maandag 21 juli 2014

Mijmering 113 pompoen hangmat en zaden telen....

Beste mensen

Slimme ideetjes hebben niets met intelligentie te maken
er is meestal een stukje samenloop van omstandigheden
je zou het intuïtie kunnen noemen
en de oplossing komt gewoon naar je toe.
(Ideetjes zoals de stukjes spandraad die plantjes verankeren....)

Annemiek.
113 Consumindermijmering 2014.
 Tip.
Als pompoenplanten niet de horizontale ruimte krijgen gaan ze wel klimmen en tussen wilde wingerd en oost Indische kers hebben ze hun weg gevonden langs de afrastering. Er hangt een mega pompoen ergens tussen al dat groen en het steeltje zal het niet lang meer houden. Ik heb een uien/net open geknipt en als hangmat onder de pompoen gebonden. Links en rechts van de pompoen is het net aangebonden aan de afrastering  en draagt de pompoen. Binnenkort ga ik de pompoen graveren en dat is nu een gemakkelijk klusje op stahoogte........
 
 Tip 2
De pracht aardbeiplanten gooien vele scheuten met jonge plantjes en de eerste plant aan de “navelstreng” is het beste. Op de rotsjes vinden ze geen voedingsbodem en heb ik potjes met potgrond gevuld waar de scheut dan haar worteltjes in kan gaan ontwikkelen. Met stukjes spandraad heb ik de plantjes vast gepind in de aarde.......
 Tip 3
De eenjarige papaver is volop aanwezig in mijn tuin en de zaadbollen ontstaan na de bloei beginnen te drogen. De zaadbollen zitten vol  zaad en werden de bollen afgeknipt en op de kop in een emmertje gezet onder het afdak.
Het zaad is om te zaaien volgend seizoen maar zeker ook om zoet pools maanzaadbrood van te bakken.......(binnenkort in de mijmeringen.) De leeg geklopte zaadbollen worden gebruikt in herfst en kerststukken.
 
Tip 4
Nog meer zaad......enkele schermen van de pastinaak zitten vol gedroogd zaad. Ze zijn bruin en droog. Bijeen gebonden hangen ze onder het afdak om na te drogen. Later zal het zaad als decoratie in vaasjes met een kaars middenin gebruikt worden en nog later weer in de aarde worden gezaaid in maart 2015. Pastinaakzaad is maar een jaar goed kiemkrachtig dus laat ik elk jaar enkele pastinaken staan tot in het tweede jaar en doorschieten met bloei en zaad...
 
Tip 5
Nog meer zaad... van de rucola dat in gedroogde zaadhulsjes op springen staat en we willen niet dat het overal heen vliegt. De hulsjes komen bij elkaar in een hoog potje ook onder het afdak. Ik heb alweer wat zaad aan de aarde toevertrouwd....want door de hitte schiet de rucola snel door en kan ik weinig sla oogsten dus oogst ik weer zaad en komt het in de nazomer wel weer goed met die sla oogst als het koeler is.
 
Tip 6
De bonen zijn uitgeput en ik heb er rijkelijk van geoogst. De slakken hebben er ook nog flink van gesmuld. Weg met de planten want de nieuwe staan alweer bijna in bloei. Ze staan naast de “oudjes” zoals je ziet. Bonenplanten zijn geweldige stikstof leveranciers aan de aarde en het is een goede tip de bonenstruiken net boven de aarde af te knippen en de wortels in de grond te laten. Aan die wortels zitten knobbeltjes met stikstof en jonge sla en andijvieplanten doen daar hun voordeel mee. Zet deze jonkies  dus gewoon maar naast en tussen de afgeknipte stompjes bonenplant.... Je wil de hele bonenstruiken verwijderen? Doe ze dan maar in de compostbak....daar zijn ze ook nuttig met stikstof doorgeven...
 
Tip 7
Er waren wat dikkere bonen bij de laatste pluk oogst. Eigenlijk had ik die laten hangen om tot zaad te groeien maar dat doe ik wel in de moestuin van het consu huis. De dikkere boontjes worden ook gebruikt en de witte bonen worden uit de peul gepulkt en komen tussen de aardappels om tot puree verwerkt te worden. Eiwit vleesvervanger.....
 
Mijn leventje....
De verlossende regen komt voor sommige planten te laat. De grote bladeren van de courgetplanten in de voortuin zijn verbrand. Vele planten hebben dit euvel deze zomer omdat na een regenbui de genadeloze zon de druppels inbrand en het lijkt alsof er met een vlammenwerper door de tuin is gegaan. Er is niet veel aan te redden en uittrekken maar en nieuw goed zaaien. Courget zaaien kan nog net als je nateelt wil hebben....
 
Elk moestuinjaar is anders en dat ligt aan de zon de wind de temperatuur en de aarde waar alle leven zijn oorsprong vind. Zelfs een eigenwijze dominante vrouw als ik kan daar niet omheen. Ik voeg me, heb vertrouwen dat het goed komt met die moestuin en de aarde en het leven. De natuur leerde me dat niet alles kan zoals je wil en leerde me accepteren wat niet te veranderen is. Dat kan heftig pijn doen en dat mag....zonder pijn geen vooruitgang. Een van de mooiste momenten afgelopen weken was een gesprekje met een bijzonder mens. Ze vertelde dat ze geen vrijwilligerswerk kon doen omdat ze nachten niet slaapt en in de morgen wat langer blijft liggen.... Ik slaap ook wel eens nachten niet nondeju en ben vroeg in de morgen in het consuminderhuis. Slaap of niet..... pijn of niet....Daar is zij nu ook en als ik naar haar kijk voel ik de verbondenheid.... We dragen en ondersteunen elkaar al die mensen in de kring van het leven...en dat is goed zo....
 
Annemiek.