dinsdag 9 september 2014

Mijmering 138 bramengelei

De volgende mijmering komt zondag de 14 september.
Beste mensen,

Wat we weten is een druppel
wat we niet weten is een oceaan

Annemiek
www.consuminderhuisparkstad.nl
138 Consumindermijmering 2014.

Tip...bramengelei.

Ik heb de laatste weken om de twee dagen de overrijpe bramen geplukt van mijn bramenstruiken die geleid langs de afrastering van de moestuin de zon vingen. De bramen werden in doosjes en zakjes ingevroren en het resultaat mag er zijn. alle doosjes en zakjes werden geleegd in een grote pan en gas eronder....

De bramen werden gezeefd en door een speciale pasvite gedraaid waardoor het laatste sap uit de bramen werd gedrukt. Niet iedereen heeft zo’n fijne pasvite maar met de bolle kant van een soeplepel en een fijnmazig zeef kan het ook ( zie foto)
Het sap werd gewogen en met de juiste hoeveelheid geleisuiker weer aan de kook gebracht. Ik had 3 kilo sap dus drie pakken geleisuiker 2:1 dat wil zeggen 2 pond sap/fruit op 1 pak geleisuiker. Goed lezen op het pak want er zijn vele soorten geleisuiker....Ga vooral niet experimenteren met minder suiker omdat je minder zoet wil hebben of zo want de gelei zal dun blijven en beperkt houdbaar. Doodzonde van je prachtig sap en alle werk.

Tijdens het zeven en doordraaien stond de pan al
buiten gevuld met regenwater in de week. Daar heb ik straks weinig werk aan. Even later wordt de pasvite en de rest van het materiaal in de pan gegooid....kan ook al weken.

De potten met schroefdeksel kregen een sopje SUNSODA werden afgespoeld en op de kop gezet. Even later kwam de kokend hete gelei in de schone potten. Vul de potten tot de rand....Deksel erop en de pot op de kop zetten op een theedoek.

Met een oude afwasborstel werd het afwasje voorgespoeld op het stoepje en even later voor “de echt”af gewassen in het sopje wat ik nog van de potten had. Geen water gaat verloren en weinig werk door het VOOR WEKEN.

De plastic emmers er achteraan schoon en weer in de kast voor hergebruik. Mijn buurvrouw Hanny spaart de emmertjes voor me en dat geeft toch een goed gevoel van hergebruik en goed voor de aarde. Ikzelf koop deze plastic emmertjes zuivel nooit want we mijden plastic. Pakken yoghurt daar zit ook een minilaagje plastic in maar veel minder dan de emmertjes nietwaar.

De emmertjes worden gebruikt voor in de vriezer maar ook met de bodem eruit geknipt om over jonge slaplantjes te zetten in maart in de volle grond. Tijdens koude nachten gaat het dekseltje op de pot en heeft het plantje een minikasje. Afgeknipt van bovenkant op maat zijn het onderbordjes of overpotten voor de geraniums op de vensterbank bij overwinteren. of in de zomer als waterreservoir voor zomerbloeiers in pot in manden ingewerkt waar onderin mos zit.

Bramenjam is meestal gemengd met goedkoper fruit bijvoorbeeld appel en veel goedkoper dan de bramenconfituur waar de pitjes soms nog inzitten. Bramengelei is de meest zuivere perfecte kwaliteit en je ziet wat van een grote pan bramen overblijft als de pitten eruit zijn gehaald. Tien potjes en ik ben er zeeeeer zuinig op....
Mijn leventje.....
Dit jaar bewijst dat groenten en klein fruit rond je huis zeker zelfvoorzienend kan zijn en helermaal voldoende. Elk seizoen leer ik weer en zal komend jaar zeker geen tuinbonen meer in de border zetten maar in de moestuin naast mijn huis. Het was te krap en teveel gedoe die korte rijtjes in de border. Er zijn mijmeringfans die vragen waarom ik geen groenten inmaak in weckglazen. Mijn streven is net voldoende van alles te hebben alle seizoenen door en zeker geen groente kopen om in te maken of in te vriezen. Ik verwerk wat in de moestuin en geveltuin staat. Het is helemaal geen probleem om bijvoorbeeld in de winter geen sla te eten want dan is er rucola in provisorisch “kasje”en chioggia uit de inkuil om salades te maken. De winter heeft boerenkool spruitjes zuurkool en snipperbonen in het zout en winterwortel pastinaak peterseliewortel en topinamboer. Als de lente komt komen er weer nieuwe groenten en zo heeft elk seizoen zijn eigen oogst. Er zijn vele mensen die met mijn boek De eerlijke moestuin bij de hand hun grasveldje in etappes hebben omgespit en met groot succes moestuin ervan hebben gemaakt. Hun eigen biologische groenten rondom je huis. Met ontroering lees ik de mails en beantwoord vragen. Het boek helpt je met behulp van de moestuinkalender het jaar door. Het is een naslagwerk en elk jaar in januari weer nieuw dus is het boek nooit uit. o.a. te koop bij GENOEG magazine zie link hiernaast.....

Annemiek.