woensdag 16 juli 2014

Mijmering 111 meer doen met minder en Heleens kruimeltaartjes.

Beste mensen,

Een keten is zo sterk als de zwakste schakel
waar zwakke mensen
die zich niet kunnen verdedigen meetellen
telt iedereen mee....

Annemiek
 
111 Consumindermijmering 2014.
Tip.
Ik moest overgaan tot de aanschaf van schuursponsjes ( 49 cent voor tien stuks bij de ZEEMAN) en vaatdoekjes ( 98 cent voor voor tien stuks)
De schuursponsjes knipte ik door en heb er nu 20. Je wrijft toch maar met enkele vingertoppen op het sponsje en verslijt het tenminste goed. Een groter sponsje slijt alleen in het midden let maar eens op. ... De vaatdoeken en schuursponsjes worden bij mij aan het eind van elke dag te drogen gelegd en na enkele weken een pan vol in een oude pan in de SUNSODA gekookt. Dat is zot want met 60 graden zijn de bacteriƫn ook kassie wijlen maar ja.....die was kooklucht heeee... die doet het. Elke dag schone vaatdoeken is echt nodig wil je hygiƫnisch werken. Drie pakken van 98 cent en je bent de maand rond. Er is een bakje voor waar ik die droge vieze vaatdoeken verzamel inclusief de droge schuursponsjes. Een wasbox heet dat en de vuile was ligt altijd in het bad zoals de poes in een bewaar curverbak ligt en haar mandje altijd leeg.....Huize van Deursen...oftewel huize dwars.
 
Tip 2
Ik was bij de action en daar liep toch een leger te consumeren. Allemaal zooi kopend die de mens niet nodig heeft. Ik zie het regelmatig bij de maandafrekening van kring 26 en 27. Er is nog veel te “bewustworden.” Om de hoek kwam alweer een mega vrachtwagen met nieuwe zooi aanschuiven. Ik heb er schilders afplakband gekocht voor het consuminderhuis. We gebruiken het als stickers met namen opgeschreven bij inboedels uitzoeken. Ze zijn ook ideaal voor op plastic doosjes in de vriezer en goed te beschrijven. Weet je tenminste wat erin die doosjes zit. Oh ja de tip: Duurzame folie kijk maar bij de bakspullen. Kost geen kneup...Ik heb de oude taartvormpjes die steeds plakten ermee bekleed. De taartjes vliegen er nu uit als ze uit de oven komen en heb je hele taartjes. De restjes folie niet weggooien maar past zeker wel ergens in een vormpje of op een plaat om aanbakken te voorkomen... Duurzaam en steeds weer te gebruiken. Een vel onderin de oven en de druipers kunnen geen kwaad doen.....Je oven blijft schoon. De folie veeg je zo af met een vaatdoek die aan het einde van de dag enz....
 
Tip 3
Taartjes van Heleen.
Ik maakte taartjes voor Heleen die morgen met Piet mijn gast is. Jawel de Heleen van uitgeverij GENOEG.
Hoe je die taartjes maakt?
Maak kruimels van zandtaartdeeg.
250 gram boter, 150 gram suiker. een ei, snuf zout pakje bakpoeder en beginnen met een vierde pak bloem van een kilo. Kneed maar door elkaar en probeer en voeg de nodige bloem toe. Probeer het deeg maar korrelig te houden en als dat niet lukt heb je er zo met twee messen kruimels van gesneden. Even laten rusten....
 
Maak de vulling: ( of maak eerst de vulling wat je maar wil)
Een blik abrikozen openen en het sap in een steelpannetje aan de kook brengen. De abrikozen met de keukenschaar in stukjes knippen. In een kopje een bodempje water en een eetlepel aardappelzetmeel oplossen. Bij beetjes bij het kokende sap tot het sap dik is. Even doorkoken ( garen) en de abrikozen erbij. Ik mik er altijd een halve pot pompoenmarmelade bij maar dat mag ook een kwart pot goedkope abrikozenjam zijn. Dik genoeg? Laat maar rusten....
 
Maak een snel deegje van: 250 gram kwark ( of yoghurt) snuf zout handvol suiker acht eetlepels olie vier eetlepels melk een pakje bakpoeder en een ei. Roer maar even door elkaar met de houten lepel en voeg wat bloem toe. Kneden maar en bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. Het is een kort snel deeg dus niet lang kneden. De bol werd door vier verdeeld want ik had vier vormpjes en de lapjes deeg heeeeeel dun uitgerold met de deegroller.

Deeg in de vormpjes en inprikken met een vork. De vulling verdelen en de kruimels erop. In een voorverwarmde oven op 175 graden bakken.
Er was een restje deeg over en wat kruimels en dat moet ook zo. Er werd een knapkoekje gemaakt van de rest. Lapje deeg uitrollen besmeren met een beetje jam en de kruimels erop. Zo plakken de kruimels goed. Ook in de oven....tot lichtbruin. De taartjes passen precies op een ontbijtbordje en half afgekoeld schuif ik ze erop. Door de warmte word de bodem nog zachter.
Tip 4
Bak truukjes. De randen van vlaaien besmeren met abrikozenjam en de riempjes idem. Gebruik daar een kwastje voor. Een net te donkere vlaai op een met boter besmeerde vlaaischotel leggen kokend heet uit de oven en de bodem wordt weer zacht. Een net gare vlaai met een natte vulling op een roostertje leggen tot hij koud is en een rijstevlaai en kruimelvlaai half afgekoeld op een schotel zodat de bodem zacht wordt door de vulling. Altijd lekkerder. En neem roomboter die paar cent verschil doet het echt....
 
Mijn leventje....
Als op de vrijdagen of zaterdagen de vlaaien werden gebakken in het Limburgse land was er altijd wel een stuk deeg over. Dat werd dan de knapkoek en warm zo uit de oven aangesneden voor bij de koffie. Knapkoek kon je wel een week bewaren en voor de tussendoor honger helemaal goed. De mannen die van het land kwamen waren er gek op. Als de knapkoek op tafel stond begon het weekend en ja er was altijd werk maar op zaterdag voelde dat toch anders dan door de week....De ovenwarmte werd tot het laatst benut zeker als het een schanseroven was die gestookt werd met takkenbossen bleef die oven lang warm. Een appel in een lapje deeg was voor de kinderen feest.
 

Afgelopen week was een delegatie uit Tilburg op bezoek in het consuminderhuis en ze kregen een staaltje mee van de Limburgse gastvrijheid. Er was appelpom en rijstevlaai en kaneelbrood en brioches. Ze konden meegenieten van de kookworkshop die Jose A gaf. De vrouwen waren goed op dreef zag ik en ze bakten maar door....zoet deeg werd hartig deeg alle restjes groenten werden opgemaakt en er ontstonden nieuwe creaties van een restje chocolade vlokken in een broodje verwerkt en zo in de oven.........Heerlijke groep die veel leerden. Er waren van die dunne dames bij de delegatie uit Tilburg met van die droomfiguurtjes en ze konden de gebruikelijke gewoonte van enkele stukken vlaai op je bordje niet aan. Ik had al extra smalle stukjes gesneden. Gelukkig was er ook een stevige meneer bij die het wel aankon en hij heeft me later innig omhelst. Hij vroeg of dat mocht en het voelde goed moet ik zeggen. Net of je door een grote beer werd omhelst. Ik hoop nu dat ze iets doen met die informatie en consuminderhuis Tilburg zal ontstaan. Margreet Laurs heeft er helemaal zin in en zal nog een keertje komen proefdraaien in Landgraaf. Tilburg noord is toe aan een consuminderhuis vlakbij waar mijn roots liggen en ons thuis....Als ik 20 jaar jonger was ging ik naar huis....

Annemiek