemkooltje en weinig zin voor een uitgebreide maaltijd. Bloemkooltje in roosjes vanaf kookpunt 15 minuut garen en door een beslagje van bloem melk snuf zout en een eitje......Het is voldoende en mmmmmmm Er is over voor morgen koud gegeten als ik er niet in de avond langs verdwaal....
 
Mijn leventje...
De stralende misleidende zon en alle ramen op kiep en de deuren open. De wind erdoor en de frisheid. Alle vocht uit huis en de glasgordijnen open is het zo

16 graden zie ik. Met de woonmantel aan achter de computer een uur of vier. Verslagen maken van consuminderkringen en logboek bijschrijven en mail over magnolia beantwoorden. Zot dat ik dat niet zag.......Wist niet dat die tot bloei kon komen in een vaas. De tuin in en de wind om mijn oren. Sjaal om en een stukje spitten in de border. De was van de lijn en wordt de hemel donker........ Hagel/sneeuw en regen in bijna horizontale striemen schuilen we binnen Floor en ikke. De verwarming aan op 18 en dan is het al 16.00 uur. Voorheen was het niet nodig. De woonmantel heeeee enne de tuin. Toon de slimme thermostaat heet bij mij.........
 
Annemiek