dinsdag 18 november 2014

Mijmering 173 herfstkrans wordt kerstkrans en vele consuminder tipjes

Beste mensen,

Het leven is een kostbaar heerlijk iets
je kunt niet gaan zitten toekijken...je moet er middenin duiken
alleen tand techniekers om zeep helpen mag je niet....

Annemiek
173 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
De nachten worden kouder........De laatste potten met selderijblad werden naar binnen gehaald en kregen een plekje op de vensterbank in de woonkamer. Het zijn de koppen van knolselderij in potten gezet en ik heb het groen blad graag bij de hand om cup a soepjes van te maken. Beetje blad theelepeltje bouillonpoeder en kokend water in een theeglas. Verwarmt de mens van binnen......
De kleine pompoentjes die nog buiten lagen ter decoratie hebben ook een plekje binnen gekregen. Het mag gaan vriezen.
 
Tip 2
De herfstkrans van boerenwormkruid is niet mooi meer en wordt als ondergrond gebruikt voor een Kerstkrans. Je zou ook een strokrans kunnen nemen... Van de boom van buur heb ik de topblaadjes afgeknipt wel een vuilniszak vol. De rode besjes zijn prachtig tussen het groen blad.
 
Een krans bind je met wikkeldraad tegen de klok in. Begin maar op tien voor tien en werk naar half zes en verder. Steeds kijken of de ondergrond er niet doorheen schemert. Als de krans klaar is kan hier en daar waar een kaal plekje is een takje bijgestoken worden.
 
De vaas middenin de krans is onderin gevuld met zand waarop reuzenberenklauwzaad uit eigen tuin maar dat kan ook cacaodoppen of beukennootjes eikeltjes of rijst zijn wat je maar wil. Vele mogelijkheden. De rode kaars kleurt mooi bij de besjes. Het blad blijft wel goed tot januari....De grove tafel leent zich voor grote stukken en de krans is het begin. Er komt een kerststuk in een soepterrine en
nog een advent stuk op de salontafel en is het voor mij voldoende....
 
Tip 3
Plannen bespaart je een vermogen. Maak op papier maar eens een begroting. Wil je cadeautjes geven? En voor welk bedrag? Je hebt nog tijd om op je gemakje te zoeken en te kijken. Je wil niet weten hoeveel het je MEER kost als in haast wordt ingekocht. Breng het achter je. Dan hoef je niet meer in winkels vol verleiding door te brengen. Donkere dagen in december zijn HEERLIJK met een boek of wat dennengroen om een stukje te maken. De stilte en het bos ver weg van de snelweg…….en chagrijn van rijen aan de kassa.
 
Tip 4
Het zijn de kleine dingen die het doen. Een pak melk met een dopje. Je wil niet weten hoeveel melk er nog achter blijft als je denkt HET IS LEEG. Een hoekje uit het pak knippen werkt beter of de hele bovenkant eraf.……
 
Tip 5
Het zijn de kleine dingen die het doen. Verspilde energie elke keer als je de mengkraan open zet voor een beetje koud water…..en de hendel staat naar de warme kant….Heel veel tijd gaat er voorbij terwijl de leiding met koud water leeg loopt voor je erachter komt dat de hendel naar de andere kant moet. Al die tijd verbruik je energie van ketel of boiler die warm water stuurt terwijl je koud moest hebben. Wen je aan, de hendel steeds naar de koude kant te zetten….
 
Tip 6
Het zijn de kleine enz. ………Verlaat je een ruimte voor drie minuten of langer? DOE HET LICHT UIT! Drie minuten is al besparing. Ook met spaarlampen…….
 
Tip 7
Kort luchten is voldoende als het buiten regent. Er komt alleen maar vochtige lucht binnen. Is het droog? Lucht dan maar echt lang…….
 
Tip 8
Ben je toch in de tuin bezig met de schop. Een emmer aarde met veel regenwormen erin uitkiepen in je compostbak. Een paar flinke wormen verteren meer dan de tijd. Laat die bak ook maar eventjes open staan als het regent. Tuin en keukenafval in EEN jaar tot mooie compost gecomposteerd……..Wormpjes regen en tijd werken samen……..
 
Tip 9
Alles wordt duurder. Hou het eenvoudig simpel puur en……goedkoop. Er komen steeds meer alternatieve melkproducten. Yoghurtdrank, chocolademelk en fruitmelk. “Ze moeten toch melk binnen krijgen hè” Er zit vooral veel suiker in. Doe het toch maar met gewone melk als je al melk geeft en maak zelf chocolademelk met cacao en een stuk fruit erbij. Gezonder EN beter voor je portemonnee……….
 
Tip 10
Logeetjes en een beetje schaamtegevoel omdat je lakens niet naar wasverzachter ruiken? Wasverzachter is duur onnodig en zeker niet goed voor het milieu….Sprenkel wat rozenolie of een ander geurtje op het dekbedovertrek van de logeetjes….Ze slapen in geurige weelde……
 
Tip 11
In alle soorten hard en zachtheid. Krabbertjes van bijvoorbeeld een bankpasje om de deegkom leeg te krabben zodat het laatste restje deeg gebruikt wordt. Een zacht en soepel krabbertje? Uit een emmertje geknipt zijn ze al een beetje rond van vorm om gemakkelijk ronde kommen leeg te maken.
 
Tip 12 Een mooie kristallen karaf met goedkoop badschuim geeft je toch maar het luxe badkamer gevoel. Je zou lavendelgeur kunnen nemen en een handvol gedroogde lavendelbloempjes toevoegen. Paars lint erom en je voelt je een prinsesje in bad. Leuk kerstcadeautje. Een snoezig zeepflaconnetje koop je ook maar EENMAAL Bijvullen uit de mega flacon van de voordeeldrogist………
 
Tip 13 Kleine hotelzeepjes komen wel eens mijn kant uit via kennissen die veel op vakantie en/of in hotels doorbrengen. Leg drie zeepjes in een bakje water en ze lossen half op en weken vanzelf tot zacht. Gooi in het wasmachien en doe er de handdoeken of bedwas mee…….Gratis wasmiddel.
 
Tip 14 Per toeval kom je achter de meest heerlijke tips. Fleece/stof wordt wel eens zonder naad rond geweven. Er viel zo een lap in mijn handen. De vrouwen van middelbare leeftijd kennen het verschijnsel wel. Aan de bovenkant van je lichaam een opvlieger terwijl je benen en voeten ijsklompjes zijn. De fleecekoker op lengte van een lange rok knippen. Een zoompje stikken aan de onderkant en een tunneltje aan de bovenkant waar een koord door heen kan. Je “OVERROK” is klaar. Ik draag hem over al mijn kleren heen als de avond valt en ik een beetje tot rust kom. Op de bank of achter de computer blijft de onderkant van mijn lijf heerlijk warm en de thermostaat van de CV hoeft niet zo hoog.
 
Mijn leventje.....Mijn ramen zijn gewassen op de eerste etage en dat is een peulenschil omdat ik groot ben en er zo langs loop. Mijn hulp doet het lage bukwerk wat ik niet kan en werken we zo samen elke dinsdag naar een schoon huis. Heerlijk is dat en loop ik op de late dinsdagmiddag rond te genieten. Als ik nu even niet ga experimenteren met koken en geen kransen bind die naar binnen moeten van een nat stoepje. Als ik geen koffie zet met de kans op het bakje van de koffiemolen laten vallen dan zou het goed gaan maar ja.... een mens moet leven nietwaar. We doen ons best Floor de poes en ikke en ik ben nu eenmaal geen mens van met een boekje in een hoekje en waar gewerkt wordt vallen spaanders. Mensenwerk en kon ik maar zo denken over het prulwerk wat de tand technieker heeft gemaakt. Mijn prothese heeft een overbite, de boventanden enkele centimeter voor de ondertanden. Hij zegt dat het mijn schuld is omdat ik mijn kaak niet goed zou hebben gehouden tijdens het meten. Verder troost hij me met de uitspraak dat vele mensen van nature zo hun tanden hebben staan. “Daar krijgen ze dan een bugel voor” merkte ik met nauwelijks onderdrukte woede op. Meneer wilde me nog leren hoe ik het klikgebit in en uit moest doen maar hij hoefde me even niets meer te leren want er kwam een rode mist van ergens opzetten. De meneer en ikke konden vanaf de tweede afspraak al niet samen door een deur maar was het hele traject al gaande. Dat breek je dan niet zomaar af nietwaar en hoopt het beste. Het is dus niets geworden en ik heb met mijn explosief karakter het echte “uitpraten”een weekje uitgesteld. De rust zelve zal ik meneer komende vrijdag vragen hoe hij die overbite op gaat lossen......De woensdagvriend merkte al fijntjes op dat hij niet mijn tandarts wilde zijn.......We zullen zien....en zullen jullie de komende tijd de tip krijgen: Hoe los ik geschillen op....Starten met rustig worden is nummero uno.
Annemiek.