maandag 29 september 2014

Mijmering 148 super de luxe koffie en crumble....plus betaalde geweldpleging.


Beste mensen,

Zoek afleiding als je veel stress hebt
Doe iets wat leuk en ontspannend is en niets met je “volwassen leven” te maken heeft.
Speel met je hond of draag een gedicht voor aan je kat.
Kijk naar een kinderfilm en speel met een speelgoedtreintje of ga bouwen met blokken in de speelhoek van je kind...

Annemiek.
148 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
Ik heb al een eeuwigheid geen koffiezetapparaat en nee ook geen senseo.  Al die truukjes van de commercie ben ik niet meer ingetuind. Ze staan in de weg al die apparaten en vragen onderhoud en zijn veel te duur. Als ik alleen al denk dat de kapotte apparaten het milieu vervuilen hoeft het al niet meer. bovendien zet ik met weinig moeite in evenveel tijd als een senseo erover doet een heerlijk vers beste van best kopje koffie. kom me niet aan met “ik ben maar alleen.” Ik woon dus ook alleen en wil graag het geheim van drie sterren koffie zetten per kopje beker of pot met je delen. Altijd goed of je nu alleen woont met z’n twee of met tien mensen.
 
De beker op de foto heb ik uit Amerika meegebracht van het koffie huis Daily Grind en ik heb er goede herinneringen aan. Wat hadden ze er heerlijke koffie met worteltaart en hoe heerlijk was het daar toeven met mijn zoon die studeerde terwijl ik mensjes bekeek en gesprekjes onderhield in steenkolen Engels.
 
Terug naar de koffie.....zes uur in de ochtend.
Een beker water tot de rand gevuld in een steelpannetje met deksel en gas eronder. filter en filterzakje op de beker en koffie malen... sorry buren. ( mag ook gemalen koffie zijn uit een pak) Een seconde later een schepje koffie in het filterzakje en brood smeren en als ik er net kaas op heb gelegd kookt het water al. De helft van het water opgieten en weer op het gas. Boterham dichtklappen en met de keukenschaar in stukken knippen. De rest van het kokend water langs de randen van de koffie in de filter gieten en alle ramen op kiep zetten. De wind moet erdoor dus luchten. Misschien kan je een deur open zetten? Frisse lucht warmt sneller op in de winter  en het vocht en de ziektekiemen gaan eruit door te luchten en daar vaart je gezin wel bij.
De koffie is allang doorgelopen en daar hoef je niet bij te blijven want de beker loopt nooit over, het water is immers afgepast. Het klusje is gepiept in de helft van de tijd dat ik dit schrijf en er gaat geen drup water of koffie verloren. Met mijn ontbijtje ga ik een half uurtje naar bed wat lezen terwijl mijn huis lucht. Het is het fijnste moment van de dag.........je wordt er echt wakker van.
 
Tip 2
Als je niets in huis hebt en zin in iets lekkers is crumble zo gemaakt. Als je toch gaat kneden maak er maar twee. Eentje om in te vriezen of weg te geven warm en wel. Voor bij de koffie of als nagerechtje met een bolletje ijs en slagroom.
Ingrediënten voor twee bakjes:
250 gram boter of margarine ( op kamertemperatuur.)
1 ei of een eetlepel melk
1 zakje bakpoeder
bloem
vulling zoals pompoenmarmelade, appelstukjes met kaneel, rabarber, wat je nog hebt van fruit al is het appelmoes.
Vuurvaste schaaltjes of bakjes.
 Werkwijze:
Vet de vormpjes in met boter.
Boter ei en suiker in een mengkom en met twee messen de boter kleinsnijden.
Bakpoeder en zeker 1 pond bloem in de kom en kneden en bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen.
Deeg uitrollen tot een lap en de vormpjes ermee bekleden. Je mag best met stukjes werken, alles is goed.
Vulling erop en de rest van het deeg in de kom met twee messen tot kruimels snijden.
De kruimels op de vulling leggen en de crumble in de oven lichtbruin afbakken op 175 graden.
 
Van wat overgebleven appels kan je appelvulling maken voor crumble. Appels schillen en in stukjes snijden. In een steelpannetje leggen met wat rozijntjes, kaneel, schepje suiker ( als de appel zuur is) en een halve eetlepel water. Even op hoog gas twee minuutjes blancheren en gas uit.
Tip 3
Maak eens appelpunten van een doosje bladerdeeglapjes uit de vriezer van de super. De lapjes bladerdeeg even ontdooien op het aanrecht en een schepje pompoenmarmelade erop of bovenstaande appelvulling. De randjes van de lapjes deeg natmaken en dichtklappen en op een bakplaat leggen. De randjes met een vork aandrukken brengt leuke ribbeltjes. De punten bovenop natmaken en bestrooien met suiker. Afbakken in een voorverwarmde oven op 175 graden. Ze kosten ongeveer 10 eurocent...de vulling niet meegerekend.
 
Mijn leventje...
Ik ben er weer ingetuind. Tijdens een fietstocht langs de worm de bossen door een stukje Duitsland ingereden. Een beetje dromerig ergens een terrasje aangedaan waar het goed toeven was. Op de menukaart stond heel betaalbaar dame blanche met warme chocoladesaus en ja ik ben verwend natuurlijk dus ik ga niet voor dame blanche met van die synthetische saus uit de knijpflacon. Het zag er allemaal geweldig uit, de chocolade warm in een mooi aardewerk kannetje en het ijs in een pracht glas wat weliswaar te hoog was op tafel met de lage stoeltjes erbij zodat je het glas op schoot moest nemen. Ach ja......ze moeten nog leren heeeee. De warme saus werd op het ijs gekieperd en bleek de synthetische saus uit de knijpflacon te zijn even in de magnetron gezet.... Slim van ze maar ik kom er dus nooit meer. Het ijs was trouwens waterig en weer mooi geëtaleerd en niets erachter. Wat een zooi....De horeca heeft het moeilijk.
Thuis gekomen heb ik echte koffie gemaakt met een stukje crumble en dat is echt en puur en kan niets tegenop. Een consumindermens zit steeds op de eerste rang voor een duppie nietwaar en dat ijs moet ik maar vergeten en ik leer wel. Inmiddels is de nota van de geweldpleging implantaten in mijn kaak zetten binnen en met verbazing zie ik zaken erop staan die niet zijn gebeurd. Boven en onder een klick gebit is niet aan de orde alleen onder. Verder wordt een staaf tussen twee implantaten genoemd die er niet zit en of die nog moet komen weet ik niet. Ik zal verantwoording vragen voor die nota zo wie zo. Het eindbedrag van al die “werkzaamheden en materiaal” is 4050,48 euro. Jawel over de 4000 euro en mijn deel betaling is 250,00 euro voor 25 oktober graag. Dat is toch een schijntje....zet daar voor 300 euro katheters bij per maand en de jaarlijkse ingreep aan mijn blaas van een duizendje of zo en dit mens zit voor tegen de 8000,00 euro aan zorgkosten dit jaar als ik niet ziek word. Ik bedoel maar....Graag betaal ik elke maand die 128 euro plus 36 euro aan de CZ als je bedenk hoe duur alles is. Mijn minieme bijdrage tot nu toe was de salie mondspoeling die heeft bereikt dat de kaakontsteking inmiddels voorbij is. Er kwam nog een splintertje kaakbot uit gezworen dat over het hoofd was gezien neem ik aan. Met die tang mijn kaakbot afbreken kostte toch 95,20 zag ik, dan zou men aannemen dat splintertjes meekomen voor dat bedrag, maar ik moet niet zeuren want ik had salie in mijn tuin en dan ga je niet zomaar dood.
Voor de mensen die alleen basis verzekert zijn. Een prothese wordt vergoed tot 250 euro eigen bijdrage en dat is te geef als je bedenkt lange tijd niet te kunnen eten heb je die er zo uit.....De hele actie duurt zeven weken of zo.
 
Doet me denken aan het gesprek dat ik jaren geleden had met mijn huisarts. Zoals ik al eerder schreef ben ik een stress eter en er was een cursus in Heerlen waarin je leerde grip te krijgen op die stress. De cursus was best duur en de huisarts merkte op dat een winkelwagentje vol voedsel die door deelname cursus niet meer gekocht hoefde te worden veel besparing opbracht waarmee die cursus betaald kon worden. wist de man veel dat ik winkel in mijn moestuin. De hele cursus bestond uit bewustwording dus elke hap opschrijven in een schriftje en erbij schrijven wat je voelde voor en na die hap. Ze probeerden je stress op een andere manier te laten verwerken en je moest o.a. stompen tegen een kussen dat vastgehouden werd door een mede cursus lid. Toen dat mens met kussen en al in een klap tegen de muur werd gegooid (na een directe linkse stoot van mij) moest ik opeens ophouden. Het advies was een boksbal kopen.....die bal heeft nog een tijdje op zolder gehangen en stuurde ik de kinderen langs als ze vervelend waren. Mijn voorkeur ging uit naar het gazon van buur Hanny afsteken en opnieuw leggen...plus de nodige borders inplanten en een boom omzagen.
 
Annemiek