woensdag 9 juli 2014

Mijmering 107 bonensalade en hooikist zonder hooi.

Beste mensen,

Je hoeft niet thuis te komen
om in een hart te wonen....

Annemiek
 
 
107 Consumindermijmering 2014.
 
Tip.
De aanhoudende regen brengt ons regentonnen vol hemelwater en tijd binnenshuis om lekkere receptjes te maken. Bijvoorbeeld bonensalade die komende warme dagen heel goed van pas komt....
 
Zet een beker witte droogbonen en een beker rode kidneybonen in de week maar wel eerst wassen. Nee niet samen maar apart want de rode bonen kleuren de witjes vaal. tussen 8 en 10 uur inweken is goed.
Kook de bonen in het weekwater tot kookpunt en zet het gas laag. 12 minuutjes is voldoende. Zet de hete pannen in de hooikist en dat is bij mij een kist waar ik de woondeken en de gewatteerde deken bewaar voor de koele avonden in de herfst. De kist is multifunctioneel zoals je ziet. De woondeken eruit ( wol kan niet tegen te warme pannen) komen de pannen in de gewatteerde deken (katoen) en toegedekt met ook nog eens de deksel op de kist. Ik
ben aan het werk geslagen met de administratie van de consuminderkringen en twee uur later waren de bonen gaar zonder gas of stroom verbruik.
 
Wat groene boontjes werden op het hofje geplukt van de bonentoren en (gebroken) aan de kook gebracht met weinig water tot beetgaar. Een dressing maak je van 3/4 beker olie 3/4 beker suiker en een beker azijn aan de kook brengen in een pannetje.
Ik heb wat paprikaatjes geplukt uit de tuin en in stukjes gesneden en wat rode en een gele ui in vliesdunne ringetjes gesneden.
 
Alle ingrediënten werden gemengd in een ruime kom en peper en zout toegevoegd naar smaak. Een bord op de schaal en in het zicht laten staan omdat je af en toe de bonensalade moet omscheppen. De kleur kon beter door er rode paprika tussen te doen en mais. Ik had geen zin door de regen te spurten deze keer en deed het wat voorhanden was in mijn kast en moestuin.....
 
Tip 2
Kookwas is naar mijn gevoel de enigste manier om vieze vaatdoeken echt bacterievrij te krijgen. Naar mijn gevoel....want bacterievrij is de was al bij 60 graden. Och ja.....misschien wilde ik de geur van SUNSODA aan de kook gewoon ruiken. In ieder geval zijn de dweilen en vaatdoeken prachtig schoon geworden. En dat kostte op het gas in de oude pan beslist minder energie dan een hele wasmachine aan de kook brengen en die nostalgische sopgeur van soda en zeep paste bij de regenvlagen op de ruiten......1955 of zo?
 
Tip 3
Tijd om nog wat courgetzaad aan de aarde toe te vertrouwen...voor de late herfstoogst.....
 
Tip 4
Gestoofde prei in zomertenue.
Enkele stengels zomerprei werden van buitenste blad ontdaan en de wortels eraf gesneden. Even in het geheel wassen en in schuine grove stukken snijden.
Stoven met aanhangend water iets zout en eventueel een scheutje water erbij indien nodig. Kort stoven beetgaar.
Ondertussen een flinke theelepel mosterd mengen met twee theelepels room of kookroom. Dit mengsel voorzichtig door de gare prestukken scheppen in de pan.
 
Tip 5
Kaarsvet is te verwijderen uit kleding door een papieren zak erop te leggen en het strijkijzer erover. Het smeltend kaarsvet wordt door het papier opgenomen. Dat weten we al tijden.....
Vieze vetvlek op een shirtje kan je bestrooien met talkpoeder en het strijkijzer er overheen. Daarna in de was is de vlek er helemaal of grotendeels uit. Ik heb geen talkpoeder maar met maïzena kan het ook. Poeder is poeder. Ik ga nog gewone goedkope bloem proberen. Met maïzena kan je ook billetjes inpoeieren van baby als de talkpoeder op is....maar dat doen ze niet meer denk ik die billetjes inpoeieren....
 
Tip 6
Wat je allemaal met azijn kan doen? Azijn verzacht een kwallen of bijensteek. Verbrande huid van zonnebrand lichtjes insmeren met azijn. Werkt als geurvreter in het putje van de koelkast en de afvoer van het aanrecht.
Azijn ontkalkt je stoomstrijkijzer Reservoir vullen met 1 op 1 azijn water en 5 minuut het strijkijzer laten stomen op verticale stand. Uitzetten en laten afkoelen. Water reservoir leeggieten met de stukjes kalk die in het reservoir zitten.. Azijn haalt sigarettenrook uit kleding. Een flinke scheut azijn in een bak heet water. Hang de kleding erboven. Een scheut azijn in het laatste spoelwaterbakje haalt de kleuren op en zwart blijft zwart. Als je al een afwasmachine hebt….laat eenmaal per maand met alleen een kopje azijn een ronde draaien en de machine is stralend schoon…..
 
Tip 7
Vele kruiden bloeien, zet maar in een vaasje. Munt of citroenmelisse.......Heerlijke kruidengeur in huis als je in het voorbijgaan af en toe door het bosje aait geven ze de geur weer vrij.  Bij de beste bloemist niet te koop en onbetaalbaar mooi........
 
Mijn leventje.....Floortje en ikke gaan een ark bouwen zoals Noah er eentje had maar we nemen geen slakjes mee want dat is te erg. Toch maar een echtpaartje? Want we mogen niet discrimineren....en kom ik op de mevrouw vrijwilligster die vertelde niet te discrimineren maar.... moest nu echt die donkere mevrouw dat mooiste kinderstoeltje en badje mee krijgen? Ja dus!!! Van mij wel en ook die meneer die niet zo fris ruikt ( na een gesprekje met mij ruikt hij frisser) komt bij ons werken en de mevrouw die eventjes niet zo snel iets begrijpt omdat we als logo hebben een kring van mensen die elkaar bij de hand houden of misschien wel overeind houden. De mooie de snelle de aantrekkelijke en de slimme, steunen de anderen die het eventjes helemaal hebben gehad en wat minder overkomen maar niet zijn. En die eerste groep die sterken zijn enige tijd geleden ook zwak over de drempel gekropen mijn kind....Onze lieve heer heeft vreemde kostgangers en overal is een reden voor die we niet altijd begrijpen...
 
Doet me denken aan de potloodventer die me opzocht op een verlaten fabrieksterrein waar ik portocabins schoonmaakte in mijn jongere jaren. Portocabins zijn verplaatsbare ruimtes die gebruikt worden om te schaften of tijdelijke kantoorruimte ergens op een onmogelijke plek op een terrein. Ze moeten schoon blijven en dat was mijn taak. Ik hield van die plek tussen hoog opgeschoten onkruid en de deuren en ramen open voor de frisse lucht galmde ik een of ander levenslied met hoge tonen om mijn sopraan te oefenen die ik niet heb. De mensen van het consuminderhuis kennen die acties wel van me en huiveren ervan....Terug naar de meneer die met een regenjas die openviel zijn potlood wilde venten waarvan ik dan moest schrikken.... Ik heb het geval eens minzaam bekeken en hem voorgesteld het apparaat weer op te bergen want het was fris in de avond. Koffie was er ook of meneer een kopje wilde? Meneer is snel aan de aftocht begonnen en heb ik hem nog een goedenavond gewenst......Er zal wel een reden voor zijn dat hij zich zo moest gedragen en hoop ik maar dat hij ervan genezen was door mijn reactie.....Je moet er niet aan denken dat een jong kind zoiets moet aanschouwen nietwaar....De tip is... rustig blijven en zo heeft meneer niet de verwachte kick en gaat hem de zin wellicht over....Ach ja.....onze lieve heer heeft vreemde kostgangers....
 
Annemiek.