woensdag 25 februari 2015

Mijmering 30 Over peultjes en erwtjes zaaien....




Beste mensen,

Na regen komt zonneschijn
ECHT WAAR!

Annemiek

30 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Er zijn vele manieren om peulen/erwten te zaaien maar ook vele soorten van dat grut. Ik koos voor WONDER VAN KELVEDON erwten. Deze erwt soort is zeer geschikt voor kleine tuinen. Lage kleine groei en hoge opbrengst. Ze zijn heerlijk zoet en worden ca. 60 centimeter hoog en kunnen daardoor zonder gaas geteeld worden. Rijshout is voldoende.
 
Je kan de zaden een voorsprong in kiemen geven door ze een nacht in water te leggen en dan pas zaaien ( zaad weken heet dat).  Of nog een tweede zetje door de zaden enkele dagen in een natte theedoek te leggen tot er kiemen uit de erwt komen. Die kiemen mogen niet breken dus voor mij niet geschikt met mijn grove motoriek....Je kan de erwten/peulen/kapucijners gekiemd of niet in de volle grond zaaien op dit moment. Lekker koud/nat klusje waar ik nu even niet voor kies. Er zal gaas overheen moeten want duiven zijn gek op het jonge grut dat net opkomt. Muisjes ook....
 
Ik zaai on geweekt en on gekiemd veilig in closetrolletjes in bakken. Geen duif of muis te zien in mijn woonkamer en door de warmte kiemen ze lekker snel. Tien dagen geef ik ze. Als de plantjes opkomen gaan ze naar het consuminderhuis achter de ramen aan de zonzijde waar het meestal rond de tien graden is. Daar worden ze afgehard tot stevige korte planten en dat doe je door geen water te geven maar te benevelen. Jawel elke dag met de sproeiflacon. Die staat al klaar......Een hoop werk zal je denken maar voor mij is dit gewoon gezellig om te doen. Ik wil er bovenop staan als ze geboren worden en gaan
groeien, gewoon op tafel in die bakken.  Ik wil die kleine ronde gebogen kopjes de aarde zien breken en het derde en vierde blad zien komen en het rankje als ze gaan klimmen. Daar sta ik dan vol bewondering met een dwaze glimlach naar te kijken, al dat pril leven....In de volle aarde zaaien is veeeeel minder werk maar ik zie me niet over de natte aarde kruipen om die kopjes te zien opkomen. het is maar waarvoor je kiest...Alles mag.
 
Ik heb vier bakjes met elk 21 rolletjes waar twee zaadjes per rol in zitten zijn 168 erwtjesplantjes en dat is voldoende voor aan huis voor een kleine tuin. Voor een tuinder in het groot is dat niet te doen die bakjes dus die zaaien in de volle grond en zetten stokken met wapperdingen tegen die duiven of van die rare vogelverschrikkers met geluid die af en toe zomaar rechtop komen zoals bij boer Bertie van boer zoekt vrouw. Trouwens op deze manier een partner zoeken is een mooie manier om aan gratis werkvolk te komen ( sorry)
 
Voor/zaaien geeft meestal een groeistop zal je denken en dat is niet zo als je in closetrolletjes zaait want die zijn het huisje van de wortelkluit en komt het plantje ( de tweeling in dit geval) met rolletje en al in de volle grond. Je wipt het geval met een vork van je keuken bestek zo uit de bak hup in het pootgat gemaakt met een bollenpoter. Geen worteltje gebroken en een
weekje later is het closetrolletje zo op geweekt dat het de wortelkluit direct de vrijheid geeft als ze de wijde aarde wereld in willen.
 
Terug naar mijn bakjes....
1. Een laagje potgrond onderin de bak van 5 centimeter of zo, waar de rolletjes in worden gezet.
Lekker strak tegen elkaar aan gedrukt. Dan potgrond erover kieperen en de bak enkele malen hard neerzetten en de potgrond in de rolletjes zakt tot 90%.
2. Dan twee zaai erwtjes in elk kokertje en weer een laagje potgrond. Weer hard neerzetten en misschien nog ietsje grond erbij? De bovenkant closetrolletjes net zichtbaar is het goed.
3. Twee dl oftewel een glas water per bakje verdelen over de zaailingen en de bakjes op de vensterbank zetten met een glasplaatje erop of een plastic zak. De tijd neemt het nu over.....GEEN WATER MEER GEVEN maar bij opkomst plantjes het glas eraf en alleen eenmaal per dag benevelen met de plantenspuit.
 
Mijn leventje.....
Zie je hoe Floor voor het raam staat te denken .... “Weer wat nieuws waar ik op  klimmen kan” en zie ik de glasplaten al rond vliegen. Ik heb er wat potjes cactus opgezet en daar klimt ze niet tussen. Ik heb mijn lesje wel geleerd. Er is een tijd geweest dat ik een piepschuim bak van de visboer gevuld met aarde in de woonkamer had staan. Mooi ingezaaide peultjes en tijdens de nacht had Floor daar een drolletje in gelegd. Mooie nieuwe kattenbak heeft ze gedacht.... Nu weet ik hoe ze denkt.... Er is een keertje geweest dat ik prachtige pompoenplanten in bakjes op het hofje had staan. Ze waren net goed om naar de volle grond te verhuizen en in de nacht lag er een warm flanelletje los op. Daar is mevrouw vroeg in de ochtend eens lekker op gaan liggen.
na wat heen en weer geloop over dat flanel. Hoeveel gebroken planten dat opleverde wil je niet weten....Nu ben ik haar een paar uurtjes al kwijt en zal eens onder mijn beddensprei gaan kijken en jawel een bewegend heuveltje ergens aan het voeteneind van mijn bed. Als ik haar echt kwijt ben in huis en te moe om te zoeken laat ik het zolderluik luidruchtig een stukje zakken en zolder is voor haar zo spannend dat ze als een flits aan komt aangerend waar ze ook zit. De deurbel indrukken helpt ook. Elk bezoek wil ze mee ontvangen en staat ze als een lellebel zoentjes te schooien bovenop de kast in de gang als een ontvangst comité in een nachtclub...... De mensen die meer komen kennen inmiddels ook haar nagels dus kijken wel uit....
 
Annemiek