maandag 28 juli 2014

Mijmering 117 courgette in zoet/zuur.

Beste mensen,

Het leven is een serie van lessen die doorleefd moeten worden
om ze te kunnen begrijpen....

Dus voor je eigen deur is veel te doen....

Annemiek
 

117 Consumindermijmering 2014.
Tip.
Na ontelbare pannen courgettesoep reifkoekjes gebakken courgette enz. is dit zoetzuur van courgette een verrassend recept. Op deze manier is de groente een jaar houdbaar, dus je kunt er ook op een later tijdstip van genieten.
Ingrediƫnten
•    1 kg courgettes (schoongemaakt gewicht)
•    2 uien
•    3 eetlepels zout
•    500 ml natuurazijn
•    300 gram suiker
•    2 theelepels kurkuma (geelwortel of koenjit)
•    3 theelepels mosterdzaad
Werkwijze
Was de courgettes, snijd ze in de lengte door en verwijder de zaadlijsten van de dikke exemplaren en schil ze als de schil hard is. De schillen van de jonge courgettes zijn zacht dus niet schillen. Het zorgt voor de kleur achter de potvenstertjes. Snijd het vruchtvlees in kleine blokjes. Maak de uien schoon en snijd ze in ringen. Meng de courgettes met de uien in een grote kom en strooi het zout erover. Laat het geheel enkele uren staan.
Schep de groentes in een vergiet, spoel ze goed af en laat ze uitlekken. Breng in een grote pan de overige ingrediƫnten aan de kook. Laat dit mengsel enkele minuten doorkoken en voeg de courgettes en de uien toe. Breng alles weer aan de kook en laat ongeveer vijf minuten koken. Schep de groentes over in schone jampotjes, vul de potten tot de rand met het hete kookvocht en draai vervolgens de deksels op de potten. Zet de potjes ondersteboven en laat ze afkoelen.
Het zoetzuur is het lekkerst als je het minimaal drie weken laat intrekken. Erg smakelijk als bijgerecht bij oosterse gerechten of op brood bij (oude) kaas.


Tip 2... De afgeknipte bovenkant van een flinke flacon doet dienst als groente trechter. De potten zijn gemakkelijk te vullen zonder de randen te besmeuren.
 
Tip 3...Er is altijd wel wat vocht over dat na gezeefd te zijn weer even wordt opgekookt en potten mee worden gevuld. ook op de kop zetten en als je een paar courgetjes hebt die even teveel zijn heb je ze zo ingemaakt.
 
Tip 4... reparatiecorner in ons consuminderhuis is voortaan op de vrijdagochtend elke eerste vrijdag van de maand. Dat was voorheen in de middag. De dameskapper is er weer en mensen die elektrische apparaten repareren. De herenkapster is verhinderd helaas. Verder komt binnenkort weer de fietsenmaker terug die elke vrijdagmiddag fietsen repareert voor ieder die aan het consuminderhuis verbonden is. Het maakt het leven van onze mensen wat gemakkelijker vooral als je een paar kinderen met fietsjes hebt en minima bent....

 
Mijn leventje....
De jaarafrekening WML ( waterverbruik ) kwam binnen en Ik zal na afhouden nieuw voorschot augustus tien cent bij moeten betalen. Daar kom ik wel overheen. Het maandvoorschot wordt verhoogt met 21 cent naar 11,61 euro per maand. Het maandvoorschot stroom en gas daalt van 90 naar 80 euro per maand en daar ben ik apen trots op. Het kon nog minder maar ik ga voor kwaliteit van leven. De computer slurpt veel stroom weg en dat is nu eenmaal zo. De randapparatuur altijd uit scheelt ook al. Er hebben meer bezuinigingen plaatsgevonden waardoor stroom verbruik daalde. Ik heb van een kringlid eens een wekkertje gekregen op een batterij en het ding werkt perfect. Een half uur lang om de negen minuut loopt hij af en dat heb ik nodig. Ik heb niets aan een opdraai wekker. Voorheen had ik een elektrische wekker aan de stroom en als je die 24 uur zeven dagen per week aan de stroom hebt hangen kost dat evenveel als twee broden bakken in de oven. Tineke heeft dat eens uitgerekend. Verder hou ik van schemeren en als er een lamp wordt aangemaakt is dat een staande lamp met een spaarlamp. Binnenkort ga ik me verdiepen in hoeveel led lampen kosten. Ik heb gemerkt dat de beloofde levensduur van spaarlampen niet klopt en als er toch nieuw gekocht moet worden....we gaan voor duurzaam. Er is een vriezertje opgeruimd en het kleintje dat bleef is voldoende. In de winter is er de inkuilplek in de tuin die mijn groente op de juiste temperatuur en vochtigheidsgehalte uitstekend bewaard. Kost geen enkel cent stroom.
De woondeken van een deken gemaakt ligt alweer schoon gewassen klaar in een kist en deze keer niet ergens op de grond zodat Floor er overdag een  dutje op gaat doen en ik een tweede floor lijk vol kattenhaar op die woondeken. Ze moet haar eigen dekentjes maar weer nemen...Komt allemaal goed.

Annemiek