zondag 22 februari 2015

Mijmering 27 Voorbereiding groentetuin en preischoteltje/ preisoep.

Beste mensen,

Leven is groeien in liefde voor de Aarde, de mens de diertjes en de natuur...

Annemiek
27 Consumindermijmering 2015
Tip.
Sneeuw en hagel gevolgd door een droge dag en een aarzelend winterzonnetje wint aan kracht in de late zondagmiddag. We halen het voorjaar dichtbij met tuinwerk in voorbereiding van moestuinieren rondom mijn huis. Het begon met de fuchsia van de koele overwinter kamer naar de vensterbank in de woonkamer te verplaatsen. Ze mag wat harder groeien en daarom wat meer warmte om in mei samen met de geraniums naar buiten te gaan...
 
De geraniums op diezelfde koele overwinter kamer worden nu niet meer getopt en de bloemen mogen erin komen. Ze krijgen nu tweemaal een eierdopje water per week per plant en daardoor de groeispurt erin.
 
De tomatenplantjes bij het open raam bibberend ( rond de zes graden) hebben stevige korte stengels en het derde en vierde blad. Ze hebben afgezien en zijn gehard. Ze zijn nauwelijks gegroeid zou je zeggen maar hoe stevig zijn die korte plantjes. Ze krijgen een iets warmer plekje bij een gesloten raam in het licht maar nog steeds koel. Nog een beetje groeien en dan pas poot ik ze om, elk in een eigen groter potje. Het zijn net mensen....bij groeiruimte gaan ze ook werkelijk aan de groei en in kleine kokertjes in een kleine wereld verschrompelen ze tot niets.
 
In de schuur heb ik een kistje kleinere rode Desiree aardappeltjes van eigen oogst uit de grote hoop geraapt en een beetje beschut gezet. Dat worden de pootaardappels voor komend jaar en helemaal gratis. De mooiste liggen nu op een hooibedje op een koele kamer binnen, jawel op de koele enz... aan het licht en ze beginnen al te kiemen. Ik zal twee rijtjes aardappels in de voortuin zetten dit jaar op 19 maart ( St Joep) moeten ze in de grond zitten en daar zorg ik dan ook voor.
 
Toen na de sneeuw en hagel de zon op zondag voorzichtig kwam kijken heb ik de steekkar uit de schuur gehaald en heel overmoedig de potten die daar overwinteren. Een bewaard pakje gedroogde hergebruik filterzakjes werd opgeduikeld en op het afwaterings/gat van potten en bakjes gelegd om uitvloeien van de aarde te voorkomen. Natuurlijk worden al die potten niet met potgrond gevuld maar met aarde uit de moestuin van de plek waar de boerenkolen en spitskolen stonden. Kolen zijn veelvraten en ze kregen veel organische mest. De matige eters onder de groenteplantjes komen nu in de potten gevuld met de aarde van de veelvraten. De matige eters zijn o.a. spinazie koolrabi bietjes sla paprika en pepers. Zoals je leest pas ik wisselteelt toe........zelfs in potten. De potten voor 80% gevuld met aarde uit de tuin krijgen een toplaagje potgrond omdat ik daar liever in zaai en poot dan in de zware Limburgse klei. Dat kostte me een grote 40 liter zak potgrond van 1,79 euro en een schijntje als je de rij potten bekijkt....
 
Plantjes met een kleine wortelkluit zet je niet in een hoge pot met veel aarde. Dit kan wel als je onderin oud vulmiddel stopt zoals plastic potten op de kop gezet zodat de hoge pot half gevuld is. Daarna pas de aarde.....In grote potten komen dus grote planten en in kleine potjes kleinere.
 
Grote potten met een afwaterings/gat krijgen eerst een opengescheurd filterzakje op het gat (om wegvloeien van aarde te voorkomen) en daarop wat grove potscherven. Dan aarde uit de tuin met als toplaag potgrond. De potten blijven zo staan tot ik ga zaaien of plantjes koop op de markt.
 
Tip 2 prei schoteltje...
Ingrediënten:
Ongeveer 600 gram schoongemaakte prei.
1 ui gesnipperd
2 tenen knoflook gesnipperd
75 gram basmati rijst
kruiden zoals peterselie of wat lavasblad.
3.5 dl water
2 theelepels groentebouillon.
peper/zout/olijfolie/klontje boter.
 
Werkwijze.....
De ui aanfruiten in een klontje boter en scheutje olijfolie. Halverwege de knoflook toevoegen en na 2 minuut de prei. Laat maar 5 minuutjes roerbakken in de pan. Voeg rijst peterselie en water met bouillonpoeder toe en breng aan de kook op hoog gas. Roer door elkaar en laat 20 minuut smoren op laag gas met de deksel op de pan. Af en toe omscheppen en kijken of het niet droog kookt. Na 20 minuut is het water opgenomen de rijst gaar en de prei eveneens. Een heerlijk eenpansgerechtje makkelijk gemaakt. Ik rasp er wat kaas overheen dat langzaam smelt op de kokend hete prei.
 
Het leuke van dit gerechtje is wel dat het met meer water ( dubbele hoeveelheid) toevoegen preisoep word. Na de 20 minuten de blender erdoor en een scheutje room. Je kan het preigerechtje ook voor de helft laten staan voor de dag erna en dan pas water toevoegen en de soep afmaken.......
 
Mijn leventje...
De prei is uit eigen tuin en zoals je ziet met lange witte stukken omdat ik de prei in een dalletje heb gepoot en elke keer bij groei het dalletje bij beetjes heb gedicht. De witte stukken werden in het geheel gewassen en de bladeren daarna los in het water. Alle blad wordt gebruikt op wat bruine stukjes na. Biologische prei daar is niets mis mee. De peterselie heb ik geknipt
van de pot waar de kopjes van de peterseliewortel voor platte bladpeterselie zorgen. Wat voelt dat rijk al die zelf geteelde groente.... De tuin moet leeg en er zal beslist een moment komen dat ik even geen groente heb tussen wintergroente en eerste sla. Er is nog wat in de vriezer en daar kan het ook mee doen.

Het voordeel van groenten telen rondom mijn huis is wel dat zelfs bij een uurtje zonneschijn al iets gedaan kan worden. Ik hoef niet op de fiets naar het land en in een oud fleecevest en trainingsbroek kan ik heerlijk tuttelen achter mijn poort en hekje. Geen mens die meekijkt alleen ma natuur en Floor de poes die alles goed vind. Ze rent mee met de potten karavaan en de
aarde verdelen in potten. Als de zachte dagen komen ben ik al een stuk opgeschoten en de potten klaar. Er zit een systeem in. Eerst de potten vullen en daarna pas de moestuin omspitten omdat daar de aarde voor de potten wordt uitgehaald. Nog drie grote bakken aarde hebben een aarde wisseling nodig om zuur worden van de grond te voorkomen. Je kan niet elk
jaar telen in dezelfde aarde. Aarde verwisselen in grote potten kan ook als je chronisch ziek bent en ouder. Gewoon kleine emmertjes tegelijk dan breekt het lijntje niet. Eerst alles eruit en dan weer vullen met tuinaarde en ja ook deze keer weer een toplaagje potgrond.
 
Ik heb een tijdje gezocht naar een paar broeken die ik tekort kwam maar ze kwamen niet op mijn pad dus moesten er nieuwe komen helaas. Om de pijn van scoliose draagbaar te maken zonder pijnstillers heb ik zachte rekbare stof nodig en duurzaam omdat ik een goed  kind van de aarde wil zijn... Bij Berden/Schunck Heerlen hebben ze een afdeling grotere maten waar rond deze tijd de laatste resten voor de helft min 10% wordt verkocht. En ja mijn voorkeur broeken zijn daarbij. Dat betekend duurzame stoffen die lang meegaan. Een broek van tegen de 100 euro voor 45 en daar doe ik dan weer jaaaaren mee. Ik heb zelden zin om te gaan shoppen maar opeens tijdens de verregende zaterdag leek het me een prima invulling van de dag en kwam er een soort flash back van lang geleden boven drijven. Mevrouw van Deursen in een net setje met een mooi manteltje aan met de goei leren tas en de bijpassende laarsjes. Met de bus en de plu leek me een goed idee tot mevrouw van Deursen haar neus buiten de deur stak. Wat een kul.......Daar kwam mevrouw van Deursen Annemiek het consumindermens tegen en werd het goei jasje verwisseld voor de stevige waterdichte fietsjack en de wanten aan en de muts op. De fiets uit de schuur en nee geen bus of trein met wachttijden met het pluutje verrekkend van de kou mooi staan te wezen. Op de fiets naar Heerlen en de fiets in de fietsenstalling waar je een E bike op kan laden als je aan het shoppen bent. Helemaal gratis die stalling en het opladen eveneens gratis en lekker warm gefietst. Geen wachttijden en heerlijk weg als je weg wilt. Een zalig kopje koffie bij Frans Stols na al dat passen ( zucht) en ik ben niet gezwicht voor een mooi bloesje dat de verkoopster me zo enig vond staan. “Wow” zei ze en dat dacht ik toen ik de prijs zag. 179 euro en nee in geen 100 jaar....ik doe wel een sjaal om op een effen topje of een dekentje....De onderkant is wel/bedekt en dat is voorlopig voldoende.......
 
Annemiek.