maandag 9 februari 2015

Mijmering 21 tortilla's maken voor carnaval.....om in te vriezen.


Beste mensen,

Er zijn weinig gaven waarmee men in het leven
zoveel goed kan doen
als met eenvoudige vrolijkheid....

Annemiek.

22 Consumindermijmering 2015.

Tip.
Regenweer en kou nodigt uit om tortilla's te maken en gelijk maar een hele serie om in bakjes in te vriezen.
Je eigen smaakjes pure heerlijkheid altijd bij de hand.
Je hebt er niet veel voor nodig en de vulling kan variëren....

Ingrediënten:
Blikje kidneybonen.
blikje mais.
wat paprikastukjes ( had ik in de vriezer)
2 tenen knoflook.
geraspte kaas.
1 theelepel tex-mex kruiden.
1 ui of stengel-ui.
gedroogd pepertje naar smaak.
wat gezeefde tomaten of een scheut chilisaus
(Heb ik deze keer niet gedaan)

Voor de wraps:
wat bloem.
snuf zout.
water.

Werkwijze:
De blikjes mais en bonen door een vergiet laten uitlekken. Ui en knoflook snipperen. Paprika in kleine stukjes knippen met de huishoudschaar.

Het pepertje halveren en de zaadjes eruit schudden. Het pepertje in slingertjes knippen en een zaadje mag erbij. De overige zaadjes zou je nu kunnen zaaien in wat potgrond in een bakje op de vensterbank om komend jaar gratis weer een paar plantjes te telen en uiteindelijk een rij gedroogde pepertjes oogst te hebben.....

De gesnipperde ui of stengel-ui fruiten in de wok en na 3 minuut de gesnipperde knoflook toevoegen en even mee roerbakken. De niet vegetariër kan wat gehakt toevoegen en meebakken. Je kan er wat gezeefde tomaten bij doen of wat chilisaus. Ik deed dit deze keer niet. Bonen mais en paprika erbij en een handvol geraspte kaas. Alles verwarmen en omroeren. De
kaas bind de substantie. Zoek je eigen variatie die bij je past.....Als alles goed gemengd en verwarmd is zet je het gas uit.....We gaan wraps bakken....

Een beker bloem in een mengkom met een snuf zout en water tot een klontjesvrij beslag roeren met de garde. Het beslag moet zo dun als melk zijn. Een
teflon koekenpan of wok met iets zonnebloemolie insmeren met een kwastje en wat beslag in het midden van de pan laten lopen. Laat het beslag uitlopen door de pan schuin te houden. Op deze manieer krijg je een superdun velletje. Op hoog gas de wrap garen en dat duurt ongeveer 2 minuut. De wrap keren en verder laten drogen. Leg de wraps op borden ( niet stapelen)

Leg wat vulling in een lijntje midden op de wrap en bestrooi wrap en vulling met wat kaas. Door de kaas plakt alles aan elkaar bij het inrollen. Leg de tortilla in een beboterde vuurvaste schaal met de opening naar beneden. Zoals je ziet liet ik de zijkanten open want de schaal was groot genoeg. Bij de kleinere ovenschalen heb ik de zijkanten van de wrap naar binnen gevouwen en toen de wrap opgerold. Mooie pakketjes die naar maat gevouwen in de kleinere ovenschaaltjes passen. Na afkoeling komt er een zakje om het bakje en kunnen de schaaltjes zo in de vriezer. Mooie voorraad voor carnaval. Bakje uit de vriezer en ontdooien in de koelkast. Geraspte kaas
erop en in de oven. Geen werk aan en na de optocht een lekkere pittige hap. De grotere schaal is voor vandaag en werd bestrooit met geraspte kaas in de oven gezet onder de gril......

Tip 2
Er was wat beslag over en heb ik nog drie wrapjes gemaakt. Die worden morgen op een andere manier gevuld. Wrapjes bewaren kan prima met een stukje plastic ertussen. Daarvoor knip ik een pedaalemmerzak in drie delen zodat hulsjes ontstaan. Open geknipt heb je een lange strook plastic. Begin maar op het bord met het begin van de strook daarop een wrap en plastic terug vouwen, weer een wrap enz..... De wraps zijn op deze manier van elkaar gescheiden dor een laagje plastic en plakken niet aan elkaar. Ze kunnen zo de koeling in. Dit pakketje kan ook in een zakje de vriezer in en heb je altijd kant-en-klaar wrapjes. Voor warme of koude vulling. Veel lekkerder en goedkoper dan de kant-en-klare versie van de super. De reepjes plastic die over waren van de zak gaan in de keukenla voor de volgende keer.....
 

Mijn leventje...
Afgelopen week viel me in dat ik jarenlang met carnaval chili con carne maakte. Dat was voor de stevige pittige hap na de optocht. Even opwarmen die prut  een stukje stokbrood erbij en klaar. Doorkoud werd je van dat optocht kijken want de stoet werd steeds langer door de jaren heen. Ik heb er niets meer mee en ach velen met mij merk ik. Ik ben meer van de optocht vergeten groente sla en komkommertjes in de tuin. De bedjes aardbei en de muziek van bloeiende klaprozen en pastinaken bloemschermen. Al die kleurigheid voor de bijtjes in de tuin aanschouwend klinkt er in mijn hoofd een boerenblaaskapel van feestmuziek. Dat is juichen en dansen en steeds weer kijken hoe mooi die optocht is........Zo heeft elk mens zijn/haar optocht des levens.....

Annemiek