dinsdag 25 november 2014

Mijmering 176 kaneelbrioches en kerststolletjes op proef....




Beste mensen,

Stiltes zeggen alles tijdens gesprekken tussen vrienden.
Niet de woorden, maar het niet hoeven uitspreken ervan is belangrijk....

Annemiek
176 Consumindermijmering 25 november 2014.
 
Tip.
Maak maar een oefendeegje voor Kerst. Kaneel brioches en Kerststolletjes. De stolletjes per stuk invriezen en tot de kerst bij zon en feestdagen een stolletje bij het ontbijt. Wat een feest.......De avond van te voren uit de vriezer en in de ochtend even oppiepen in de oven. beetje warm is lekkerder. Poedersuiker erover en voilà....voor een habbekrats. Je wil na het proeven nooit meer de supermarkt stollen.
 
Als je die kleintjes kan bakken lukt een grote stol ook maar waarom zou je dat doen? De kleintjes zijn veel handzamer en zuinig in het gebruik.
Het deeg maken is peanuts en een kind kan het.....
Ingrediënten voor het deeg:
16 eetlepels zonnebloemolie
8 eetlepels melk
snuf zout
1 handvol suiker
500 gram kwark ( goedkoopste)
2 zakjes bakpoeder.
1 ei plus het halve ei van de amandelspijs.
zeker 1 kilo bloem en meer.
 
Tuttifrutti
handvol rozijnen
kaneel/suiker.
amandelspijs.
 
Werkwijze:
De amandelspijs in stukjes brokkelen en de helft van een losgeklopt ei erdoor kneden. Een rol ervan rollen. De oven voorverwarmen op 200 graden.
Een halve zak tuttifrutti in een pannetje water warm maken maar niet koken. Gas uit en een uurtje laten staan. Afgieten en de tuttifrutti in stukjes knippen en
de rozijnen zo laten.
 
De ingrediënten voor het deeg in een kom door elkaar roeren behalve de bloem. Ongeveer een pond bloem toevoegen en kort kneden. Al knedende bloem toevoegen tot het deeg los laat van je handen. Een derde van het deeg tot een bol kneden en uitrollen. De deeg/lap natmaken en bestrooien met een op een kaneel/suiker ( een eetlepel is wel voldoende van elk) De randjes vrijlaten. De deeg/lap strak oprollen en met de sluitkant naar beneden in dikke repen snijden met een kartelmes. De rollen iets van elkaar op een bakblik leggen met duurzame folie eronder of invetten met olie.
 
De tuttifrutti/rozijnen door de rest van het deeg kneden en bloem toevoegen. Maak er een rol van en verdeel in stukken. Elk stukje deeg uitrollen en een rolletje amandelspijs in het midden leggen. Het deeg natmaken en dichtklappen. De rand goed aandrukken.
In een voorverwarmde oven op 200 graden afbakken tot lichtbruin. De afgekoelde kaneelbrioches per twee in zakjes invriezen. De stolletjes per stuk invriezen. Elke zondag feest bij het ontbijt/brunch.......
 
Je hebt de smaak te pakken? Er kunnen noten in in
alle soorten. Bij de ALDI hebben ze gemengde noten ( ongezouten) Die zou je kunnen klein maken maar alleen tuttifrutti is voor de meeste mensen meer dan voldoende.....Zelfs spijs hoeft niet in de stolletjes......ieder zijn/haar eigen sprookje.
 
Mijn leventje.....
De mooiste Kersttijd is de tijd voor 25 december. Ik leer ieder die maar wil leren kerststolletjes maken in de kookworkshop van het consuminderhuis. Komende vrijdagmiddag en de week erop. Via de mijmeringen lukt het ook dus ga maar aan de slag en maak je eigen compositie ...
 
Het is goed dat mijn hulp Monique in de avond niet meer komt kijken. Er is een zak bloem gevallen op de mat. nou jaaaaa er zat nog maar een beetje in de zak en de poes rende erdoor. Dat kan zomaar bij huize van Deursen en de stofzuiger is er goed voor
nietwaar. De geur van kaneel is Goddelijk en hoort bij winter en lange avonden. Vroeg donker de gordijnen dicht en de slofjes aan denk ik aan de nachten ( 28 jaar geleden) dat ik mijn man op maandag naar het werk bracht met de auto naar Reuver vroeg in de morgen. Vijf uur of zo en vrijdags in de avond haalde ik hem weer op. Het
was een goede relatie want we zagen elkaar alleen in het weekend en geen tijd om ruzie te maken. Als ik die auto wilde hebben door de week moest ik meneer wel brengen en dat was ook geen probleem. Aansluitend ging ik dan sporten in de fitnesshal en mijn lichtgevende bonte legging en strak topje maar
direct al aan...geen mens die me immers zag.  De gympen in de tas en een handdoek viste ik snel een paar schoenen onder het bed vandaan en dat waren op die dag naaldhakken. Laat ik nou bij terugkeer de koppakking van de auto verbranden en ja er kwam rook onder de motorkap vandaan. Ik haalde net een
tankstation waar ik eens ging kijken onder die motorkap. Ik vind alles heel gewoon en stond er niet bij stil hoe dat eruit zag. Naaldhakken bonte lichtgevende legging en gebogen over die motor. Stopt er een meneer.”Zal ik je helpen schatje.” “Stap maar in mijn auto dan sleep ik je naar mijn huis en fiks de klus......”Ja ja.....heb ik maar niet gedaan en na
telefonisch overleg met het bedrijf waar mijn man werkte kon de auto blijven staan en zou weggesleept worden en gerepareerd. Ik kon te voet naar het dichtstbijzijnde station en zat kakelbont in strak tenue te glimmen in de trein naar Landgraaf. Daar ben ik te voet de berg opgeklommen in fitness tenue op naaldhakken en dat was me toch een ellende......Drie blaren of zo....Voorbijgangers die de hond uitlieten heb ik maar enthousiast goedemorgen gewenst alsof het heel gewoon was zo in de vroege ochtend te verschijnen. Niets beter dan de aanval en een stralende lach die bestierf op mijn gezicht toen ik met bloedende blaren aan mijn voeten thuis op de bank neerplofte.......Ik leerde niet zo snel want er was ook eens een nacht dat ik in nachtjapon meneer naar zijn werk heb gebracht deze keer niet zo ver en zo gebeurd. Daar kleed je je niet voor aan... Verkeerscontrole op alcohol .....of mevrouw even wilde uitstappen. Hoe kom je dan gereserveerd over in een negligeetje...gaat niet lukken, maar dat verhaal komt later...

 
Annemiek