dinsdag 2 september 2014

Mijmering 134 en een huis schoon in vier uur...het kan!


Beste mensen,

Verstand en moed stellen ons in staat om bruggen te bouwen
wat je allemaal kan weet je pas als je het probeert dus aan de slag....

Annemiek.
134 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
De oudste en meest bekendste consuminder tip is wel die van de platte closetrol. De rol loopt minder snel af en daardoor minder gebruik. Misschien wist je het nog niet?
Nog eentje.....toiletzeep heel lang bewaard gaat minder snel op omdat hij keihard wordt. Dat bewaren kan in de kleerkast en ruikt de kleding fris....
 
Tip 2
Maak gebruik van het mooie weer en cleaner je lopers en tapijten voor het echt herfst wordt. Maar eerst SUNSODA maken....Een dubbele portie past in het groene plastic emmertje waar 5 liter in past. Ik startte met sunlight zeep raspen. 80 gram.....terwijl in een grote pan een liter aan de kook werd gebracht. De gerapte zeep in het kokende water oplossen ( op het gas) en 80 gram soda toevoegen. Even een minuutje
aan kookpunt en vier liter warm water toevoegen of koud water en alles even verwarmen op het gas. Gas uit en de SUNSODA in een emmertje gieten en deksel erop.......
Het was schoonmaak dinsdag en veel te doen dus maakte ik een tweede portie SUNSODA. Van een
deel van de eerder gemaakte werden flaconnetjes gevuld ( als de SUNSODA nog warm en vloeibaar is, vult het gemakkelijker) en twee bekers gemengd met twee bekers warm water om de vieze keukenmat mee in de week te zetten. Die mat lag al enkele uren op het schoon geveegde stoepje met wat regenwater uit
de ton overgoten. Het SUNSODA sopje werd verdeeld over de natte mat en de weektijd ging in om de vlekken los te weken.....
 
Tip 3
Mijn huis krijgt eenmaal per week vier uur schoonmaaktijd en het is voldoende. Een emmertje warm water met een scheut SUNSODA en een schone doek waarmee alle horizontale vlakken tot reikhoogte vochtig van stof worden ontdaan. Ik loop hiervoor langs de wanden en start bij de deur. Als ik rond ben, komt het midden vlak aan de beurt de tafels en wat nog meer middenin staat of hangt. De lamp bijvoorbeeld. Tijdens dit vochtig stof afnemen wordt de doek steeds uitgespoeld
en goed uitgeknepen. Het vuil/stof wordt daardoor ook echt verwijdert en niet verplaatst.
De hele beneden verdieping stofvrij wordt de vloer gestofzuigd te beginnen bij de deur om te voorkomen dat de stofzuiger stof wat op de vloer ligt rond blaast. De banken en de stoelen worden gestofzuigd en de plinten eventueel. Daarna de gang de keuken en de plee erachter aan. De toiletpot schoongemaakt en het wasbakje. In de keuken het keukenblok aan voorkant en het aanrecht en gasfornuis. De afzuigkap van boven.... De vloeren die na al die regen een grauwsluier hebben werden in de week gezet. Een beker SUNSODA puur op de grond in keuken en in gang/toilet en wat warm water op de tegels gieten. De SUNSODA en het water verdelen en de tijd het werk
laten doen.....
 
Terug naar de keukenmat. Nog even de harde bezem erover plaatselijk waar de vlekjes zaten en de mat werd over een tuinstoel gehangen schoon gespoeld met regenwater en de gieter. De zon en de zwaartekracht laten het water verdwijnen en de mat drogen. Tegen de avond kan hij al in de keuken.
 
De vloeren waarvan inmiddels alle vuil is los geweekt werden met de vloertrekker afgetrokken en met schoon water na gedweild. Even alle deuren tegen elkaar open en de vloeren zijn als nieuw.
 
Tip 4
De cactusjes die in het voorjaar met een broodmes van de moederplant zijn afgesneden zijn door het seizoen heen geworteld in hun potjes. Maar eentje is gaan rotten. Ze hebben al die tijd buiten gestaan. De potjes werden schoongemaakt aan de buitenkant en de cactusjes kregen een plekje op de vensterbank in de woonkamer. Het klim/hangplantje werd gestekt en de scheuten in een glas water gezet. Die gaan nog wel wortelen.
 
Tip 5
Mijn hulp heeft kleinere handen dan ik. De mega dweil die je op de foto ziet is van stukken molton onderleggers geknipt die in het midden dun werden.  Er zijn kleinere dweilen voor de hulp en grote voor mij.
 
Tip 6
Het meest fijne mobiele telefoonhoesje is een babysokje. Twee tegelijk zelfs en altijd eentje reserve als eentje in de was moet..........
 
Tip 7
De lipstick is op maar er zit nog wat onderin de huls die je ook betaalde......met een wattenstokje kom je eraan en het wattenstokje is meermalen te gebruiken...........
 
Mijn leventje.....
Ons Consuminderhuis Parkstad heeft al enige tijd een nieuwe website. www.consuminderhuisparkstad.nl Mooie vormgeving en als je op het woord mijmeringen drukt kom je op mijn blog en kan je de laatste nieuwe mijmering bekijken. Bij de kookworkshops is te zien wat we koken op de vrijdagen deze week en de week erop en je kan je aanmelden via contact. Het onderhouden van deze website kan door meerdere mensen op een eenvoudige manier gedaan worden en dat betekend minder zorgen voor mij. Dat was in het verleden wel eens anders......De foto’s worden geregeld vernieuwd want niets is erger dan een verouderde website waar niets gebeurd......Het moet sprankelen en vernieuwen altijd in beweging zoals ons huis is. Steeds wat nieuws en daar gaan we voor.....
Iets anders......
Heerlijke zonneschijn en de moestuin herleefd. De sla start een groeispurt en de geraniums lijken nog wat na een knipbeurt van uitgebloeide bloemen en geel blad. De klinkertjes van het hofje geveegd en de vensterbanken met een doekje afgenomen lijken de ramen gewassen. Alles lijkt meer als je glas halfvol is. Mijn hulp Monique en ikke zijn een gouden team. Mijn reikhoogte is hoger maar bukken en in hoeken kan ik niet. Dat kan Monique weer wel. Stofzuigen onder de kasten is voor mij onmogelijk en we werken hand in hand....Wat ik wel kan doe ik zelf en samen klaren we de klus. Een schoon huis is voor mij echt nodig en ik doe mijn best het dinsdags schoon zolang mogelijk vast te houden. Bezoek ontvang ik het liefst op de woensdag maar zeker niet op maandag want dan dreig ik te verzuipen in de zooi........Ik trek gewoon de bel uit en de poort op slot dus ben ik niet thuis. Vindingrijk moet de mens zijn.....en alles wat valt blijft maar liggen tot de dinsdag komt........gelukkig heeft elke week een dinsdag en heb ik Monique die het lijstje is van mijn leven en ik het schilderij....
 
Annemiek.