maandag 19 mei 2014

Mijmering 76 Hittegolfsalade en Sinterklaas in mei....

Beste mensen,

 De kunst is om jezelf te vinden
en te leren onderscheiden
wat je jezelf hebt wijs gemaakt
wat je door anderen aangepraat hebt gekregen
en wat echt bij je past....

Dat is je eigen ik....

Annemiek
 
 
 
76 Consumindermijmering.
 
Tip.
Zonnige dagen en dan sta ik een uurtje eerder op en wandel door de tuin.... zie je hoe mooi die rankjes van de boerenteen bonen het rekje vasthouden? Ik doe er niets aan en elke dag zijn ze weer een sportje hoger geklommen. De rankjes als armpjes hand over hand langs het gaas reiken ze naar boven naar de zon en de hemel....
Zie je hoe mooi van kleur de bloeiende kapucijnerboon is? Lila/paars elke bloem in twee kleuren. Hoe krijgt ma natuur het allemaal bedacht en ook hier pakken de rankjes hand over hand het gaas vast. Je kan er uren naar kijken hoe alles groeit.
 
De tuinboon als een ochtend/erectie ( foei Annemiek) van een jong meneertje en de huislook die de gaasschoentjes helemaal vult. Elk jaar worden ze mooier en mooier.
 
Tip 2
De filterzakjes te drogen in de zon en droogt de inhoud ook en zijn ze gemakkelijk te legen. De zakjes komen in een doos voor als ik weer potten ga vullen met potgrond. Dat is weer in augustus als ik de geraniums ga stekken....
 
Tip 3
Ik maak voor hittegolfdagen altijd salade dat is wel zo gemakkelijk en doen we tijdens de hitte rustig aan....
Mijn recept oogt heel professioneel maar het is een simpel recept. Kijk je mee?
 
Twee dikke aardappels koken in de schil tot beetgaar en kook maar direct twee eitjes mee.  Laten afkoelen. Eerst boodschappen doen....
 
De bleekselderij is in de reclame bij de PLUS. Een euro de bos en ik weeg op mijn hand welke bossen het zwaarst zijn. Drie bossen neem ik mee naar de weegschaal. Een weegt rond de 800 gram, eentje iets meer dan 900 en eentje 1100 gram. De zwaarste neem ik mee want ze kosten allemaal een euro.
De goede klaverlandkaas is in de reclame. Twee halen een betalen en dat betekend dat de goede kaas 5,50 de kilo kost waar ik normaal 11,00 euro de kilo voor betaal....
Tel uit je winst of voor weinig geld kwaliteit kaas. Die kaas is trouwens niet nodig voor de salade....
 
Terug naar het salade recept.
Je hebt nodig:
Aardappels
Enkele stengels bleekselderij
Handvol rozijnen
Yoghurtdressing
Pakje slagroom
Tijm/peper/zout.
Twee gekookte eitjes.
Blik perziken
Sla/tomaten
en voor de niet vegetariër een dikke plak schouderham in dobbelsteentjes gesneden.
 
De gekookte aardappels van schil ontdoen en in kleine dobbelsteentjes snijden. Doe maar in een grote kom.
Tijm van de stengels rissen en de rozijnen erbij.
De stengels bleekselderij in flitter dunne reepjes snijden en de slagroom lobbig kloppen.
 
De eitjes in kleine reepjes snijden ( zie foto met eiersnijder) scheut yoghurtdressing erbij en alles luchtig mengen.
Eventueel meer dressing toevoegen naar smaak.
 
De salade in de koeling laten doortrekken.
Eventueel met een scheutje perzik sap zoeten als je dat lekker vind.
Maak maar eenpersoons bordjes....
 Mijn mooiste bordje werd opgemaakt met blaadjes bloedzuring en rode sla uit de tuin want ik hou van kleur in het menu.
Een hoopje salade midden op het bord en versieren met schijfjes tomaat peterselie uit de tuin scheutje dressing en goudsbloem en de halve perzik.
Voor de niet vegetariër schouderham blokjes erbij of tonijn en kan het ei in plakjes als decoratie op de sla.
 
 
Er kwam een glaasje Hugo bij want dat hoort bij warm weer en zomer....
Scheut witte wijn scheut vlierbloesemsiroop de rest water of mineraalwater met bubbels en een takje citroenmelisse of munt.
 
De salade die over is komt in de koeling met een bord omgekeerd op de schaal. Dat is voor morgen....
Perziken teveel? Snij maar in kleine stukjes en vries in met het sap. Daar kan je later crumble vulling van maken en het dikken met aardappelzetmeel en mengen met pompoenmarmelade.
 
Eierschalen bewaren in een pot ergens buiten. Als je een heel stel hebt kunnen ze fijn gedrukt worden in de vijzel of de keukenmachine. Kalk voor in de moestuin om het PH waarde van de grond hoger te krijgen. Daar groeien de planten beter van. Van zure grond komt mos en alg.....en kwakkelende plantjes.
 
Mijn leventje....
Gisteren was het Sinterklaas op 19 mei en dat kwam zomaar als een slag bij heldere hemel. Karin mijn fysiotherapeut had een nieuwe therapie en ja wie gelooft wordt zalig nietwaar....
Mensen die mij dagelijks meemaken zien wel dat ik nog amper kan staan en zeer moeilijk loop. De trap op moet ik me met beide armen optrekken en later op de dag voetje voor voetje. Het gaat hard achteruit en de pijn die ik heb is nauwelijks te verdragen zonder pijnstillers.
Karin vertelde me met een stalen gezicht dat ik over een uur rechtop kon staan zonder steun en zelfs op een been en de pijn draagbaar zou zijn. Ja...ja...
Ze haalde wat gekleurde rollen brede plakband uit de kast en begon mijn rug te “tricheren”zo noemde ze dat. Ruimte maken waar de spier en zenuwen afknellen door de scoliose. Ze hebben me horen schreeuwen in de wachtkamer vrees ik.  Ze plakte na het “ruimte maken” brede stroken plakband overdwars en van boven naar beneden over mijn rug mijn heup mijn been en voet. Ik kon rechtop staan zonder stok en op een been en de pijn was inderdaad draagbaar.
Ik ben huilend de deur uit gegaan de fiets opgestapt en ben een eind gaan fietsen wat ik zondag niet meer kon. De zon scheen opeens met meer kracht en ik kon zonder moeite zomaar op en afstappen. Ik heb de kleding bij het consuminderhuis samen met Carry gesorteerd en de zakken zelf gedragen. De trap op gelopen en nog wat in de tuin gewerkt een vergadering bijgewoond en nog een eindje gefietst naar de bloemenwinkel waar ik een grote bos pioenrozen heb gekocht voor Karin........ En ja het intapen zal tweemaal per week moeten en nee ik zal er niet beter van worden maar ik heb even reservetijd.......om te fietsen de zomer te zien de natuur en te genieten.... en dat janken moet nu maar afgelopen zijn. Sinterklaas valt soms zomaar op 19 mei of 11 augustus of zo.... Hoe de methode heet? Fysio tape. http://www.fysiotape.nl/tape-toepassingen
 
Annemiek.