dinsdag 22 juli 2014

Mijmering 114 maaltijd andijvie sla en van alles wat...

Beste mensen,

Het leven is veel te kort
en onze wereld veel te klein
om er een slagveld van te maken....

Annemiek
 
114 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
Als je driemaal per week bonen in je menu verwerkt krijg je als vegetariër voldoende vlees vervangende  eiwit binnen. Bonen in aardappelpuree, bonen in een wok gerecht of in soepjes en zelfs in salades.  Witte bruine of kidneybonen linzen en kikkererwten. Ze vallen amper op soms proef je ze niet eens maar ze zijn nodig....en hoef je geen supplementen te kopen.
 
Tip 2
Als je naar de camping gaat neem dan ook maar SUNSODA mee om een handwasje of een vies klusje mee te doen dat in een handomdraai is geklaard. In een flacon van afwasmiddel of in een leeg douchegel flacon helemaal goed.
 
Tip 3
Er komt regelmatig een diertje in de voortuin dat in enkele nachten een hele courget heeft opgegeten. Nu is hij of zij aan de schil van de zaadcourgette begonnen en heb ik de zaadcourgette moeten oogsten. Het na/rijpen op het rek is hopelijk voldoende om het zaad te laten dikken en rijpen........Ondanks de verwonding aan de schil hoop ik dat dit mega exemplaar niet zal rotten.......
Laten liggen in de tuin aan de plant is geen optie dan worden het grotere vraatplekken met zeker  rot tot gevolg....
 
Tip 4
De natuur haar gang laten gaan betekend dat de klimboon langs de muur via de peterseliemand naar het rek slingert. Mooie natuurlijke decoratie waar ook nog bloemen en bonen aan komen.
 
Tip 5
Het wijkblad krijgt na lezing steevast een hergebruik plekje in de pedaalemmer. Dat bespaart pedaalemmer zakken kopen.
 
Tip 6
Monique mijn hulp is weer geweest en ik heb even een Heleen/taartje opgepiept in het oventje voor bij de koffie. Als het minioventje warm is, is schoonmaken een fluitje van een cent. Terwijl het taartje warm wordt krijgt de buitenkant van het warme oventje een beurt. Het deurtje van binnen en buiten met een sponsje
met SUNSODA en direct met een natte doek na. De vlekken vliegen eraf. En terwijl we koffie dronken weekte op het roostertje een natte vaatdoek met SUNSODA de ingebakken vlekken. De tijd doet het werk en met weinig moeite werden de draadjes met ingebakken vuil schoon. Heel lichtjes met staalwol opschuren was voldoende. Staalwol bewaar ik altijd in een stukje alu-folie dan blijft het goed.....
 
Tip 7
Een knoflook bol in de keuken loopt wel eens uit. Er werd een terracotta bloempot gezocht en werd een hergebruik filterzakje op het ontwaterings gat gelegd zo spoelt de potgrond bij het gieten niet weg. Potgrond in de pot en de teentjes met tussenruimte in de aarde gezet. Knoflook kwekerijtje.... De stengeltjes zijn heerlijk in de sla en de teentjes groeien vanzelf. Nu buiten en in de winter op de vensterbank in de woonkamer.....
 
Tip 8
Andijvie anders dan anders? De krop in het geheel wassen en de buitenste bladeren verwijderen. Ik maak er maaltijdsalade van. Een soort sla is nooit lekker dus kwam er rucola bij. De andijvie heel klein gesneden en de rucola in stukjes geknipt.  Er kwam peper/zout en vlierbloesemsiroop bij maar honing kan ook. In ieder geval iets zoets om het bittere van de andijvie op te lossen.
Er kwam een gerapte appel bij rozijntjes en twee gekookte eitjes bovenop. Een bakje kastanjechampignons in schijfjes gesneden werd in de wok gebakken in iets olie met peper/zout en wat kerrie. De champignons kokend heet op de sla is een heerlijke lekkernij.....
 
Mijn leventje.....
Het stoepje is alweer opgedroogd en hordes naaktslakken doen zich tegoed aan blaadjes groen in de tuin. Er blijft voldoende over voor de mens en ik laat het maar zo. Mijn huis is weer schoon dankzij Monique mijn aangewaaid zusje en als ik even een dutje doe in de grote stoel komt Floor de poes me zomaar een zoentje geven. Daar hoort iets tegenover weet ik en automatisch ga ik haar kopje aaien voordat ze de aanval in gaat zetten. Mijn huis blijft koel door de vele dubbele overgordijnen aan de zonzijde van mijn huis. Die zelfde dubbele gordijnen houden in de winter de wind en de koude tegen. Het is maar dat je het weet als rolluiken en zonwering te duur voor je zijn.........
 
Ik kan me nog het bloemendessin overgordijnen herinneren uit mijn jeugd voor de slaapkamerramen. Ze filterden vrolijk het scherpe zonlicht en beneden in de woonkamer stonden stukken krant voor het raam op hoogte van de potplanten in de zomer tegen de felle zon maar ook in de winter bij vorst tegen de kou als de gaskachel uit was en de enkele beglazing aan de binnenkant ijsbloemen kreeg tijdens de nachten. Ik herinner me de oude jas van vader ( bij gebrek aan een gewatteerde deken) die bovenop de militaire deken lag die al wat dunnetjes was geworden op het bed van de meisjes. Er lag een laagje rijp op die oude jas van bevroren adem als we vroeg in de morgen wakker werden. Ik herinner me de gehaakte rode badpakjes van katoen die een heel stuk groter werden in het water van de maas. Vader heeft me er zwemmen geleerd door op het droge de schoolslag voor te doen en me vervolgens aan de bandjes van het badpakje vast te houden als ik zwom. Na een uurtje moest ik het wel kunnen volgens hem en gooide hij me middenin de maas. Zo leerde je het vanzelf door krachtig tegen de stroming op vechten en dat was goed... Op mijn tiende jaar heb ik mijn zusje Petra gered van de verdrinkingsdood toen ze meegesleurd werd door die zelfde stroming. Ik zag haar steeds kopje onder gaan en rende ik zo over de grote scherpe stenen heen die mijn voeten  open haalden en met alle kracht van mijn schonkig lijf in grote schoolslagen was ik zo bij haar. De rest van haar jeugd heeft ze zich steeds in verering in mijn buurt opgehouden en dat is heel lang zo gebleven en ik was er niet blij mee....Ik was de tweede dochter van het groot gezin maar de voortrekker en had de rol van de oudste en sterkste.  Waarom die gedachten gang? Dat kwam door de luxe van eenvoudig leven de beschutting van de dubbele gordijnen, de krantjes hergebruik en de nostalgische rijkdom daarvan........
 
Annemiek.