woensdag 4 juni 2014

Mijmering 86 uienvlecht seizoens menu...en dankbrief van Cat.

 

Beste mensen,
 
Mensen zoeken hun leven lang
naar een thuis,
naar een hart en een luisterend oor,
een stille aanwezige die blijft,
 
al is het maar op afstand...
ook als er geen woorden meer zijn....
 
Annemiek.
 86 Consumindermijmering.
 
Tip.
Er is altijd iets te leren in zelfvoorzienend leven. Elke dag is het begin van de rest van je leven... De oefen moestuin van het consuminderhuis is er het voorbeeld van.
Mensen die voor het eerst een moestuintje zijn gestart hebben het goed onder controle. De worteltjes en de uien groeien welig en van de sla wordt druk geoogst.........
Ook al ben je ziek en/of ouder... groente telen kan altijd........In juni kan je andijvie zaaien en sla, Je kan kool plantjes kopen en zetten. Boontjes zaaien tegen het hekje tussen buur en jou, en zoveel meer......
 
Tip 2
De bieslook heeft zaad en je zou het op kunnen vangen en weggeven of gewoon zaaien aan de voet van de plant want het is winterhard en komt elk voorjaar op.
Net even onder de aarde stoppen en weet je dat de wind het niet meeneemt naar waar je het niet hebben wil...........
Knip daarna de stengels net boven de grond af en heb je over een week alweer nieuwe stengels fris bieslook groen........
 
  Tip 3
De ene boerenkool die ik liet staan na de winter heeft een flinke stok gekregen om tegen te leunen en heb ik hem daaraan vastgezet. De bloemen zijn zaden geworden in lange hulsjes verborgen. Nog groen weliswaar en ze moeten nog rijpen tot de hulsjes droog en bruin zijn.......Wordt vervolgt in de mijmeringen. Zoals je ziet krijg je van een plant miljoenen zaden en voel ik me SCHATRIJK.........Zelfvoorzienend leven.
 
 Tip 4
De uien gezet voor de winter zijn oogst klaar en ik heb er al veel van gebruikt indien nodig de dikste ui uit het rijtje...De stengels beginnen te verdrogen en ik heb ze geoogst. Op het ui plekje kan een andere groente gezet worden. Ik moet nog bedenken wat......
 
De uien worden in een vlecht gevlochten als volgt:
Drie touwen bijeen knopen en op elke touw komt een ui te liggen( zie foto)
Vlecht zoals je een haarvlecht zou vlechten en houdt de uien op de touwen. Twee drie slagen vlechten en weer op elke touw een ui leggen.
Gewoon doen en als je handen te klein worden of zoveel loof je niet meer kan vasthouden leg dan gewoon nog wat losse uien op de vlecht en bind met twee van de drie touwen alles gewoon stevig bijeen en leg er knopen op.
 
 

Het midden touw dat over blijft in een ophang lus knopen en de uienstreng ophangen onder een afdakje of ergens anders in beschutting zodat de regen er niet aan kan en de uien drogen........Het vlechten lukt niet? Gewoon tien of twaalf uien bijeen binden met touwtjes en ophangen.......
 
 
Tip 5
Niets lekkerder dan verse ui gebakken met nieuwe aardappeltjes. Aardappel beetgaar koken en ondertussen de uienringen smoren in iets olie. Aardappelschijven bakken in een andere pan en later bij de uien voegen  met wat naaldjes rozemarijn en nog even omscheppen.
Tip 6
Rauwkostsalade van wortel en glaskoolraapje.
De koolraap en wortel schillen en raspen. Peper/zout erbij en azijn olie en honing of vlierbloesemsiroop.
Er kwam een glas HUGO bij dat hoort bij de zomer. Scheut witte wijn scheut vlierbloesemsiroop en de rest koolzuurhoudend mineraalwater. Takje munt.......
 
Mijn leventje......
Nu zijn de grote bedragen overgeboekt, bijna 5000 euro naar de WSNP van Cat en Andy. De papiermolen kan starten voor de afhandeling en einde WSNP en een schone lei. Dat zal nog wel een maand duren en wachten we af. Andy en Cat hebben gemengde gevoelens of het wel zal lukken....of er toch weer een addertje onder het gras zit of zo....Kan je zien hoe ze geleden hebben. Ze kunnen pas echt geloven als het waardevolle document “einde WSNP” in hun handen valt.  Ambtelijke molens malen traag en het is vakantie tijd. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Cat en Andy hebben over twee weken de operatie van hun oudste kindje op de planning staan. Eind juni zal er toch wel iets bekend zijn over die schone lei......Daarna pas kan gekeken worden naar een klein huurhuisje met een tuintje en de hulp daarbij voor de nieuwe start want die hulp kan er zijn. Ze kunnen zover nog niet denken en we laten dit gezin nu even over aan de tijd, het helen en de rust en elk nieuws zal ik melden. Hieronder de dankbrief van Catharine....
 
Annemiek.

 
 
Dankwoord van Catharine....
Lieve lieve mensen,
Ik wilde natuurlijk een dank berichtje sturen voor iedereen.
Ik heb zolang zitten denken, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe ik het echt kan opschrijven. Ik heb de reacties van zoveel van jullie met tranen in mijn ogen gelezen ( en ik zat in de trein onderweg en van mijn werk, dus mensen zullen vreemd hebben gekeken). Al die oprecht lieve, medelevende en zoveel verschillende manieren van zoveel mensen die ons op geen enkele manier kennen... alles om mij heen viel volledig stil...
Het is een hele zware tijd geweest. Natuurlijk hebben we zelf minder slimme beslissingen gemaakt, vooral naïef en goedgelovig geweest maar als je zo hard werkt om die fouten goed te maken, en je word op zoveel manieren neergeslagen, zelfs al lig je al helemaal op de grond. Maar toch met al die blauwe plekken, hebben we altijd gelooft als wij maar hard genoeg ons best doen moet het goed komen. Ik denk dat voor ons het diepste punt was toen we hoorde van Jaydens aandoening en zijn zware operatie en complicaties nadien. Toen vervolgens onze bewindvoerder die grote fouten had gemaakt, waren we echt alle twee kapot. Het was de genadeslag. Het was zo intens moeilijk. Normaal kan ik dan wel weer kracht vinden om door te gaan maar het engste van alles was dat absolute gevoel dat die kracht echt verdwenen was. We waren op. En ik wist dat ik moest voor mijn kleine mannen, maar het ging niet meer. Mijn grootse angst was dat ik niet sterk zou zijn voor mijn kleine man tijdens zijn tweede operatie. En het leek zo te zijn.
En toen kwam Annemiek ( weer) en jullie allemaal!! Lieve mensen weer met tranen in mijn ogen dankjulliewel! Uit het diepste van onze zieltjes DANKJEWEL, door jullie hebben we weer hoop, maar bovenal kracht en licht van binnen. Ik wou dat ik iedereen persoonlijk kon bedanken. Het enige wat we kunnen doen is iedere dag weer naar boven kijken, en zeggen dankjewel voor al die prachtige engelen die onze weg opgestuurd zijn door onze grote engel Annemiek.
Mijn engelen
Wanhoop en leegte.. recht door mijn diepste kracht heen
Het was weg.. mijn licht opgelost.
Opeens omhoog.. Ik werd gedragen
zoveel warme handen, vervuld in liefde
Ik ben niet alleen, ik word gedragen.
 
Catharine