maandag 7 juli 2014

Mijmering 105 groente op je boterham en komkommer olegovisj


Beste mensen,

Kijk in de ogen van een kind of een dier
en je ziet “hij die de sla laat groeien.”

Annemiek

105 Consumindermijmering 2014
Tip.
Ik hoef maar naar floor de poes te kijken om te weten dat we het goed hebben ondanks zorgen en zorgjes. Ik hoef maar naar de overvloedige oogst op mijn hofje te kijken om te weten: Er is altijd voldoende aanwezig van het beste van het beste.... en geld voor voedsel heb ik bijna niet nodig. Daardoor kan ik iets afstaan aan de medemens en dat is op dit moment een mens zonder leefgeld wekelijks ondersteunen. Ma natuur en hij die de sla laat groeien helpen indirect mee... Een mooie gedachte nietwaar....

Tip 2
Zelfvoorzienend willen leven van eigen groente rondom mijn huis maakt dit mens vindingrijk. Boontjes met aardappels en zelfgemaakte vegaburger is heel gewoon maar nieuw is groenten op je boterham tijdens de lunch. Het smaakt geweldig......
 
Voorbeeld 1
Een courget in de lengte in plakken gesneden en bakken in iets olie in de wok. Bak er ook maar wat uienringen bij. Twee sneetjes donker brood op een bord en de gebakken plakken courget daarop verdelen. Plakken mozzarella daarop, peper/zout en de gebakken uienringen.
 
Tip 3
Komkommer Olegovisj
Ingrediënten:
1 kleine komkommer met schil in dunne plakjes gesneden.
3 a 4 teentjes knoflook fijngehakt
Bosje dille of peterselie fijn gehakt. ( ik nam beiden)
3 a 4 mespunten zout
Grote glazen pot met deksel.
Alles bij elkaar in de pot.... goed schudden en afgesloten 1 uur laten staan in de koeling.
heerlijk bij de groenten lunch...
Wat over is in de afgesloten glazen pot bewaren.
 
Tip 4
De dag/oogst bracht wat mooie courgettes waar een deel van werd weggeven. Er was andijvie voor een rauwe andijvie stamppot ( komt morgen in de mijmeringen) en ik maakte weer een warme lunch van groenten op brood waardoor ik aankoop van kaas uit kan stellen.
 
Voorbeeld 2
Een courget in de lengte in plakken gesneden bakken in iets olie in de wok. Een tomaat in plakken meebakken. Twee sneetjes bruinbrood bedekken met de gebakken courget en de tomaatschijfjes daarop heet uit de wok bestrooien met geraspte kaas die direct smelt..........
 
Tip 5
Het knoopjeskruid oftewel boerenwormkruid waar ik in mijmering 104 een krans van maakte kan ingezet worden om motten te weren in de kleerkast. Zet maar een bakje ergens onderin de kast met wat gedroogde bloemen.
 
Tip 6
Google de gulden roede maar eens en lees wat je er allemaal mee kan. Goed tegen blaasontsteking en bij chronische ontsteking als extra  heermoes toevoegen. Te proberen maar weer en wie weet helpt het voor die mevrouw waarbij oost Indische kers niet helpt. De blaadjes van de golden roede zijn trouwens lekker kruidig in de sla........
 
Mijn leventje.....
Ik heb wat palm kool uitgepoot van zaaibed naar volle grond. In Bokrijk zag ik de groente al iets verder in groei. De chicorei heeft bezoek van de slak en ik heb wat plantjes uitgepoot van zaaibed naar een krat waar de slakken meestal omheen walsen. Proberen maar en stuitte ik op een grote pad die tussen de Oost-Indische kers zat verscholen.  Wat was dat voor een grote knikker tussen het groen? Een oogje van de pad dus..... Floor ging er meteen achteraan en heb ik de pad moeten redden....
 
Het laatste nieuws van Cat en Andy en de kindjes? Ze zijn officieel uit de WSNP al moeten de stukken nog binnen komen.... Woensdag hebben ze een gesprek bij HEEMwonen en wordt er gekeken hoelang de wachttijd voor een huurwoning is en in welke categorie ze passen. Komende maand hebben ze voor het eerst na tien jaar ellende hun eigen salaris in handen en GEEN SCHULDEN. Ze hebben zich voorgenomen het leefgeld dat jarenlang 60 euro per week was naar 90 euro te verhogen en daar doen ze het mee. Dat is luxe na al die jaren onder minima. De rest van het inkomen word na betaling vaste lasten aan de kant gezet op een tweede ( spaar) rekening .... Je eigen budgetbeheerder zijn heet dat.......We volgen hun weg in de opwaartse spiraal op de voet....en duimen voor een huurhuisje met tuintje....waar een schommeltje in kan en/of een zandbak voor die kleintjes.....We zullen zien.....
 
Annemiek.