maandag 11 augustus 2014

Mijmering 121 pompoendecoratie zaaien voor de herfst en rösti

Beste mensen,
 
Als we de stapels onnodige spullen wegdoen
die we eindeloos verzamelen hoeven we al die spullen niet meer te onderhouden
en zijn we rijk met de tijd die over is, om te doen wat er
ECHT TOE DOET
 
Annemiek
 
121 Consumindermijmering 11 augustus 2014.
 
Tip.
Nazomer werk en de zaden die te drogen liggen worden gezeefd. Grof zaad door vergietjes en
fijn zaad door een fijnmazige zeef, om de schilletjes en en ongerechtigheden eruit te zeven. In lege open glazen potjes wordt het zaad bewaard in een donkere kast. Briefje erin welk zaad en welk jaar en met permanent marker ook nog eens op de pot geschreven.
Kan niet misgaan. Ik heb al bieslookzaad, papaverzaad, rucolazaad en kapucijnerzaad. Duizendschonenzaad zit alweer in de grond want het zijn tweejarige planten. Nu zaaien om nog even een groeispurt te maken met in de winter stilstand en in 2015 de bloei en weer zaad en...en....en
 
Tip 2
Mijn pracht gegraveerde pompoen is geoogst en heeft een plekje gekregen op de oude tuinbank. Er ligt een zaadcourgette bij van lage courgette en een zaadcourgette van klimcourgette plus een zaad bolcourgette. Oogst 2015 is verzekert. Er komt nog een klim bolcourgette bij die nog hangt te rijpen aan de plant.... Hoe je courgette zaad exemplaren krijgt? Gewoon een mooie gave courgette laten hangen (of liggen)  en heel dik laten worden. Soms verkleurd de courgette naar geel. Als je denkt dat de zaadbom rijp is oogsten en buiten op een decoratief plekje laten narijpen tot laat in de herfst in weer en wind. Net voor de vorst in het najaar gaan de pompoen en de courgettes naar binnen. Ik haal het zaad eruit als ik daar een momentje voor neem, het kan de hele winter nog...Het is altijd een feestmomentje om met de zaag de inmiddels keiharde schil door te zagen. Het zaad wordt er uit gehaald met een lepel en mesje om te drogen op kranten.....er ontstaan  bakjes van de keiharde schil die heel decoratief zijn voor op de winter voeder tafel voor de vogels. De bakjes worden gevuld met vet/vogelzaad.....De natuur geeft bergen vol prachtige cadeautjes.
 
Tip 3
De kers tomaatjes plant is uitgeput en wordt uit de wasteil gehaald. De aarde wat los gemaakt werd direct rucola in de teil gezaaid. Binnen tien dagen staan de plantjes boven de grond en over acht weken oogst........rucola stamppotjes en rucolablaadjes tussen de sla.
 
Tip 4
Vakantie rusttijd en geen zin om naar de super te gaan kijk ik wat er is.... het werd rösti. Nou ja een variatie daarvan.
Ingrediënten:
4 tomaatjes
1 ui en wat tenen knoflook
klein courgette
twee aardappels
3 eieren
kruiden peper/zout.
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui en knoflook in iets olie smoren. De gehalveerde schijfjes courgette vervolgens mee bakken. Daarna de stukjes tomaat ( met schil is goed) en even wokken terwijl je de aardappels schilt en raspt.
Aardappelrasp erbij en peper/zout en eventueel blaadjes fijn geknipte salie en/of tijm wat je maar hebt en lekker is. Alles omscheppen en op laag gas garen.  3 Eieren klutsen in een bekertje en gelijkmatig over de groenten gieten, even op hoog gas om het ei te stollen en direct weer laag. Probeer de rösti los te houden van de bodem met een pannenkoekmes. Een rösti
keren kan door een groot plat bord op de pan/wok te leggen en de pan omkeren en de rösti weer in de pan schuiven. Er kan sla bij maar zo is het ook goed. Een mooi lunchgerecht voor bij brood voor meerdere personen of een complete maaltijd voor een persoon.
 
Mijn leventje.....
Ik ben weer aan het ruimen in de hoekjes waar toch weer spul zich verzamelt heeft. Een bakje een potje wat hergebruikt kon worden maar toch weer troep geeft. Met nieuwe ogen kijken en het
komt goed. De sering/hortensia blijft me mateloos intrigeren met zijn maar niet goed te drogen bloemen. Hortensia is veel gemakkelijker te drogen maar deze variant wil maar niet. Ik heb het geprobeerd in midden zomers en in nazomers op oase met vaseline
en ben alweer aan de slag wetende dat de oplossing zeer dichtbij ligt zo dichtbij dat ik hem niet zie. Wetende dat het moet kunnen..... Het juiste moment is belangrijk net voor de bloemblaadjes bruin worden, dan moet je ze pas afknippen denk ik. Ik heb het weer eens geprobeerd en staan de bloemen nu gewoon droog zonder water in een vaas mooi te wezen. Ik hou van die wazige kleuren van oud roze/groen. We zullen zien hoe ze blijven/worden....
 
Er waren weer drie besprekingen vandaag en alles bleef goed in de laadjes en doosjes in mijn hoofd zitten waar ik het gerangschikt opsloeg. Later ga ik alles dan herkauwen en doordenken en kom tot de meest vreemde denk kronkels. Sociale eenzaamheid bijvoorbeeld is volgens mij als je niet kan gaan kienen of niet naar de kroeg aan de bar iedereen kan proberen wijs te maken hoe geweldig je bent. Het is vooral oppervlakkig.....Kabbelen noem ik dit en ik ben er slecht in en heb er ook geen behoefte aan.......verspilde tijd voor mij maar velen leven er door op.
 
Emotionele eenzaamheid is als je geen maatje hebt die af en toe met je gaat filosoferen over de zin van het leven en je zo een voelt alsof je samen een persoon bent. Dat maakt me volmaakt gelukkig. Je hoeft er geen partner voor te hebben. Je kan het met vrienden of zomaar een mens in de trein een meneer vandaag op mijn kantoor die zomaar samen met me de diepte in ging ( ik zag hem vorige week heel kwetsbaar zijn en daarom misschien)) of een mens die je 32 jaar niet zag en de juiste snaar raakt na al die jaren en je samen gaat achterhalen waarom dat zo is gegaan.  Emotioneel eenzaam wordt je als je je niet kwetsbaar meer kan openstellen als een open boek. Dan wordt je nooit meer gelezen door de medemens....
 
Annemiek