dinsdag 15 juli 2014

Mijmering 110 steunen en opbinden en vlees vervangend sausje....

Beste mensen,

De spirituele zoektocht is van groot belang....
niet omdat je zult vinden wat je zoekt
maar om de absurditeit van het zoeken te doorzien...
alles komt op je weg en toeval bestaat niet....

 Annemiek.
 

110 Consumindermijmering 2014.

Tip.
De gulden roede wordt al wat minder door de vele
gevallen regen en weinig nieuwe bloemen om als snijbloem te gebruiken.
 
Takjes van een struik ertussen als opvulling en helemaal goed........Zo kan je ook een klein bosje uit de bloemenzaak aanvullen met takken of bloemen uit je tuin en wordt een  klein bosje een flinke ruiker, om weg te geven of voor jezelf..Meer doen met minder.....
Tip 2
Tientallen jaren geleden erfde ik een bamboe zonwering van een vriendin en kreeg hij een plekje in een hoekje van mijn schuur.  Ik heb er nog steeds plezier van en als ik stokjes nodig heb sloop ik weer een stukje zonwering voor de bamboe stokjes......Hergebruik!
 
Tip 3
De verregende tomatenplanten kregen een opknapbeurt. Alle gele blad werd weg geknipt vroeg in de morgen zodat de wondjes door de warmte van de dag kunnen drogen. De onder schotels en overpotten werden weer leeg gemaakt. De binnen potten ( waar gaatjes onderin zitten) met de planten goed uit laten druipen door elke pot op twee klinkertjes te zetten zodat overtollig water weg kan stromen. Er kwamen meerdere stokken in een pot en met reepjes panty werden de planten goed vastgebonden. De al dikker wordende tomaten zijn immers zwaar........
 
De hoge tomatenplanten in de wasteilen werden extra aangebonden met pantybenen want de vracht tomaat die eraan hangt dikt met de dag........Ze staan links en rechts van een heras hekwerk paal waar al die pantybenen een anker vinden.....Gewoon een stok in die wasteilen is niet voldoende....
 
Tip 4
Het is aan te raden de eeuwig moes planten regelmatig te oogsten, dat is goed voor de planten en maken ze nieuwe scheuten aan. Helaas is de oogst groenten gigantisch op mijn hofje en besluit ik het eeuwig moes blad als snijbloemen in te zetten....Nou ja snijblad. Op de tuintafel met wat sering hortensia een plaatje...... Groenten in de vaas....helemaal niets mis mee en deed ik al eerder...kijken met nieuwe ogen heet dat.
 
Tip 5
De oogst van vandaag is wortel, boontjes, ui en aardappel en ik besluit geglaceerde erwten en worteltjes te maken en hoe dat zo werkt met dat glaceren?
 
Wortels afschrobben met een kokosborstel en in dunne reepjes snijden. Opzetten in weinig water. Ik heb nog erwtjes in de vriezer van de moestuin maar als jij die niet hebt koop dan een grote zak diepvrieserwten en neem daar elke keer het nodige uit. De erwten pas bij de wortels doen als ze half gaar zijn. Als beide groenten beetgaar zijn afgieten een klontje boter erbij en een schepje suiker. Bosje peterselie fijn knippen en door de groente scheppen. Heel wat anders dan blik of pot erwten en wortel...En dat glaceren? Komt door de suiker en de boter....
De boontjes werden samen met de aardappels gekookt dat spaart gas. Tot beetgaar koken en afgieten. De aardappels scheiden van de boontjes en bij de boontjes in het pannetje een klontje boter en nootmuskaat voegen. Even omscheppen.
De niet vegetariƫr heeft daar een stukje vlees bij maar ik los dat heel anders op.
Tijdens het koken van de aardappels en groenten is er een dikke ui gesnipperd en in de wok in iets olie gebakken met vier tenen knoflook erbij. Er was een klein stukje courget over dat in stukjes erbij kwam. Even smoren en wat zeezout scheut ketjap en scheutje chilisaus toevoegen.
 
Verder smoren en kwam deze zalige saus over de aardappels.
Mijn leventje....
De droge dag maakte weer heel wat goed bij de verregende tuinen. Nu nog wat zonneschijn en zal de aarde weer drogen en dat is hard nodig.... Enkele potten met aarde ruiken al zuur en zal het op het nippertje zijn. Zure aarde maakt planten ziek.....ze krijgen schimmel.

Het zelfvoorzienend willen leven van groenten geteeld rondom mijn huis is echt wel haalbaar. Op dit moment is er zelfs meer dan ik eten kan. Twee maaltijden per dag volop groenten en met een half brood kom ik een week uit. Steeds minder bezoek ik de super en de markt en als ik ga dan met een lijstje. Als de kaas op is gaat er soms een week voorbij voordat ik een nieuw stuk ga kopen want er is zoveel van groenten uit de tuin wat op brood kan als ik al brood wil. Dat kaas kopen is niet zomaar pakken en in de winkelwagen maar zoek ik bewust een goed stuk en kijk dan ook niet naar de prijs. Goedkoop voedsel kopen is al tijden niet meer mijn ding en dat kan ik me veroorloven omdat ik zeer weinig koop. Delen van moestuinovervloed maakt blij....een krop andijvie werd weggegeven aan de buurtjes maar eeuwig moes biedt ik niet aan want die is zo onbekend die wil geen mens. Het zal zo zijn als met de pompoen en de courgette dat moet je leren eten. Maar eens introduceren bij de kookworkshops. Als ik bedenk hoeveel mensen we in het consu huis al courget/pompoen en aardpeer leerden eten.... die zijn niet te tellen. ...
 
Annemiek.