dinsdag 24 februari 2015

Mijmering 29 Minimalisme nog een wintersoepje en de rijkdom van een oud half stokbroodje....


Beste mensen,

Het woord vriend stamt af van vrij....
Het is iemand die je de ruimte en vrijheid geeft
om te zijn wie je bent....

Annemiek
29 Consumindermijmering 2015
 
Tip.
Met nieuwe ogen kijken.... deze keer in het kader van minimalisme. De inhoud van het kastje is alle serviesgoed dat nodig is om vier gasten te ontvangen en voldoende. Als je bedenkt dat ik een servies voor 24 personen had is toch een groot deel geruimd. Het grootste deel van mijn boerenbont servies in een bananendoos opgeslagen gaat naar zolder en blijft mijn “winkeltje” voor als er iets sneuvelt. Ik heb het vanaf mijn 15e jaar aangeschaft in delen en hoeft niet weg. Verder geruimd zijn er drie bananendozen naar het consuminderhuis verhuisd met van alles en nog wat. Wat moet een mens met tig dek/servetten pannen schalen en kommetjes. Het is heerlijk met weinig uit te komen. De kast kreunt niet meer onder haar gewicht en helemaal goed. Delen en weggeven......Minder onderhoud en meer ruimte in mijn hoofd en mijn huis.
Tip 2
En zie.....ik heb geen boekenkast nodig want een deel van de voorraadkast is nu boekenkast. Op de hooikist liggen alleen de boeken die ik dagelijks inkijk en dat brengt ruimte merk ik. In de hooikist ligt mijn woonmantel en een gewatteerde deken om lekker warm te zitten op de bank en de thermostaat op 17 graden. Geen hoop dekens meer in een hoek en opgeruimd. Hoe dat allemaal is gekomen? Het thema tijdmanagement in kring dertig liet me met andere ogen kijken naar mijn huis. Gezellig maar wel rommelig en ja ik voel me daar wel bij maar toch........ergens daartussen in zou beslist beter zijn.....Al die zooi niet te hoeven onderhouden trekt me wel aan en heb ik het met liefde weg gedaan.
 
Tip 3
Als je alleen een half oud stokbrood in huis hebt en drie eitjes heb je een feestmaaltijd.... De schijfjes stokbrood door de geklutste eitjes ( met snuf zout) wentelen en bakken in iets boter. Wentelteefjes mevrouw/meneer....Het oudje stokbrood smaakt opeens verser dan vers...
 
Tip 4
Nog een wintersoepje? Een groen wintersoepje dan wel....
 
Ingrediënten voor circa 4
personen:
· 300 gram spruitjes
· 100 gram boerenkool
· 1 prei
· 100 gram zuurkool
· 175 gram groene linzen
· 2 liter water
· 2 theelepels gedroogde rozemarijn of vers
· snufje kaneel
· scheutje ketjap
· zout/peper
. eetlepel bouillonpoeder
· 1 eetlepel olijfolie
· stokbrood en geraspte kaas
 
Werkwijze:
1. Linzen wassen en in het water met de bouillonpoeder opzetten en garen ( ongeveer 15 minuut.) Groenten wassen en spruitjes halveren. Boerenkool en prei klein snijden. Groenten samen met rozemarijn en kaneel bij de gare bonen in de pan doen en in 10-15 minuten gaar koken. Zuurkool kleiner snijden en toevoegen. Soep op smaak maken met ketjap eventueel zout/peper
en olijfolie.
 
En ja.....daar komt mijn oud restje stokbrood ( inmiddels vier dagen oud) weer aan te pas. Stokbrood in plakjes snijden en in iets olijfolie in de wok bruinen aan een kant. De schijfjes keren en direct bestrooien met geraspte kaas. Heerlijk groen maaltijd wintersoepje....met warm stokbrood....mmm.
 
Mijn leventje...
Mijn hulp heeft de bananendozen met servies naar het consuminderhuis gebracht en heb ik weer helemaal de smaak te pakken van ruimen. Elke week een bananendoos vullen staat op mijn programma. De bananendoos staat in de gang naast de kast en gaandeweg de week raakt hij vol. Ik heb nog wat klimcourgette met het elektrisch mes doorgesneden en de zaden eruit gehaald. Ook dat ruimt op. De jassen van de kapstok in de kleerkast en als het me lukt Floor uit de kast te houden dan zijn die jassen daar beter opgeborgen. Ik zal wel nooit een goede huisvrouw worden en dat is niet erg want die zijn er al genoeg. De charme is net van alles een beetje te hebben boerin huisvrouw coördinator cabaretier.  Een stukje cabaretier is aangeboren om de rauwheid van het leven aan te kunnen.....
Tijdens de broodlijn vanmiddag speel ik de bananenboxer uit mijn kindertijd en dat helpt mensen over de drempel heen.  Nog een....en nog een... Er was Godzijdank brood en broodjes en die kregen we al een week niet meer. Wat is een broodlijn zonder brood. Ik stond net op het punt om 100 broden te bestellen voor inkoopsprijs van jullie geschonken
Kerstdonaties maar als ik nu heel sterk aan brood zou denken....en zie......
Een stationcar vol brood van gisteren kwam op onze weg en ik had die mooie meneer van de PLUS wel kunnen omhelzen.... We hebben wel vier keer bedankt want bedanken moet je niet vergeten. Aan de medemens en aan “hij die de sla laat groeien” enne het brood op ons pad bracht. Ik zie hem dan in mijn fantasie zitten ergens op een goudomrande wolk met een scheve glimlach naar ons kijken. Wat zal hij meegenoten hebben....van al dat goei brood en bollen. Er waren zes kratten groenten vandaag en nog wat in de koeling van gisteren en konden we ruim delen.....Ik denk dan mee met de mensen.... Iedereen een bakje roomboter en de moslim kaas en de Christen ham of zo. Iedereen wat zuivel en fruit het eerst naar de gezinnen met kindjes en die flinke meneer iets van zuivel activia. Het smalle vrouwtje de volle yoghurt en de flinke madam de magere. Iedereen overrijpe bananen met het recept van de smooty of verwijzing naar bananenbrood op mijn blog. En ja voor lobke een snoezig nagerechtje in roze of met smarties erop als ik het heb. Witlof dat is verplicht en kan op wel vier manieren verwerkt worden. Witlof krijgen we veel en als je dat weigert kijk ik de mens eens doordringend aan over mijn brilletje heen. Er was een meneer die ongezouten boter niet lustte en dan krijg je van mij de wind van voren hoor en een pot zout erbij... Uiteindelijk blijft er wat slappe sla over die met geen mogelijkheid ook niet in een koud badje opgepimt kan worden en die gaat naar de mevrouw met kipjes. De vriezers zijn met brood gevuld en kunnen we nog dagen delen van de overvloed. Wat zijn we rijk.......ik kan er zo warm van worden. Al die blije gezichten en de volle tassen en geen kassa bij de deur.... alleen maar spreuken hoe heerlijk ons huis voelt.......als een THUIS!!
 
Annemiek.